Weer een schiefel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Weer een schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 23:50

Wat werkt nou echt?

Paard staat al ingepakt op het land.
Zou dr bijna ook zo op stal zetten.

Vorige week heel klein aantik plekje en ja hoor.. je ziet het veranderen naar een schiefel.

Koelen, rust, zalf voor het wondje.
Ik word er gek van.

Bestaat er een middel wat herstel goed bevorderd? Of iets waardoor het botvlies minder snel geïrriteerd raakt?

Gimme_Joy

Re: Weer een schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:05

Bij mijn paard heeft compagel erg geholpen. Schiefel is daardoor weggegaan. Het is niet goedkoop, maar werkt als een trein :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:38

Gimme_Joy schreef:
Bij mijn paard heeft compagel erg geholpen. Schiefel is daardoor weggegaan. Het is niet goedkoop, maar werkt als een trein :j

Compagel is gewoon koelgel, als het echt een schiefel was geweest dan was die er niet mee weggegaan.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 08:36

Met coolgel zal de zwelling eerder weggaan, maar een schiefel gaat er niet van weg.
In compagel zit ontstekingsremmers. Wellicht heeft dat geholpen naar het botvlies.

Ik kan er nu nog weinig op smeren omdat het iets open is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:46

Ekyflogyl smeren. Niet te lang achterelkaar (want huid kan er van kapot gaan) en zelf handschoenen aan. Via dierenarts te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:50

Heeft je paard ijzers?

Ekyflogyl werkt inderdaad.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:11

Kaitlyn schreef:
Gimme_Joy schreef:

Compagel is gewoon koelgel, als het echt een schiefel was geweest dan was die er niet mee weggegaan.

Bedankt voor je reactie. DA is geweest. Was een schiefel. Paard had zichzelf aangetikt (tegen iets, ik was er niet bij) wondje, dik hard bultje en de DA laten komen. Hetzelfde gebeurde niet veel later bij haar achterbeen. Geen compagel daarop gesmeerd en dat is nu wel gebleven als een schiefel.

Daarbij is compagel geen koelinggel, anders had het wel koelinggel geheten.

Jammer dat ik het moet uitleggen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:23

Pfff je wordt toch moedeloos van doe paarden die niet zuinig op zichzelf zijn.. we gaan door voor de bubbeltjes plastic.. :Y)

Ik lees graag mee met dit topic voor mensen die tips hebben ter preventie.. compagel is voor erna

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:48

Ekyflogyl helpt inderdaad goed. Is dat dat spul wat je proeft als je het opgebracht hebt? Ook al droeg ik handschoenen, ik bleef het toch proeven.
Ik wil wel aangeven dat schiefels ook kunnen ontstaan door een verkeerde belasting of bewegingsafwikkeling. Ik dacht ook dat dit allemaal prima was en dat het door aantikken kwam. Maar dat bleek toch niet zo te zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:53

Klopt ja. Maar die zitten meestal aan de binnenkant toch?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 11:48

Paard heeft idd ijzers. Springschoenen, kappen om, maar ze is niet zuinig op zichzelf.

Ekyflogyl mag ik nog niet smeren omdat op het bultje een klein sneetje zit. Daarbij... lees overal dat heel de huid kapot gaat. Zal vast komen door de prednison die erin zit.

Doe nu 2x pd koelen met icepac en staat op het land.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:49

Je zou traumeel gel kunnen proberen. is ook niet duur maar werkt voor heel veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:40

Ik zou de ijzers er af halen als het niet perse nodig is, geeft minder blessures als ze zichzelf aantikken zonder ijzer.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 14:47

Elisa2 schreef:
Ik zou de ijzers er af halen als het niet perse nodig is, geeft minder blessures als ze zichzelf aantikken zonder ijzer.

Vast goed bedoeld.. Maar als dit mogelijk was geweest had ik ze natuurlijk allang eraf laten halen.

MarijeCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:23

Opletten met Ekyflogyl mijn paard had hier een enorme reactie op. Ipv vooruit was ik in amper twee dagen weer terug bij af. Mogelijkheid daarvan is niet breed bekend.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 16:35

Los van Ekyflogyl... nog ergens anders ervaring mee?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:07

HorseTimeXL schreef:
Je zou traumeel gel kunnen proberen. is ook niet duur maar werkt voor heel veel.

Zat ik ook aan te denken met daarbij traumasedyl of traumeel oraal en als daar niet aan te komen is ArnicaD6 tabletjes oraal geven.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:36

jolanda20 schreef:
Los van Ekyflogyl... nog ergens anders ervaring mee?

Toen mijn paard 2 behoorlijke schiefels had heb ik op aanraden van mijn dierenarts dolobene sport gel gesmeerd. Deze zalf moet op een actieve schiefel en heeft ervoor gezorgd dat de schiefels van mijn paard nog maar minimaal zichtbaar zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:57

pien_2010 schreef:
HorseTimeXL schreef:

Zat ik ook aan te denken met daarbij traumasedyl of traumeel oraal en als daar niet aan te komen is ArnicaD6 tabletjes oraal geven.

ja klopt daar had ik ook goeie dingen over gehoord om het inwendig en uitwendig te geven inderdaad.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:05

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:48

jolanda20 schreef:
Elisa2 schreef:

Vast goed bedoeld.. Maar als dit mogelijk was geweest had ik ze natuurlijk allang eraf laten halen.

Ja, ik probeer mee te denken..soms helpt het ook om ze anders te beslaan (takken niet te lang laten) of met een ander soort ijzer maar dat is iets wat je het beste met je smid kunt bespreken. Heb je misschien ookal gedaan, in dat geval heb ik niets gezegd. Ik weet hoe vervelend schiefels kunnen zijn en een onvoorzichtig paard.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:52

Laseren. Vrouwtje wat mijn paard (voor iets totaal anders) komt laseren heeft al meerdere schiefels weggekregen met de laser

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 19:35

xJoJo schreef:
Laseren. Vrouwtje wat mijn paard (voor iets totaal anders) komt laseren heeft al meerdere schiefels weggekregen met de laser

Heb meteen even een berichtje gestuurd naar mijn fysio die ook een laser apparaat heeft.
Het heeft alleen nut als de schiefel nog zacht is dus "vers" is.

Moet wel 2 weken lang 3x per week anders heeft het geen nut. Tel uit je winst..