Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Haffie_mich schreef:Hallo,
Mijn haflinger heeft wat zachte hoeven waardoor er veel stenen in komen en laatst zelfs een bout. Ik krab ze 1x per keer uit.
Ze heeft er niet heel veel last van maar t is toch niet fijn om dat te hebben.
Hebben jullie voor mij de gouden tip om dit tegen te gaan??
Liefs Jessie
Knert schreef:Haffie_mich schreef:Hallo,
Mijn haflinger heeft wat zachte hoeven waardoor er veel stenen in komen en laatst zelfs een bout. Ik krab ze 1x per keer uit.
Ze heeft er niet heel veel last van maar t is toch niet fijn om dat te hebben.
Hebben jullie voor mij de gouden tip om dit tegen te gaan??
Liefs Jessie
Toch vaker krabben? En dan voorzichtig.
1x in de week is wel weinig, vooral als er steentjes in zitten. Kunnen ze goed kreupel op lopen
Sas_Mon schreef:Welk deel is precies zacht? De straal? Witte lijn? Zool? Hoefwand? En waar merk je dat aan? Bv wit poeder uit de zool of stukken die van de straal af vallen? Heb je een foto?
Sas_Mon schreef:Als het de hoefwand of de witte lijn was zou ik me meer zorgen gaan maken maar als het de zool is klinkt het alsof je paard gewoon aan het "verzolen" is. Het is normaal dat er van tijd tot tijd wit poeder en zelfs hele stukken zool loslaten. Vooral als het een tijd droog geweest is en dan weer nat. De zool vervelt. Net als onze huid dat doet alleen ziet het er bij paarden anders uit. Dit is heel normaal en kan je helpen door alles wat je er met een hoevenkrabber uit kan krabben eruit te halen. Hier iets op smeren helpt niet. Het moet eruit tot je weer op de harde zool zit die eronder aan het groeien is. Als je de zachte laag wegkrabt heb je ook veel minder dat er stenen in blijven zitten.
Knert schreef:Sas_Mon schreef:Als het de hoefwand of de witte lijn was zou ik me meer zorgen gaan maken maar als het de zool is klinkt het alsof je paard gewoon aan het "verzolen" is. Het is normaal dat er van tijd tot tijd wit poeder en zelfs hele stukken zool loslaten. Vooral als het een tijd droog geweest is en dan weer nat. De zool vervelt. Net als onze huid dat doet alleen ziet het er bij paarden anders uit. Dit is heel normaal en kan je helpen door alles wat je er met een hoevenkrabber uit kan krabben eruit te halen. Hier iets op smeren helpt niet. Het moet eruit tot je weer op de harde zool zit die eronder aan het groeien is. Als je de zachte laag wegkrabt heb je ook veel minder dat er stenen in blijven zitten.
Lijkt me meer een proces wat optreedt als de smid te weinig komt. Tenminste ik herken het van een paardje waarvan de eigenaar te weinig zorg geeft aan de hoeven en nauwelijks de Smid laat komen en zelf wat bij vijlt
Lindsey_99 schreef:Hoef ziet er sterk uit, en is niet te lang maar er kan wel een keer wat onderhoud gedaan worden. De zool zit vol (oude) troep en de wand mag wel een keer bijgevijld en afgerond worden. Dat poederige is geen probleem, dat is overtollige oude zool. Even een bekapper erbij halen of zelf een cursus doen. Dan weet je waar je op moet letten en zelf kunt bijhouden.
In elk geval niets gaan smeren, weggegooid geld.