Zonnebrand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 20:59

Mijn tweejarig ruintje (met brede bles en roze snoetje)
Heeft zo wat witte schilfers/korstjes op zijn neus. Ik dacht aan zonnebrand, maar het ziet niet rood ofzo, het is ook zo net boven zijn neusgaten en niet eens op de roze huid.
Kan dit zonnebrand zijn? Ze staan dag en nacht buiten, maar de zon heeft zich al 2 dagen niet laten zien.
Wat het ook is, ik heb er een grote kwakkel zinkzalf opgesmeerd. Zal ook wel werken tegen zonnebrand zeker? :D

Anoniem

Re: Zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:01

Kan zeker. Die van mij, een cremello, heeft ook wat vervelling rondom z'n neus en ogen na de hele dag in de zon. Die van mij krijgt nu een vliegenkap met uv bescherming op.

Hij heeft er overigens nu geen last van.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:02

zinkzalf kan geen kwaad! Klinkt ook wel een beetje als jahh ik noemde het altijd puber-wratjes. Wratten dus.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 21:30

siskeh schreef:
zinkzalf kan geen kwaad! Klinkt ook wel een beetje als jahh ik noemde het altijd puber-wratjes. Wratten dus.

Oei nog nooit van gehoord. Is dit dan vooral bij jonge paarden ofzo? En trekt dit dan vanzelf weer weg?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:46

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 12:48

Afbeelding
Het zijn echt zo schilfertjes. Niet gevoelig of rood. Ook niet echt wratjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:55

Janny18 schreef:
[ [url=m/5vyc3A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het zijn echt zo schilfertjes. Niet gevoelig of rood. Ook niet echt wratjes

Volgens mij gwn zonnebrand.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:58

Jep, zonnebrand. Mijn vorige merrie kreeg het altijd extreem, die had echt blaren op haar witte neusje. Dat was over toen ik een UV-werende vliegenkap met lange neusflap aanschafte. Ik kan je de Cashel Crusader extended aanraden, die werken echt super, en daarvan is de neusflap ook echt lang genoeg. (Niet zo'n banketstaaf kort dingetje wat bijvoorbeeld Rambo heeft. Snap niet dat ze dat een neusflap noemen. :') )
Daarnaast ook de UV sterkte in de gaten houden, dat kun je gewoon op buienradar zien geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:01

marley93 schreef:
Jep, zonnebrand. Mijn vorige merrie kreeg het altijd extreem, die had echt blaren op haar witte neusje. Dat was over toen ik een UV-werende vliegenkap met lange neusflap aanschafte. Ik kan je de Cashel Crusader extended aanraden, die werken echt super, en daarvan is de neusflap ook echt lang genoeg. (Niet zo'n banketstaaf kort dingetje wat bijvoorbeeld Rambo heeft. Snap niet dat ze dat een neusflap noemen. :') )
Daarnaast ook de UV sterkte in de gaten houden, dat kun je gewoon op buienradar zien geloof ik.

Ik heb een vliegenkap van Shires met neusflap. En uv bescherming. Want heb eem cremello hahaha vanaf uv sterkte 4 a 5 zou ik wel voor de gevoelige neusjes en huidjes een neusflapje of kap gebruiken

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:36

Is inderdaad verbranding door de zon. Een vliegenkap met neusnetje met UV bescherming om doen. Of zoals wij deden met onze ruin met flinke bles iedere ochtend flink insmeren met babyzonbescherming met factor 50. Bij hele zonnige dagen smeerden we dan 's middags nog een keer. Een vliegenkap met neusnetje is minder arbeidsintensief, maar dit moet je paard wel velen. Die van ons schuurde binnen de korste keren het neusnetje er af. Alleen de vliegenkap vond hij wel prima.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 07:45

De korstjes zijn na een paar dagen zinkzalf helemaal verdwenen gelukkig.
Zo n neusnetje was ik ook al aan het denken, maar het is een jong paardje dat het heerlijk vindt om dingen te slopen. Vliegenmaskers waren ook al wat tegengevallen jammer genoeg.

Zonnebrand kan ik wel smeren, maar ik werk voltijds. Dus sochtends tegen 6u geef ik heb dan eten, maar dan ben ik pas weer terug om 17u in de namiddag. Werkt dat lang genoeg dan?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:34

Dik sudocreme erop smeren hielp bij mijn merrie ook wel, dat bleef langer zitten dan de zonnebrandcrème, en blokt ook de zo'n. Maar dan moet hij het er niet afsmeren. :Y)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:50

Sudocreme werkt wel voor de genezing, maar bij ons onvoldoende als zonnebrandcreme. Ik zou het gewoon proberen om 's ochtends vroeg een flinke laag babyzonnebrand factor 50 (let wel op dat het een waterresistant creme is) er op te doen. Goed inmasseren. Als het dan toch niet voldoende blijkt dan kun je misschien iemand vragen om het 's middags nog een keer voor je te smeren. Of toch voor het masker met netje gaan.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:16

Hier ook een paard die er erg gevoelig voor is. Zij krijg gewoon een kap op met neus stuk er aan van Shires idd.