Hoe voorbereiden op ijzerloos vanaf november ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manolito10

Hoe voorbereiden op ijzerloos vanaf november ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 18:18

Dag allemaal,

Ik zou graag willen weten of je iets kan doen ter voorbereiding op ijzerloos gaan ipv ijzers rondom?

Ik heb mijn paard sinds twee maanden, voor zover ik weet heeft hij altijd rondom ijzers gehad.
Hij heeft echter aan de achter benen een lichte verkramping, dus beslaan werd altijd onder verdoving gedaan. Dit wilde ik absoluut niet, dus gister voor het eerst zonder verdoving, met veel geduld en een lieve hoefsmid, rondom beslagen.
Vandaag heeft hij al een ijzer voor afgetrapt.

Ik zou hem graag vanaf november niet meer op ijzers willen laten lopen, vanaf november staat hij namelijk aan huis en kan ik hem dus beter in de gaten houden. Ik wil hem niet meer op ijzers hebben vanwege de kramperigheid aan de achter benen en dus het gedoe met beslaan(en stress) omdat hij met regelmaat de ijzers aftrapt en omdat ik simpelweg geloof dat het anders kan.

Is er iets dat ik kan doen om de overgang van ijzers naar ijzerloos, zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Het gaat trouwens om een Irish Draught ruin van 8 jaar oud

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:22

Mijn pony is eigenlijk cold turkey ijzerloos gegaan. In de periode daarna wel rekening mee gehouden om niet te veel over het asfalt te rijden. Hij heeft ook altijd op ijzers gestaan en de overgang ging prima. Was vooral bang voor brokkelhoeven, maar dat was gelukkig niet aan de orde.

Duhelo

Re: Hoe voorbereiden op ijzerloos vanaf november ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:27

Eigenlijk zou ik hem nu van de ijzers afhalen. We gaan de zomer in, dus de hoeven groeien nu sneller en beter. De grond is ook iets harder maar ze staan meestal meer in de weide, dus het hoorn blijft mooi hard en zal minder gaan slijten.
In de winter is het hoorn vaak zachter én staan ze vaker op het harde bij voederplaatsen / op stal, en het hoorn groeit minder goed, dus meer risico op langer gevoelig zijn.
Gewoon nu die ijzers eraf, goed bijhouden (bij voorkeur tweewekelijks of ev 4 wekelijks, zodat het telkens wat bijgewerkt kan worden), en ev hoefschoenen als je wil buitenrijden.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 18:35

Duhelo schreef:
Eigenlijk zou ik hem nu van de ijzers afhalen. We gaan de zomer in, dus de hoeven groeien nu sneller en beter. De grond is ook iets harder maar ze staan meestal meer in de weide, dus het hoorn blijft mooi hard en zal minder gaan slijten.
In de winter is het hoorn vaak zachter én staan ze vaker op het harde bij voederplaatsen / op stal, en het hoorn groeit minder goed, dus meer risico op langer gevoelig zijn.
Gewoon nu die ijzers eraf, goed bijhouden (bij voorkeur tweewekelijks of ev 4 wekelijks, zodat het telkens wat bijgewerkt kan worden), en ev hoefschoenen als je wil buitenrijden.

Beetje zonde dat ze er net een dag nieuw onder zitten.. maar je hebt een goed punt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:35

als je paard gezond is en al goede hoeven heeft zou het geen probleem moeten zijn.
maar goede voeten komen ook van binnenuit, dus goed en gezond voer is 1 ding.
als hij van de ijzers af is het liefst zelf de voeten een beetje bijhouden tussen de bekapbeurten door. te lange hoeven of flairs kunnen gaan scheuren of afbrokkelen. vandaar het zelf bijvijlen.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 18:41

dingogirl schreef:
als je paard gezond is en al goede hoeven heeft zou het geen probleem moeten zijn.
als hij van de ijzers af is het liefst zelf de voeten een beetje bijhouden tussen de bekapbeurten door. te lange hoeven of flairs kunnen gaan scheuren of afbrokkelen. vandaar het zelf bijvijlen.

Wat kun je dan bijvoorbeeld bijvoeren? Hij krijgt nu een beetje muesli in de ochtend en gewone brok in de avond, en onbeperkt kuilvoer en staat 24/7 buiten op kort gras

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:43

En waarom doe je niet vanaf volgende keer alleen ijzers aan de voorbenen? En achter alvast laten wennen aan blote voeten?
Dan heeft hij straks niet in 1 keer 4 gevoelige voeten.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 18:49

Dispar_Vulgo schreef:
En waarom doe je niet vanaf volgende keer alleen ijzers aan de voorbenen? En achter alvast laten wennen aan blote voeten?
Dan heeft hij straks niet in 1 keer 4 gevoelige voeten.

Dat is ook een goed idee! Dat zou al veel stress schelen als achter alleen bekapt hoeft te worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:50

manolito10 schreef:
dingogirl schreef:

Wat kun je dan bijvoorbeeld bijvoeren? Hij krijgt nu een beetje muesli in de ochtend en gewone brok in de avond, en onbeperkt kuilvoer en staat 24/7 buiten op kort gras

Als je het via het boekje wil doen:
- 24/7 buiten is top
- onbeperkt kuilvoer is beter te vervangen door onbeperkt hooi (of een combi van hooi, stro, wilgentakken, ...)
- kort gras is minder ideaal (hoefbevangenheid), lang uitgebloeid gras is beter, maar met dit weer is het gras op veel plekken al op ...
- meusli en brok vervangen door een vitaminebrok en/of een granenvrije variant. (of bv vitamientje en bietenpulp, pulp is trouwens ook goed voor de darmflora én voor de hoeven)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:55

Als je problemen verwacht vanwege de hoefkwaliteit zou ik zo snel mogelijk beginnen met subli biotine (550kg moet 2 schepjes voor optimale dosering) en marstall hufregulator (volgens verpakking, maar langer de hogere dosis aanhouden).

Daarnaast, als je het nog niet doet en minder dan 500g krachtvoer geeft per 100kg paard (uitgaand van gemiddeld krachtvoer), een mineralenbrok voeren. 30g/100kg paard van marstall force of pavo vital voldoet. Voor iedere 500g krachtvoer 30g minder mineralenbrok (van deze 2, andere mineralenbrokken kunnen andere correcte doseringen hebben).

Ik geef ook standaard extra eiwit. 200-250g sojaschroot. Daar verbetert ook alles van indien het paard krap in het eiwit zit (De meeste paarden die niet op halflange koeienweides staan).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:57

Het voer dat je hierboven beschrijft is niet super gezond. Verkeerd voer kan inflammation in het lijf (en ook de hoeven) veroorzaken, waardoor ze gevoelig kunnen gaan lopen. Teveel suiker en zetmeel geeft problemen in het darmgestel, wat dan weer groei van gezond hoorn aantast.

Best is om een suiker en zetmeel arm diet samen te stellen. Brok en muesli hebben dit vaak allebei erin zitten helaas. Kuil heeft regelmatig ook een hoger suikergehalte dan gewoon hooi. Daarnaast is zout heel belangrijk voor paarden, ook als ze niet zweten. Een liksteen bevat vaak niet genoeg.

Kijk eens op de website van calm healthy horses of paardenhoeven.info.

Op welk moment je de ijzers eraf haalt is lastig. Het ligt eraan hoe zijn leefstijl is, hoe gezond zijn hoeven zijn en hoe zijn verzorging is. Voor sommigen is zomer beter, voor anderen najaar.
Natte grond in de winter vaak zachtere hoeven en rotstraal, maar droge grond in de zomer kan ook weer pijnlijk zijn als je niet gewend ben aan gevoel in je voeten...

Er is nog veel meer te vertellen over hoe je blootvoets gaat. Als je meer wilt weten stuur je maar pb’tje.

Succes +:)+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:03

Mijn ervaring is dat ijzerloos gaan in de zomer meestal makkelijker gaat dan in de winter. In de zomer lopen ze meer buiten (gezonde en snellere hoefgroei) en vaak op zachte bodem (comfi als ze gevoelig zouden zijn). In de winter zie ik veel paarden op de paddock die deels verhardt is, dat geeft vaak problemen met gevoeligheid, zeker als ze net van de ijzers af zijn.

Als je ijzerloos gaan spannend vindt zou ik beginnen met wat hierboven voorgesteld wordt, alleen achter de ijzers eraf. Doe je voor nog een keer ijzers en kijk je bij de volgende beslag/bekapbeurt wat je met de voorijzers doet.

Ik weet niet welke interval van beslaan jouw smid aanhoudt maar ik zou zeker bij een paard dat net van de ijzers komt bekappen na 4 weken doen.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 19:17

Bedankt allemaal!

De uitdaging zit ‘m in dat hij nu bij een particulier gestald staat, en ik hier niet elke ochtend en avond ben om te voeren. Overigens is het maar een klein schepje muesli en brok (denk 200 of 300 gram)

Het kuil zou van erg hoge kwaliteit zijn, komt uit een natuurgebied.

Welke vitaminen raden jullie aan?
Wilgen takken en bietenpulp ga ik toevoegen !

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:22

Hoge kwaliteit of niet, het gaat om het suiker en zetmeel gehalte ;) Lage of hoge kwaliteit zegt hier niks over.

Als je een vitaminen/mineralen poedertje dat je in pulp geeft, of zo een vit/min brokje kan vinden (geen biks dus), heb je al een goed begin. Vitalbix heeft vast wel zoiets. Verder ben ik op moment alleen bekend met engelse merken zoals Thunderbrook Daily Essentials of producten van Progressive Earth

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:29

Kijk uit met bietenpulp daar worden de meeste paard erg snel erg vet van. Ik vind dat alleen goed voer voor paarden die echt iets te kort komen. BV oude paarden of paarden met een gewichts achterstand door ziekte ofzo. Vitaminen gewoon een vit brok . Ik geef die van Marstall maar Pavo en Vitalbix heeft ze ook.

Ik geef pulp vaak in de winter als extra aanvuling op het ruwvoer en buikvulling. Maar afgelopen winter ben ik overgestapt op fibre nuggets van pavo om de suplementen en het vit brokje te mengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:34

manolito10 schreef:
Dag allemaal,

Ik zou graag willen weten of je iets kan doen ter voorbereiding op ijzerloos gaan ipv ijzers rondom?

Ik heb mijn paard sinds twee maanden, voor zover ik weet heeft hij altijd rondom ijzers gehad.
Hij heeft echter aan de achter benen een lichte verkramping, dus beslaan werd altijd onder verdoving gedaan. Dit wilde ik absoluut niet, dus gister voor het eerst zonder verdoving, met veel geduld en een lieve hoefsmid, rondom beslagen.
Vandaag heeft hij al een ijzer voor afgetrapt.

Ik zou hem graag vanaf november niet meer op ijzers willen laten lopen, vanaf november staat hij namelijk aan huis en kan ik hem dus beter in de gaten houden. Ik wil hem niet meer op ijzers hebben vanwege de kramperigheid aan de achter benen en dus het gedoe met beslaan(en stress) omdat hij met regelmaat de ijzers aftrapt en omdat ik simpelweg geloof dat het anders kan.

Is er iets dat ik kan doen om de overgang van ijzers naar ijzerloos, zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Het gaat trouwens om een Irish Draught ruin van 8 jaar oud

Twee dingen:

1) waarom stond hij altijd al rondom op ijzers?
2) als het ijzer er na een dag al af ligt, zou ik de smid eens heel kritisch aankijken!

Los hiervan doe je er inderdaad beter aan om de ijzers in het voorjaar/zomer eraf te halen. De reden is al uitgebreid besproken.

Op voer en het beleid daarvan kun je afstuderen. Er is namelijk helemaal niks mis met suikers en zetmelen; sterker nog, het is goed voor paarden mits met mate en vooral beleid gevoerd.

Laat je dus niet leiden door de claims en "natuurlijk" maar door de feiten van een correct samengesteld rantsoen voer van gras, hooi en aangevuld met een goede (vitamine)brok.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:43

Ik weet niet of je het tegen mij hebt Ikke maar ik zei ook suikers en zetmeel arm, dus idd met mate ;) Ik heb van Clare MacLeod geleerd dat max 15% gecombineerd suiker & zetmeel de richtlijn is (wanneer je bijvoert).
Maar ik ken biks en muesli merken waarbij zetmeel alleen al 27% is! Vandaar dat ik zei dat je daar wel even op moet letten.

Daarnaast moet je uiteraard ook letten op het gehalte in ruwvoer (testen is dan handig).

Clare Macleod is een fabtastische bron om over voeding te leren. Ik heb onlangs een consult voor mijn paard laten doen, echt heel handig
https://www.facebook.com/ClareMacLeodEq ... ritionist/

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:51

Ik zou inderdaad zoals voorgangers al zeiden juist in de zomer proberen van de ijzers af te komen. Heb je het er toevallig nog met de smid over gehad, zag hij er problemen in om op alleen bekappen over te stappen?

Mijn paard stond ook rondom op ijzers toen hij kwam. Zonder ijzers gaat achter heel goed alleen voor helaas niet. Maar het blijft een kwestie van uitproberen. Mocht het toch niet gaan zitten er snel genoeg weer ijzers onder.

Qua voer zou ik zelf altijd beginnen met een vitaminebrok zoals bijvoorbeeld Marstall Force. Mocht hij toch meer energie nodig hebben kan je altijd biks bij geven.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:36

Zoals al gezegd door duhelo, goed hooi i.p.v. kuil. En een vitaminebrok zoals bijv. Vitalbix daily. Dan krijgt hij zeker genoeg vitamine binnen die hij met een beetje brok en muesli bijna zeker niet genoeg krijgt. Ik zou geen supplement als biotine geven omdat die bijna allemaal bomvol suikers zitten ( tot wel 80% ) en maar weinig biotine bevatten. Als je paard gezond voer krijgt en genoeg beweging zal het waarschijnlijk geen problemen geven. En je kan altijd voor buitenrijden ( goed passende !) Hoefschoenen aanschaffen indien nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:20

dingogirl schreef:
Zoals al gezegd door duhelo, goed hooi i.p.v. kuil. En een vitaminebrok zoals bijv. Vitalbix daily. Dan krijgt hij zeker genoeg vitamine binnen die hij met een beetje brok en muesli bijna zeker niet genoeg krijgt. Ik zou geen supplement als biotine geven omdat die bijna allemaal bomvol suikers zitten ( tot wel 80% ) en maar weinig biotine bevatten. Als je paard gezond voer krijgt en genoeg beweging zal het waarschijnlijk geen problemen geven. En je kan altijd voor buitenrijden ( goed passende !) Hoefschoenen aanschaffen indien nodig.

Biotineproducten bestaat uiteraard tot wel 99% uit suiker, aangezien biotine in mg wordt uitgedrukt. Ik houd de hoge dosis aan van 0.1mg per kg paard, dus een paard van 550kg moet dan 55mg krijgen. Van subli biotine, dat dus inderdaad uit calcium en suiker bestaat qua draagstoffen, moet je dan 10g voeren. Waarvan ergens tussen de 5 en 9 gram suiker. Dat bevat evenveel suiker als nog geen 100g hooi. Je hebt minder geconcentreerde biotine producten, maar vaak zijn deze op basis van tarwe of andere producten. Daar moet je alsnog zelden meer dan 55g van voeren (anders zou ik op zoek gaan naar een ander product, 1000mg/kg is voor mij het minimum. De meeste zitten op 2000mg/kg).

De ervaring leert dat producten waar je minder dan 5g van moet voeren (De dosering die subli aanraadt. Zij gaan uit van een onderzoek waarbij een flink deel van de paarden verbetering ziet bij 20mg, ik van een onderzoek waarbij alle paarden verbetering zien, met 10-20% extra hoefgroei en hogere hoefkwaliteit bovenin, van 0.1mg/kg lichaamsgewicht), voor eigenaren zeer lastig te doseren zijn. 1x proesten en het is uit de bak geblazen. Dus nog geconcentreerder is niet handig.

Biotine is dus een micronutrient, net als selenium en koper qua dosering. Vitamines worden vaak in iu/ie gemeten, maar 10.000 ui vitamine a is 3mg. Ook dus zo'n micronutrient.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:53

Onze haf kwam hier na 22 jaar rondom op ijzers, want ja vroegah als je ging mennen moest dat he, toen ze hier kwam was alles ongunstig; februari, winter, nat, stelconplaten noem het maar op.

Ze moest meteen van alle ijzers af, omdat ze anders uit zou glijden. Dus even rustig achter eraf en dan voor eraf kon niet. Ik heb haar een paar weken rondom op schoenen gezet, en na een maandje alleen op schoenen voor. Toen werd het lente en ging het puinpad naar de weide open, voor haar een drama natuurlijk, maar met de schoenen (voor) geen probleem. Rijden deden we met rondom schoenen.

Nu staat ze helemaal zonder en rijden we ook zonder, ongeveer een jaartje verder. Ze is nu 26 :-)
Foto van toen we haar net hadden vorig jaar
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-06-20 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 08:54

Arabesk schreef:
Onze haf kwam hier na 22 jaar rondom op ijzers, want ja vroegah als je ging mennen moest dat he, toen ze hier kwam was alles ongunstig; februari, winter, nat, stelconplaten noem het maar op.

Ze moest meteen van alle ijzers af, omdat ze anders uit zou glijden. Dus even rustig achter eraf en dan voor eraf kon niet. Ik heb haar een paar weken rondom op schoenen gezet, en na een maandje alleen op schoenen voor. Toen werd het lente en ging het puinpad naar de weide open, voor haar een drama natuurlijk, maar met de schoenen (voor) geen probleem. Rijden deden we met rondom schoenen.

Nu staat ze helemaal zonder en rijden we ook zonder, ongeveer een jaartje verder. Ze is nu 26 :-)
Foto van toen we haar net hadden:
[ [url=m/FadU5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh super! Welke schoenen gebruik je ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:57

ikke schreef:
1) waarom stond hij altijd al rondom op ijzers?

Dit is idd de belangrijkste vraag. Simpel gesteld: had de vorige eigenaar ijzers nodig of had het paard ze nodig? Een beetje te vergelijken met een muurtje uitbreken in je huis: staat dat muurtje daar omdat de vorige eigenaar 1 grote kamer wou opdelen in 2 kleintjes of houdt dat muurtje je hele huis recht.
Als je contact hebt met de oude eigenaar stel je daar best die vraag. En verder kan je de beste info krijgen bij je smid. Als je aan een smid vraagt een paard rondom te beslaan zal die dat doen en (meestal) geen commentaar geven. Als je aan diezelfde smid vraagt wat hij van de voeten van jouw paard vindt en wat hij het beste vindt, dan krijg je een heleboel nuttig info. Dan kan je in samenspraak beslissen wat je het beste doet.
Als je paard goede hoeven heeft moet je helemaal niets voorbereiden. Veel paarden hebben bv in het wedstrijdseizoen ijzers en in de winter gaan die op blote voeten.
Als je geen info hebt over het verleden en je twijfelt is de tussenstap van enkel ijzers vanvoor wel een logische stap.
Voeding en hoeven wordt imo heel erg overroepen. Natuurlijk gaat bij een foute voeding de hoefkwaliteit achteruit, maar foute voeding zie je aan andere dingen heel veel sneller en duidelijker. Je moet al heel veel duidelijke signalen gemist hebben wanneer je de gevolgen van foute voeding aan de hoeven ziet. Bij verwaarloosde of werkelijk moddervette paarden kan dat meespelen maar bij een paard waar gewoon voor gezorgd wordt zou het eigenlijk niet mogen gebeuren dat de hoeven lijden onder de voeding.
Bietenpulp geven aan een paard dat weidegang heeft lijkt me geen goed plan. Bietenpulp is een efficient en goedkoop middel om een paard te doen verdikken. Kan nuttig zijn bv bij een oud paard dat in de winter ondanks goed voer vermagert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:02

manolito10 schreef:
Arabesk schreef:

Foto van toen we haar net hadden:
[ [url=m/FadU5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh super! Welke schoenen gebruik je ?

op de foto scootboots, maar ik heb ook flexboots, eigenlijk zijn dat de beste merken qua prijs-kwaliteit. Alleen als je paard hele hoge hielen heeft passen ze slecht, maar in 9 vd 10 gevallen zijn dit prima schoenen en niet al te duur.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:39

Onze 2 ruinen van nu 25 in 1 keer van de ijzers.Ging gelijk goed.Onze nieuwe " pension" ruin heeft altijd ijzers gehad.Ook wandelen we nog gewoon een uur en met onze andere ruin van 25 voor stapritjes in het bos van een uur.Heuveltje op en af.Met de nieuwe ruin nog niet gedaan omdat we altijd in Duitsland rijden.We wonen op 5 minuten van de grens.Wel meer kans op steentjes in de hoeven.Natuurlijk hebben ze even moeten wennen aan het gevoel van geen ijzers.En natuurlijk komt regelmatig de smid.Als er iets niet goed is hoor je dat wel en wat dan het advies is.