Welke cursus / opleiding om je eigen paarden te bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paroeska

Welke cursus / opleiding om je eigen paarden te bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:31

Hoi hoi,

Ik hoop dat ik het topic hier goed heb staan. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die cursussen of opleidingen hebben gedaan in (natuurlijk) bekappen. Ons doel hiermee is om onze eigen paarden bij te houden onder begeleiding.

Alvast bedankt! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:38

Ik heb destijds de cursus van Paard natuurlijk gedaan en de vervolg cursus die toen ook aangeboden werd. Ik kan daardoor prima mijn eigen paarden bekappen, maar heel eerlijk vind ik ze als organisatie niet erg professioneel en zou ik ze voor die reden afraden. Gezien er nog genoeg andere plekken zijn die goede cursussen aanbieden zou ik elders adviseren.

Arabesk hier op bokt verzorgde voorheen cursussen van paardnatuurlijk maar doet nu eigen cursussen (dus niet paardnatuurlijk!) Aanbieden. Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat als je naar haar gaat je een goede cursus zult krijgen van iemand met veel kennis en kunde.

Dan heb je nog "denken over paarden', zij bieden ook bekapcurussen aan, voorheen ook PN nu ook niet meer. Ik heb destijds de vervolgcursus gedaan toen ze nog bij PN hoorde. Hebben een iets andere visie maar naar mijn weten ook bekwame mensen.

Verder worden er vanuit paddockparadise.eu nog cursussen gegeven en heleen davies geeft ook curussen daar durf ik echter geen uitspraken over te doen.

Alle bovengenoemde namen werken wel richting hetzelfde doel. Een goede blootsvoets bekapte hoef die regelmatig wordt bijgehouden (door eigenaar zelf)

nessinator

Re: Welke cursus / opleiding om je eigen paarden te bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:57

Ik heb een cursus (traditioneel) bekappen gedaan bij Aeres Barneveld. Deze werd gegeven door Gerben Bronkhorst, de smid van de kliniek in Utrecht. Als je wilt kan ik daar ook wat over vertellen, of ben je alleen geïnteresseerd in natuurlijk bekappen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:10

Ja Arabesk was ook wel een beetje klaar met paard natuurlijk, de cursus is inmiddels verouderd, er zijn een hoop nieuwe inzichten, maar helaas staan de eigenaren van PN daar niet voor open, dus ben ik zelf verder gegaan.

Je woont in Brabant, dus dan ligt of Zeeland (denken over paarden) of Limburg (spirithorses die de cursus van PN geven) het meest voor de hand denk ik. Uiteraard ben je ook hier welkom, je kunt zelfs overnachten in onze caravan in de zomermaanden, als dat handig voor je is. Ik heb zaterdag 11 juli en za 22 aug weer een cursus.

Succes!

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 13:01

Bedankt voor jullie reacties! Wat mij zo aanspreekt aan Paard Natuurlijk is het mulitmediapakket wat je erbij krijgt maar als dit verouderde informatie is dan heb ik er natuurlijk ook niet veel meer aan. Wat voor naslagwerk is anders aan te raden als je daarnaast een cursus doet?

De cursus bekappen van Barneveld vind ik behoorlijk prijzig. Eerst met een losse cursus beginnen en kijken hoe dat bevalt :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:23

In de paard natuurlijk boeken is hoefbevangenheid nog steeds een kwestie van biks, fructaan en bekappen. Tegenwoordig weten we dat 90% van de HB gevallen een hormonaal probleem is, daar ligt de oorzaak en niet zozeer in biks en fructaan. En insulineresistetie kun je niet 'fixen' met magnesium zoals PN zegt, maar fix je vooral met het opschroeven van de hoeveelheid arbeid. Hiellanden bestaat niet meer, dat is vlak landen geworden. Hoefkatrolontsteking is niet per se door toonlanden. En het hele onbeperkt ruwvoer verhaal is desastreus geweest voor heel veel paarden. Te dik, krijgen EMS, daarna IR en dan HB....

Pete Ramey gaat wel mee met z'n tijd, als je goed bent in Engels is dit absoluut een kwijl-boek https://www.hoofrehabstore.com/care-and ... uine-foot/

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:36

Ik volg ook even. Staat hier ook nog op mijn wensenlijstje. Ik doe soms al iets bijwerken, maar met name afronden om brokkelen tegen te gaan. Goed om te weten dat de PN verouderd is, die schrap ik dus van mijn lijstje.

Vind het heel belangrijk dat een opleiding zich blijft ontwikkelen en nieuwe inzichten mee neemt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:37

Ik ben wel benieuwd of je na een cursus echt je eigen paarden (zonder hoefproblemen uiteraard) kan bekappen? Of is het bijhouden en af en toe toch de hoefsmid laten komen?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:30

Paardenfan25 schreef:
Ik ben wel benieuwd of je na een cursus echt je eigen paarden (zonder hoefproblemen uiteraard) kan bekappen? Of is het bijhouden en af en toe toch de hoefsmid laten komen?

Ik doe het al die tijd al zelf. Heb mijn 'werk' wel laten controleren door een hoefsmid en een dierenarts en die waren beide erg tevreden over mijn paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:04

Ik heb het 'per ongeluk' geleerd volgend het monkye see monkey do principe. Kijken wat de smid deed. Een heel klein frimeletje bewerken tussen 2 smid beurten en zo verder tot de smid ze telkens weer wegstuurde met de mededeling: niets meer aan doen, keurig. (tijdverloop jaren, niet maanden) Dus ja, het kan zeker zelf.

Daarmee wil ik NIET zeggen dat je het maar zonder cursus helemaal in je eentje moet gaan doen.

Ooit wil ik nog wel eens een cursus doen, voor als ik weer eens een nieuw paard krijg wiens voeten ik niet van haver tot gort ken. Dus ik lees even mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:10

Ik heb vroeger 4 jaar lang met mijn hoefsmid meegelopen, elke zaterdag de hele dag. Dus heb wel wat opleiding gehad. Verder veel Youtube filmpjes gekeken, gelezen en casussen gevolgd waar het maar kon. Mijn paarden hebben goede hoeven, dus is het een kwestie van bijhouden.

Maar ik zou het best leuk vinden om alsnog een cursus te volgen voor de wat meer gevorderden. Gewoon goed om te leren, ook van elkaar. Technieken maar ook verschillend gereedschap. Ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar elektrisch gereedschap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:14

Ik had een hele goede hoefbekapper en die heeft het mij gewoon ondersteunend geleerd. Op den duur kwam hij enkel nog controlleren.
Ook nu ik het al inmiddels jaren zelf doe laat ik nog zo 1-2x per jaar iemand kijken. Werkt voor mij heel fijn zo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:20

Ik zou aanbevelen om bij verschillende mensen een opleiding en/of cursus te doen zodat je verschillende inzichten krijgt in hoe je dingen aan kunt pakken en op kunt lossen.

Zelf ben ik destijds ook begonnen met Paard Natuurlijk en daarna Wout Overbeeke (AANHCP) in Nederland. Meerdaagse clinics gedaan bij oa Pete Ramey en ABC (David Landreville staat nog op het lijstje) en daarnaast heel veel gelezen, zowel boeken als online. Facebook is wat dat betreft heel handig; daar kun je meerdere bekappers volgen en ideeën en inzichten opdoen. Hiermee doe ik al bijna 15 jaar mijn eigen paarden en heb ik ook een aantal rehab gevalletjes gedaan. Helaas weerhoudt het titanium in mijn rug mij ervan om meer dan mijn eigen paarden en soms die van vrienden te doen, maar het is heel dankbaar werk :-) .

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:26

Ik heb bij Paard Natuurlijk met Marlies Sanders een dag gedaan, bij Denken over Paarden met Hans Jacobse en Piet loof ook een dagcursus, en twee dagen gedaan bij Heleen Davies. Zijn allemaal prima als het gaat om je eigen paarden bekappen, maar als je hoefproblemen of ziektes hebt waar je mee wilt leren omgaan, dan zijn deze cursussen waarschijnlijk niet (goed) genoeg. Gelukkig staan ze wel allemaal open voor vragen en foto's over deze gevallen en bij Heleen kan je ook je eigen paard meenemen. Ik zou ook aanraden naar verschillende te gaan, niet naar maar eentje. En een open mind houden en niet zwart wit gaan denken ;)

Ik heb daarna ook nog andere gedaan maar die zijn niet meer beschikbaar in NL of gericht op professioneel bekappen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:32

Paroeska schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Wat mij zo aanspreekt aan Paard Natuurlijk is het mulitmediapakket wat je erbij krijgt maar als dit verouderde informatie is dan heb ik er natuurlijk ook niet veel meer aan. Wat voor naslagwerk is anders aan te raden als je daarnaast een cursus doet?

De cursus bekappen van Barneveld vind ik behoorlijk prijzig. Eerst met een losse cursus beginnen en kijken hoe dat bevalt :)

Zag deze vraag nog, sorry: The Essential Hoofbook is fantastisch. Niet echt op bekappen gericht maar wel erg leerzaam.
Bekappen leer je niet echt via een boek, omdat er zoveel verschillende factoren en problemen per paard kunnen zijn, dat je dat niet via maar 1 methode kan doen. Het ene werkt die keer wel, bij het volgende paard weer niet en heb je dus een andere methode nodig. En soms los je een hoefprobleem om met voeding, of fysiotherapie, niet via bekappen. Dat wordt een oneindig lang boek haha.

Eventueel is Natural Hoof care for the horse owner (zoiets) wel handig voor wat basis tips.