Pony spierbevangen en energieloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmilyxTessa

Pony spierbevangen en energieloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 20:01

Hoi allemaal,

Ik maak dit topic aan voor mijn pony Goldie die vandaag 7 jaar is geworden. Het is een shet x mini. 5 weken geleden is ze in een middele vorm van spierbevangenheid gekomen. We hebben haar toen apart gezet in de wei op een kaal stuk dat ongeveer zo groot was als haar stal. Hierdoor kon ze dus niet rennen. Ze had onbeperkt ruwvoer en water. Verder kreeg ze in die tijd niks extra's. Ik heb haar toen een deken opgedaan zodat haar spieren zo veel mogelijk rust konden krijgen en ze kon herstellen. Ze bloeide in deze weken echt op. Helaas heeft ze vorige week een terug val gehad, niet heel extreem maar ze begon weer iets moeilijker en gevoeliger met haar achterhand te lopen. Ik heb haar goed in de gaten gehouden. Op advies van de dierenarts ben ik haar vitamine E, selenium en magnesium gaan bijvoeren.

Drie dagen geleden viel me op dat ze ontzettend rustig was maar verder niet iets heel geks. Nu werd ze steeds rustiger en interesseloos. Goldie is een pittige dame die haar oren bijna altijd in de nek heeft liggen omdat ze het er niet mee eens is en bestaat ze 200% uit interesse hebben in dingen. (verder is ze ontzettend lief in de omgang maar kan zeker kort door de bocht komen). Hier is niks meer van te zien. Vandaag ging ik haar dus verwennen door te poetsen en vlechten maar ze stopte volledig haar hoofd tegen de muur aan en reageerde niet echt meer totdat ik haar even aantikte. Ook nam ze geen stukje van een appel aan. Wel wilde ze drie brokjes hebben. Verder als ze alleen in de stal stond voor een paar minuten hinnikte ze de hele boel bij elkaar en was ze het er absoluut niet mee eens. Nu ging ze met haar hoofd weer tegen de muur aan staan en keek ze er niet van op dat ze alleen stond. Haar lymfeklieren zijn een beetje dikker dan normaal. Ze begroette me ook niet toen ik naar de wei kwam. Dit doet ze altijd. Het lijkt erop alsof haar energie op is. Kan dit kloppen en heeft iemand dit ook meegemaakt? Kan het ook zo zijn dat deze dingen met de spierbevangenheid te maken heeft?
Ik wil graag het beste voor haar. Wees aardig, het is niet makkelijk voor haar en mij!

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:12

Ik hoop dat mensen je wat tips of hulp kunnen geven!!

Sas_Mon

Re: Pony spierbevangen en energieloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:22

Spierproblemen kunnen veel energie kosten. Als jij niet lwkker in je vel zit heb je ook minder zin in dingen. Maar wat zegt je dierenarts hierover?

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:23

Je bent goed bezig als ik het zo lees.! Toch zou ik snel de dierenarts opnieuw bellen om uit te sluiten dat het hyperlipemie is. Dat zie je vaker als een paard spier- of hoefbevangen is geweest en bijvoorbeeld te snel afvalt dan komt er vet in het bloed en dat is heel gevaarlijk voor de pony. De symptomen kunnen daarop wijzen. Dus niet wachten. Dierenarts bellen.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 13-06-20 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:26

Ik zou dit serieus genoeg vinden om in ieder geval telefonisch te overleggen met de dierenarts... Zeker dat met hoofd tegen muur gaan staan, zich afsluiten en geen appel willen vind ik hele serieuze signalen, waarbij ik het eerst denk aan pijn.

Hoe is ademhaling en temperatuur? Buik ontspannen of opgetrokken? Hoe is mest en urine? Hoe voelt manenkam, en achterhand boven staartaanzet? En hoe voelen de hoeven?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:34

Waarschijnlijk pijn inderdaad.
Maar is haar bloed getest?
Er kan een achterliggende oorzaak zijn voor de bevangenheid.

EmilyxTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 20:59

Juut schreef:
Ik zou dit serieus genoeg vinden om in ieder geval telefonisch te overleggen met de dierenarts... Zeker dat met hoofd tegen muur gaan staan, zich afsluiten en geen appel willen vind ik hele serieuze signalen, waarbij ik het eerst denk aan pijn.

Hoe is ademhaling en temperatuur? Buik ontspannen of opgetrokken? Hoe is mest en urine? Hoe voelt manenkam, en achterhand boven staartaanzet? En hoe voelen de hoeven?

Dankjewel voor alle reacties tot nu toe al! Ik vindt het lastig te beoordelen of haar buik opgetrokken is. Door de bevangenheid trekt haar spier nog samen na 1 ademenhaling. Verder zijn haar hoeven warm en is haar achterhand redelijk los vergeleken 4 weken terug. Haar ademhaling is niet anders dan normaal! Haar mest is zoals gewoon. Haar urine kan ik niet beoordelen. Ik zie haar nooit plassen! Temperatuur is 38.0 graden! Haar hals is voor haar doen heel soepel! Je kunt hem bewegen maar mag meer!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:34

Ze voelt zicht in ieder geval duidelijk niet lekker, maar dan ook echt niet lekker gezien ze zo van de wereld lijkt te zijn. Ik zou ook snel DA bellen en overleggen. Sterkte!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:51

Het kan individueel verschillen, maar 38 in rust was voor mijn haflinger koorts...
Hoeven warmer dan normaal? Voel je kloppende slagader is koot?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:55

Ik heb nog nooit gehoord van warme hoeven bij spierbevangenheid, zou het niet eerder hoefbevangenheid zijn? Die van mij leek ook spierbevangen 3 weken geleden, bleek hoefbevangen te zijn (ik had bloedonderzoek gevraagd omdat ik toch niet 100% zeker was van de diagnose, daaruit was duidelijk te zien dat haar spierwaarden ok waren, maar suiker veel te hoog).

Misschien dat ze van de pijn niet wil eten? Ik zou toch ook de DA bellen, al was het maar om te vragen of ze iets van pijnstiller mag, vind het toch wel zielig klinken, ocharme.

Ik weet niet of 38 voor haar verhoging is? Enig idee van haar temperatuur in normale doen?

Misschien is onbeperkt hooi in combinatie met een kleine bewegingsruimte ook wat teveel geweest? Persoonlijk zou ik eerder een afgewogen rantsoen geven, die kleintjes zijn snel te dik. Wilgentakjes kunnen dan helpen om haar wat bezig te houden, en werken tevens nog pijnstillend/ontstekingsremmend.

Wat je DA je aanraadt van producten, is zeker goed, maar voor spierbevangenheid heb ik heel goede ervaringen met Neutradex, zou dit echter niet zonder overleg geven aan eentje dat mss hoefbevangen is, want bevat nogal wat suikers.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:56

Is ze niet gewoon hoefbevangen? Ze krijgen bij hoefbevangenheid een raar schommelend loopje en het lijkt of de achterhand zwabbert. Dat is puur om de hoefjes voor te ontzien. 5 weken geleden was het suikergehalte in gras torenhoog. Warme hoefjes zijn zeker een indicatie.
Ik zou het paard op een zandpaddock zetten met een zak schraal of geweekt hooi en wat vitaminebrok.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:59

Raar loopje en spierbevangen kan pssm zijn. Beetje houterig met achterhand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:42

TS, hoe gaat het intussen met je paard?