tandjes wisselen; tand blijft zitten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

tandjes wisselen; tand blijft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 12:46

Onze NF pony is 5 en vorige week zag mijn dochter ineens dat rechtsonder 2 tandjes vlak achter elkaar zitten.
Pony staat even 4 weekjes in training bij de instructrice van mijn dochter, zodat ze even extra begeleiding kan krijgen dus haar ook meteen even laten kijken.

Het zal gezien de leeftijd neem ik aan 1 van de laatste tandjes zijn die hij wisselt. Ik vraag me alleen af hoe lang zo'n tand mag blijven zitten voordat ik de hulp van de tandarts moet inroepen. Ik heb dit nl nooit eerder gezien. Iemand hier die dit weet?

Onali

Re: tandjes wisselen; tand blijft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:26

Sowieso is jaarlijkse controle verstandig bij de tandarts.

Houd het in de gaten, als het goed is valt hij er eerdaags vanzelf uit.
Gaat hij er last van krijgen met eten dan zou ik wel bellen met de tandarts.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 13:36

@Onali ja jaarlijks de tandarts erbij snap ik ;-) December is de tandarts/dierenarts geweest. Hij heeft zeker geen last met eten. De nieuwe tand is echter al door natuurlijk en ik wil niet dat die in de problemen komt door te vergroeien doordat de oude er niet uit gaat. Vandaar dat ik me afvraag hoe lang je dat kunt aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:38

Koekie73 schreef:
@Onali ja jaarlijks de tandarts erbij snap ik ;-) December is de tandarts/dierenarts geweest. Hij heeft zeker geen last met eten. De nieuwe tand is echter al door natuurlijk en ik wil niet dat die in de problemen komt door te vergroeien doordat de oude er niet uit gaat. Vandaar dat ik me afvraag hoe lang je dat kunt aankijken.

Zoals ik heb begrepen in m'n research naar tanden van paarden per leeftijd is het heel normaal dat eerst de volwassen tand komt en dan pas de babytanden los komen. Je kunt natuurlijk hij twijfel altijd even de tandarts/dierenarts bellen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:43

Ik neem aan dat je pony een dop heeft.
Wij halen die zelf weg met een tangetje.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:53

Bij paarden die nog wisselen wordt aangeraden elk half jaar de tandarts te laten komen. Omdat doppen die blijven zitten wel eens lastig kunnen doen.

Als de volwassen tand er nog maar net is kan je het ook even aankijken, normaal moet de dop zelf los komen,maar dit gebeurt dus niet altijd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:08

Ik zou even kijken of de oude los zit.
Zit het nog erg vast zou ik de tandarts laten komen.
Want soms als de bijv. een keer een tik hebben gehad blijft de melktand erg vast zitten en groeit de nieuwe niet door op de juiste plaats.
Wel vind ik 5 erg laat voor een voortand.
Weet je zeker dat het er niet al zat en je een goede tandarts hebt?
Edit, of is het een snijtand helemaal aan de zijkant?
Die komen nl als laatste.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:11

Die van mij had als jonkie zn onderste voortand loszitten. Een week later zat ie er nog. Heb m vastgepakt en eruit getrokken. Hing nog vast aan een stukje tandvlees. Arm dier. Maar hij was zo blij dat hij weer lekker zonder gekkigheid gras kon eteb.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:28

Die ik nu heb, heb ik op bijna vier-jarige leeftijd gekocht. Zij had linksonder toen nog een melktand zitten en erachter voelde je een heel klein puntje. Die melktand moest toen getrokken worden ( is bij de plaatselijke kliniek gebeurd). Niet lang daarna kwam de blijvende tand goed door en die is toen mooi op zijn plek geraakt.
Als de blijvende tand al volledig door is, zou ik naar een goede kliniek gaan, waar ze goed bekend zijn met paardengebitten, daar een röntgenfoto laten maken en hun laten bepalen of de melktand getrokken kan worden zonder er problemen van te krijgen doordat er een gat overblijft. Je zal naar mijn idee zeker vaker een tandarts ( een goede, geen gebitsverzorger) moeten laten komen, die tanden sluiten niet aan boven en onder, dus de slijtage zal niet helemaal goed gaan. Wel jammer dat het niet eerder is opgemerkt, als het goed is zie je wel verschil tussen een melktand en een blijvende tand.
Ik heb trouwens bij snijtanden nog nooit van doppen gehoord, alleen bij de drie voorste kiezen van iedere kaakhelft.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 20:54

MirandaMalik schreef:
Ik zou even kijken of de oude los zit.
Zit het nog erg vast zou ik de tandarts laten komen.
Want soms als de bijv. een keer een tik hebben gehad blijft de melktand erg vast zitten en groeit de nieuwe niet door op de juiste plaats.
Wel vind ik 5 erg laat voor een voortand.
Weet je zeker dat het er niet al zat en je een goede tandarts hebt?
Edit, of is het een snijtand helemaal aan de zijkant?
Die komen nl als laatste.

Het is geen voortand, het is een snijtand, de laatste aan de zijkant (onderkaak)
Het zat er zeker niet al en ik heb een prima tandarts, nl van de kliniek Hellendoorn, alle vertrouwen in en altijd goede ervaringen mee.

Ik dacht dat je met tanden geen doppen kon hebben?
Ik maak er morgen wel even een foto van en stuur het even door naar de kliniek voor advies.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:09

Bij Elvee was het ook linksonder, de buitenste tand.

Hier staat een mooi overzicht van het hoe en wat met wisselen van tanden en kiezen bij paarden: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/p ... 20leeftijd. .

Goed om foto's te maken en naar de kliniek te mailen, bij Hellendoorn ben je naar mijn idee wel op zijn plek voor dit soort dingen hoor.
En nee, ik heb ook nog nooit van doppen bij tanden gehoord.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:18

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:24

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:04

Dank!! Dat is idd precies waar ik bang voor ben. Op stal hebben ze allemaal zoiets van nee gewoon afwachten, hoort bij wisselen.
Maar het woord wisselen lijkt me al genoeg zeggen... en mijn gevoel zegt ook dat dit niet hoort.

Ik ga maandag mijn vrienden van Hellendoorn even bellen. Veel dank!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:49

Zit de melktand nog niet los? Want dat is me niet echt duidelijk? Ik heb bij alle paarden die ik heb gehad zelf een losse tand eruit getrokken met de hand of tangetje. Soms zaten ze nog iets vaster dan de andere keren. Hebben ze niks van gekregen, ook geen trauma. Nieuwe tand zat er toen ook al.
Ik denk dat mensen de losse tand die er dan nog zit ook een dop noemen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 08:00

@suikermeisje van de week zat het nog vast, anders had ik het er inderdaad gewoon zelf uitgehaald. Zal vandaag weer eens voelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:17

Bij die van mij zat hij muurvast, die moest echt getrokken worden. Zelf zou ik dat sowieso niet zo snel doen als hij er niet vanzelf uitvalt, als je pech hebt blijft er net een stukje wortel in zitten en dan is de kans groot dat het gaat ontsteken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:36

Bij melktanden lost de wortel na verloop van tijd op. Daarom vallen ze uit. Ik vermoed dat een nog niet opgeloste stukje wortel dat blijft zitten geen enkel probleem zal geven, dat zal ook bij spontaan uitvallen/losgaan bij bijten op iets hards wel eens gebeuren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 11:22

Nou als het aan een 'draadje' vastzit haal ik het er zelf uit, anders niet hoor. Zoveel kennis heb ik er niet van dus ik ga niet met tangetjes in de weer. Dan laat ik liever de tandarts even komen voor de zekerheid.
Toen de tandarts kwam in december (was de pony net bij ons) had de pony allemaal wondjes achterin zijn mond van de haakjes en zo, dus op zich niet zo verkeerd om hem dan meteen alles even na te laten kijken, als hij dan toch komt.

We gaan vanmiddag naar hem toe dus zal even goed kijken en voelen aan die tand.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 15:27

Zul je altijd zien, dat het zich vanzelf oplost als je hier post :+

De tand is er uit :D Mooi wondje te zien dat aan het genezen is. Jammergenoeg de tand niet gevonden, dat had mijn dochter nog leuk gevonden ;-)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:13

Water en voerbakken controleren.

Ik vind gelukkig nog 2 snijtandjes onder onze hooibak.
De rest vond ik in de hooibakken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:43

Wat goed, mooi zo!
Zelf heb ik best veel tanden en kiezen, heel leuk! :))
Maar voor jullie al een beetje laat nu, zijn de andere hoektanden al wel door?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:27

Fijn dat hij eruit gerold is. Trouwens, bij het nakijken van de foto's die ik na het trekken nog genomen had, kwam ik erachter dat het bij Elvee de tand ernaast was. Logisch ook wel als ze nog geen 4 jaar was, gezien het wisselschema dat ik geplaatst had. Haar blijvende tand die daar hoorde stond er dus volledig naast en het puntje was de laatste tand, die er bij jou nu uitgevallen is. Daar is bij Elvee dus kennelijk nooit een melktand van geweest.

Afbeelding
Hier kan je dus zien waar de tand getrokken was en dat de blijvende tand daarvan nog op zijn plaats moest komen. Je ziet ook dat onder wel al goed was gezien haar leeftijd toen.

Afbeelding
Hier zie je van voren dat rechts netjes staat, maar dat de laatste tand er nog niet door was.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 01:14

@jet
mijn paard was uitgewisseld op 3, dus het had mogelijk geweest ;)

Ik heb het tegenovergestelde van jouw. Mijn merrie mist een volwassen snijtand. Daar moest de melktand weggesnedenn worden omdat er eten onder was gekomen dat een a cess veroorzaakte.