Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Duhelo schreef:Eigenlijk zou ik hem nu van de ijzers afhalen. We gaan de zomer in, dus de hoeven groeien nu sneller en beter. De grond is ook iets harder maar ze staan meestal meer in de weide, dus het hoorn blijft mooi hard en zal minder gaan slijten.
In de winter is het hoorn vaak zachter én staan ze vaker op het harde bij voederplaatsen / op stal, en het hoorn groeit minder goed, dus meer risico op langer gevoelig zijn.
Gewoon nu die ijzers eraf, goed bijhouden (bij voorkeur tweewekelijks of ev 4 wekelijks, zodat het telkens wat bijgewerkt kan worden), en ev hoefschoenen als je wil buitenrijden.
dingogirl schreef:als je paard gezond is en al goede hoeven heeft zou het geen probleem moeten zijn.
maar goede voeten komen ook van binnenuit, dus goed en gezond voer is 1 ding.
als hij van de ijzers af is het liefst zelf de voeten een beetje bijhouden tussen de bekapbeurten door. te lange hoeven of flairs kunnen gaan scheuren of afbrokkelen. vandaar het zelf bijvijlen.
manolito10 schreef:dingogirl schreef:als je paard gezond is en al goede hoeven heeft zou het geen probleem moeten zijn.
maar goede voeten komen ook van binnenuit, dus goed en gezond voer is 1 ding.
als hij van de ijzers af is het liefst zelf de voeten een beetje bijhouden tussen de bekapbeurten door. te lange hoeven of flairs kunnen gaan scheuren of afbrokkelen. vandaar het zelf bijvijlen.
Wat kun je dan bijvoorbeeld bijvoeren? Hij krijgt nu een beetje muesli in de ochtend en gewone brok in de avond, en onbeperkt kuilvoer en staat 24/7 buiten op kort gras
manolito10 schreef:Dag allemaal,
Ik zou graag willen weten of je iets kan doen ter voorbereiding op ijzerloos gaan ipv ijzers rondom?
Ik heb mijn paard sinds twee maanden, voor zover ik weet heeft hij altijd rondom ijzers gehad.
Hij heeft echter aan de achter benen een lichte verkramping, dus beslaan werd altijd onder verdoving gedaan. Dit wilde ik absoluut niet, dus gister voor het eerst zonder verdoving, met veel geduld en een lieve hoefsmid, rondom beslagen.
Vandaag heeft hij al een ijzer voor afgetrapt.
Ik zou hem graag vanaf november niet meer op ijzers willen laten lopen, vanaf november staat hij namelijk aan huis en kan ik hem dus beter in de gaten houden. Ik wil hem niet meer op ijzers hebben vanwege de kramperigheid aan de achter benen en dus het gedoe met beslaan(en stress) omdat hij met regelmaat de ijzers aftrapt en omdat ik simpelweg geloof dat het anders kan.
Is er iets dat ik kan doen om de overgang van ijzers naar ijzerloos, zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Het gaat trouwens om een Irish Draught ruin van 8 jaar oud
dingogirl schreef:Zoals al gezegd door duhelo, goed hooi i.p.v. kuil. En een vitaminebrok zoals bijv. Vitalbix daily. Dan krijgt hij zeker genoeg vitamine binnen die hij met een beetje brok en muesli bijna zeker niet genoeg krijgt. Ik zou geen supplement als biotine geven omdat die bijna allemaal bomvol suikers zitten ( tot wel 80% ) en maar weinig biotine bevatten. Als je paard gezond voer krijgt en genoeg beweging zal het waarschijnlijk geen problemen geven. En je kan altijd voor buitenrijden ( goed passende !) Hoefschoenen aanschaffen indien nodig.
Arabesk schreef:Onze haf kwam hier na 22 jaar rondom op ijzers, want ja vroegah als je ging mennen moest dat he, toen ze hier kwam was alles ongunstig; februari, winter, nat, stelconplaten noem het maar op.
Ze moest meteen van alle ijzers af, omdat ze anders uit zou glijden. Dus even rustig achter eraf en dan voor eraf kon niet. Ik heb haar een paar weken rondom op schoenen gezet, en na een maandje alleen op schoenen voor. Toen werd het lente en ging het puinpad naar de weide open, voor haar een drama natuurlijk, maar met de schoenen (voor) geen probleem. Rijden deden we met rondom schoenen.
Nu staat ze helemaal zonder en rijden we ook zonder, ongeveer een jaartje verder. Ze is nu 26![]()
Foto van toen we haar net hadden:
[ [url=m/FadU5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
ikke schreef:1) waarom stond hij altijd al rondom op ijzers?
manolito10 schreef:Arabesk schreef:Onze haf kwam hier na 22 jaar rondom op ijzers, want ja vroegah als je ging mennen moest dat he, toen ze hier kwam was alles ongunstig; februari, winter, nat, stelconplaten noem het maar op.
Ze moest meteen van alle ijzers af, omdat ze anders uit zou glijden. Dus even rustig achter eraf en dan voor eraf kon niet. Ik heb haar een paar weken rondom op schoenen gezet, en na een maandje alleen op schoenen voor. Toen werd het lente en ging het puinpad naar de weide open, voor haar een drama natuurlijk, maar met de schoenen (voor) geen probleem. Rijden deden we met rondom schoenen.
Nu staat ze helemaal zonder en rijden we ook zonder, ongeveer een jaartje verder. Ze is nu 26![]()
Foto van toen we haar net hadden:
[ [url=m/FadU5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh super! Welke schoenen gebruik je ?