Zachte hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haffie_mich

Zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 12:48

Hallo,

Mijn haflinger heeft wat zachte hoeven waardoor er veel stenen in komen en laatst zelfs een bout. Ik krab ze 1x per keer uit.

Ze heeft er niet heel veel last van maar t is toch niet fijn om dat te hebben.

Hebben jullie voor mij de gouden tip om dit tegen te gaan??
Liefs Jessie

Anoniem

Re: Zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:50

Ik heb afgelopen winter teer gebruikt tegen rotstraal. En z'n hoeven zijn nu echt kneiter hard. Hoof hardner blijkt ook goed te helpen bij zachte hoeven.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:50

heeft ze er alleen last van als de grond nat is of ook zoals afgelopen maanden als het heel droog is?

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:03

Sas_Mon schreef:
heeft ze er alleen last van als de grond nat is of ook zoals afgelopen maanden als het heel droog is?

Ook als het droog is. Eigenlijk vrijwel altijd!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:53

Haffie_mich schreef:
Hallo,

Mijn haflinger heeft wat zachte hoeven waardoor er veel stenen in komen en laatst zelfs een bout. Ik krab ze 1x per keer uit.

Liefs Jessie

Toch vaker krabben? En dan voorzichtig.

1x in de week is wel weinig, vooral als er steentjes in zitten. Kunnen ze goed kreupel op lopen

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:04

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... verharder/

Dit product helpt goed. Je moet het een tijd achter elkaar gebruiken. Iedere dag de hoef in sprayen. Het is vrij van chemische troep die vaak in andere hoefverharders wel zitten.

Verder is het wel echt belangrijk om die steentjes zo veel mogelijk uit de hoef te weren en als ze er toch in zitten er zo snel mogelijk uit te halen. Problemen als white line disease en hoefzweren liggen op de loer... Succes!

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:50

Knert schreef:
Haffie_mich schreef:
Hallo,

Liefs Jessie

Toch vaker krabben? En dan voorzichtig.

1x in de week is wel weinig, vooral als er steentjes in zitten. Kunnen ze goed kreupel op lopen

Ik krab ze zeker niet maar 1x per week uit! Maar ook niet elke dag omdat ik niet elke dag tijd heb om der te pakken! Maar altijd als ik haar pak krab ik ze wel uit!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:45

Welk deel is precies zacht? De straal? Witte lijn? Zool? Hoefwand? En waar merk je dat aan? Bv wit poeder uit de zool of stukken die van de straal af vallen? Heb je een foto?

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 18:03

Sas_Mon schreef:
Welk deel is precies zacht? De straal? Witte lijn? Zool? Hoefwand? En waar merk je dat aan? Bv wit poeder uit de zool of stukken die van de straal af vallen? Heb je een foto?

ik zal morgen een foto maken om het te laten zien! en hert zijn de hiel en zool die zacht zijn. er komt idd wit poeder of brokjes hoef uit de zool

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:50

Als het de hoefwand of de witte lijn was zou ik me meer zorgen gaan maken maar als het de zool is klinkt het alsof je paard gewoon aan het "verzolen" is. Het is normaal dat er van tijd tot tijd wit poeder en zelfs hele stukken zool loslaten. Vooral als het een tijd droog geweest is en dan weer nat. De zool vervelt. Net als onze huid dat doet alleen ziet het er bij paarden anders uit. Dit is heel normaal en kan je helpen door alles wat je er met een hoevenkrabber uit kan krabben eruit te halen. Hier iets op smeren helpt niet. Het moet eruit tot je weer op de harde zool zit die eronder aan het groeien is. Als je de zachte laag wegkrabt heb je ook veel minder dat er stenen in blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:58

Loopt je paard regelmatig op het harde? Dat maakt de hoeven harder/sterker. Ben ook wel benieuwd naar een foto.,

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:30

Sas_Mon schreef:
Als het de hoefwand of de witte lijn was zou ik me meer zorgen gaan maken maar als het de zool is klinkt het alsof je paard gewoon aan het "verzolen" is. Het is normaal dat er van tijd tot tijd wit poeder en zelfs hele stukken zool loslaten. Vooral als het een tijd droog geweest is en dan weer nat. De zool vervelt. Net als onze huid dat doet alleen ziet het er bij paarden anders uit. Dit is heel normaal en kan je helpen door alles wat je er met een hoevenkrabber uit kan krabben eruit te halen. Hier iets op smeren helpt niet. Het moet eruit tot je weer op de harde zool zit die eronder aan het groeien is. Als je de zachte laag wegkrabt heb je ook veel minder dat er stenen in blijven zitten.

Lijkt me meer een proces wat optreedt als de smid te weinig komt. Tenminste ik herken het van een paardje waarvan de eigenaar te weinig zorg geeft aan de hoeven en nauwelijks de Smid laat komen en zelf wat bij vijlt

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 15:35

Knert schreef:
Sas_Mon schreef:

Lijkt me meer een proces wat optreedt als de smid te weinig komt. Tenminste ik herken het van een paardje waarvan de eigenaar te weinig zorg geeft aan de hoeven en nauwelijks de Smid laat komen en zelf wat bij vijlt

De smid komt regelmatig!! Maar dan maakt hij t weer goed en dan gaat het weer zachter worden zegmaar

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 15:37

Humpiedumpie schreef:
Loopt je paard regelmatig op het harde? Dat maakt de hoeven harder/sterker. Ben ook wel benieuwd naar een foto.,

Ja ik loop regelmatig op het harde!
Hier is de foto!! Dit is de foto van haar hoef nadat ik weg ben geweest:

Afbeelding
Vgm kan je het nu wel zien!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:56

Hoef ziet er sterk uit, en is niet te lang maar er kan wel een keer wat onderhoud gedaan worden. De zool zit vol (oude) troep en de wand mag wel een keer bijgevijld en afgerond worden. Dat poederige is geen probleem, dat is overtollige oude zool. Even een bekapper erbij halen of zelf een cursus doen. Dan weet je waar je op moet letten en zelf kunt bijhouden.
In elk geval niets gaan smeren, weggegooid geld.

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 17:50

Lindsey_99 schreef:
Hoef ziet er sterk uit, en is niet te lang maar er kan wel een keer wat onderhoud gedaan worden. De zool zit vol (oude) troep en de wand mag wel een keer bijgevijld en afgerond worden. Dat poederige is geen probleem, dat is overtollige oude zool. Even een bekapper erbij halen of zelf een cursus doen. Dan weet je waar je op moet letten en zelf kunt bijhouden.
In elk geval niets gaan smeren, weggegooid geld.

De smid is 3 weken geleden geweest. Het ziet er zo uit omdat ze wat lomp is. Het ging mij eigenlijk ook om de stenen die erin kunnen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:01

3 weken geleden? Krab de hoef eens uit en maak dan eens weer een foto?
Hoe een hoef er zo uit kan zien omdat een paard 'lomp' is, is mij een raadsel :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:19

Even echt goed uitkrabben inderdaad en de losse troep proberen mee te nemen van de zool.
Zool steviger krijgen kun je dry feet van cavalor voor gebruiken en dat soort middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:17

Kinke schreef:
Krab de hoef eens uit en maak dan eens weer een foto?

En maak dan meteen een foto van de voor en zijkant als je wilt? Of er zit zoveel viezigheid in de hoef?

Haffie_mich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 19:47

Kinke schreef:
3 weken geleden? Krab de hoef eens uit en maak dan eens weer een foto?
Hoe een hoef er zo uit kan zien omdat een paard 'lomp' is, is mij een raadsel :)

Ja aan de voorkant bedoel ik dan. Hij id wat scherp en niet mooi gelijk doordat ze der voeten niet optilt zegmaar

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:53

Dan pak je een vijl en vijlt het wat bij rondom. Mustangrol noemen ze dat.