Vage kreupelheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline29

Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:50

Hoi allemaal,

Mijn paard was drie maanden geleden heel licht kreupel. Naar de dierenkliniek geweest en met pijnstilling naar huis gegaan (foto's hoef waren prima). Na acht weken rust ging het weer een stuk beter en ben ik het rijden weer rustig aan op gaan pakken. Ze liep echt superfijn! Nu na zo'n vier weken rijden, merk ik toch dat ze weer meer last krijgt. Ik mag haar voorbeen niet meer optillen en aan de longe loopt ze minder goed door (oren in de nek). Ik kan niet zeggen dat ze nu kreupel of onregelmatig is. Als ik naar les ga, loopt ze altijd wel goed (zeg niet dat ze dan niets voelt hoor).

Wat kan ik nu het beste doen? De dierenarts adviseerde vorige keer spuit cortisonen, maar ja, het is amper te zien en gaat dat blijvend helpen? Of zal ik haar maar weer rust geven? Ik zou graag de oorzaak weten, ik vermoed toch dat het de banden/pezen zijn. Hopelijk hebben jullie nog tips of adviezen voor mij.

Anoniem

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:53

Al verder gekeken als dehoef qua foto's?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:58

Dus er is nog geen goede diagnose gesteld? Dan zou ik inderdaad proberen de oorzaak te achterhalen, en bij vage kreupelheden kan dat best een puzzel zijn.
Scheefheid, dunne zolen, verkeerd bekapt, problemen in de hoef, been, pezen, schouder. Soms helpt een osteopaat om de spieren weer los te maken. Puzzeltje dus.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:44

Ik zou als eerste niet meer naar die kliniek toe gaan, maar na een andere.
Als ze meteen cortisonen willen gaan spuiten zonder oorzaak te vinden zijn ze meer gericht op jouw portemonnee, dan naar de gezondheid van je paard. Heel erg jammer gezien je op een dierenarts moet kunnen vertrouwen.

Zoals Lindsey_99 hierboven ook zegt zou ik eerst proberen de puzzel in elkaar te zetten. Het kan namelijk van alles zijn!

Mijne bleek na een vage kreupelheid een peesblessure te hebben. Op sommige ondergronden had tie geen last, en sommige weer wel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:44

Wat vervelend TS, ik zou ook naar een andere kliniek voor een gedegen kreupelheidsonderzoek, daar middels uitverdoven, rx en of echo onderzoeken waar het zit/wat de kreupelheid veroorzaakt. Nooit een verdikking gezien of warm aangevoeld?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:23

Ik denk bij vage kreupelheid direct aan peesblessures. Mijn paard kon dagenlang goed lopen en dan weer (heel erg of een heel klein beetje) kreupel lopen: pezen kapot.. Sterkte!

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 10:11

Misschien vinden jullie het leuk om een update te krijgen....

Ik ben bij een andere dierenarts geweest die toch een heel ander advies gaf.

Haar hoef is te plat waardoor er een verkeerde druk op haar hoef is ontstaan. Dat veroorzaakt de lichte kreupelheid/gevoeligheid en de reden dat ze liever niet meer te veel loopt. Ze krijgt binnenkort speciaal beslag met pijnstilling.

Heel ander verhaal dus ... na vier maanden toch maar weer het been voelen, kijken hoe ze nu loopt, mijn hersens pijnigen wat dan toch kan zijn, ben ik blij dat er de oorzaak is gevonden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:14

Ik hoop dat dit de oplossing heft en zij straks geen last meer heeft!
Wel bijzonder soms hoe een andere DA iets heel anders zegt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:24

Is ze ook uitverdoofd bij het onderzoeken? Dan weet je al snel of het echt de hoef is of toch hogerop moet zoeken. Hopelijk helpt het aangepast beslag goed en knapt je paardje snel weer op.

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 11:52

Haarvoorbeen was bij een eerder onderzoek al uitverdoofd. Lijkt er ook op dat daar de pijn vandaan komt. Voorbeen is ook op de foto gezet en er zijn geen rontgenologische bemerkingen. Ik hoop ook echt dat dit de oorzaak is..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:03

Wat goed dat je het wil laten uitzoeken, TS. Een paard dat (al is het lichte) tekenen van kreupelheid toont, heeft in werkelijkheid al echt veel pijn. Zoals niet iedereen weet, houdt een paard tekenen van pijn zo lang mogelijk verborgen. Ik ben ook geen voorstander van gelijk allerlei injecties, maar adviseer je een andere kliniek te raadplegen. En zolang er dus niet op rijden, maar alleen vrij en onbelast laten bewegen, maar dat was je vast al wel van plan. ;)