Paard zit onder de plekjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Paard zit onder de plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 20:04

Mijn paard zit sinds december 2019 ongeveer onder de plekjes rond zijn billen en romp. Ik dacht eerst dat het gewoon door het spelen kwam aangezien hij sinds november in de grote kudde met 8 anderen staat.
In februari was het nog steeds niet weg en heeft de dierenarts ernaar gekeken. Hij heeft schimmel, parasieten etc uitgesloten en zijn theorie was dat het door de deken kwam. Hij is 4 en stond afgelopen winter voor het eerst met een deken (bucas turnout). Dit icm veel spelen en zweten was zijn theorie.
Echter toen de deken en zijn wintervacht eraf waren hield het nog steeds aan. Het leek zelfs erger te worden. Mijn osteopaat heeft er ook naar gekeken en zegt dat het door spelen komt. De plek waar het zit is hier ook typerend voor. Ik zie hem wel eens spelen maar niet zo extreem of gemeen.

Ik moet zeggen dat hij wel een héél gevoelig huidje heeft. Altijd singelwondjes, plekjes van het hoofdstel, dekje, deken etc.

Afbeelding

Ik merk dat het me toch niet lekker zit maar ik heb geen idee wat het anders zou kunnen zijn. Ik wou het toch met jullie delen want wellicht heeft iemand nog een optie of soortgelijke ervaring.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:13

Gewoon eens een uurtje posten bij de wei dan zie je het snel genoeg.
Mijn paard heeft het ook een tijd gehad, bleek een ruin heel sneaky met zijn tanden langs mijn paard te ‘vegen’. Geen dikke vechtpartijen dus. Maar als hij er weer een paar had dan was dat de eerste dag echt wel bloederig hoor.
Succes met je zoektocht

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 21:09

Pien63 schreef:
Gewoon eens een uurtje posten bij de wei dan zie je het snel genoeg.
Mijn paard heeft het ook een tijd gehad, bleek een ruin heel sneaky met zijn tanden langs mijn paard te ‘vegen’. Geen dikke vechtpartijen dus. Maar als hij er weer een paar had dan was dat de eerste dag echt wel bloederig hoor.
Succes met je zoektocht

Al zo vaak gedaan maar dan staan ze alleen maar te vreten :')

sorbetje

Re: Paard zit onder de plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:14

Rainrot?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:28

Lijken wel echt allemaal wondjes, maar het zijn er wel heel veel. Ik zou als eigenaar ook heel graag willen weten hoe hij toch zo onder de wondjes komt. Meest logische verklaring is wel van toedoen andere paarden.... Staat hij laag in rangorde?

Hikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:46

Heb je geen struiken of een hek ergens langs de wei staan? Lijken wel "haaltjes", alsof hij zich ergens langs openhaalt, aan takjes of een uitstekend stuk hout.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 23:42

sorbetje schreef:
Rainrot?

Als het goed is heeft de da dat uitgesloten en dan zou hij het niet moeten hebben toen hij nog de deken op had...

Weidebloem schreef:
Lijken wel echt allemaal wondjes, maar het zijn er wel heel veel. Ik zou als eigenaar ook heel graag willen weten hoe hij toch zo onder de wondjes komt. Meest logische verklaring is wel van toedoen andere paarden.... Staat hij laag in rangorde?

Jannuk schreef:
Heb je geen struiken of een hek ergens langs de wei staan? Lijken wel "haaltjes", alsof hij zich ergens langs openhaalt, aan takjes of een uitstekend stuk hout.

De wei is gewoon helemaal omheind en nergens bosjes oid. Hij staat niet laag of hoog in de rangorde. Hij trekt vooral naar twee 20+ paarden is eigenlijk een vrij “neutrale” speler in de groep.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 01:12

Ligt hij niet ter rollen in distels, op steentjes of iets dergelijks?