Manenvet of schapenvet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Manenvet of schapenvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:48

Hee allen.

Paardje van stalgenootje heeft advies gekregen om manenvet op de hoeven te smeren. Hoeven zijn droog en brokkelig. Scheuren snel.

Heb even gegoogled voor haar maar het is niet eenvoudig om daaraan te komen zag ik. Hoefsmid zei slachthuis, maar dat is niet per se hier in de buurt.

Bokt zegt (Oude topics) schapenvet werkt Hetzelfde maar ook dat is vrij lastig volgens mij.

Google zegt ook duo hoof, maar geeft dit dezelfde werking? https://www.agradi.nl/duo-protection-hoefvet-paard.htm

Bokt zegt Ook biotine voeren. Maar daar lees ik wisselende ervaringen over. Sowieso dat het 6 maanden gevoerd moet worden eer er gesproken kan worden over of het werkt of niet.

Of naf pro feet? Maakt die z’n belofte waar?
https://www.divoza.com/nl/naf-pro-feet

Hebben jullie tips in deze casus?
Biotine wel/niet
Hoe te komen aan manenvet/schapenvet of iets wat dezelfde werking heeft

Alvast bedankt!

Sim

Re: Manenvet of schapenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:52

Duo hoef werkt prima, zeker icm het natmaken van de hoeven. Ik gebruik er die speciale springschoenen voor die ik tijdens het poetsen en zadel om doe. Na het rijden tijdens de naverzorging ook weer de springschoenen om en daarna duohoef. Je moet het wel echt gebruiek zoal op de gebruiksaanzpwijzing staat en ook vooral de straal en zool behandelen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:55

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:59

Duo hoef ís paardenvet. Paardenvet en daarmee manenvet is het enige ingredient.

Al voelt het wel wat cru om een ver familielid op je voeten te smeren. :')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:01

Sas_Mon schreef:
Duo hoef ís paardenvet. Paardenvet en daarmee manenvet is het enige ingredient.

Al voelt het wel wat cru om een ver familielid op je voeten te smeren. :')

Haha Thanks weer wat geleerd!
Ja beetje cru wel maar als het helpt moeten we het maar proberen ;-)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:12

Brokkelige hoeven hebben altijd een oorzaak, en die komt van binnenuit. Goede voeding, voldoende goed hooi en een vitamine en mineralenbrok zijn de basis. Daarnaast voldoende vrije beweging, en behalve natuurlijke slijtage is regelmatige bekapping nodig. Eens per 3 maanden (laten) bijwerken is te weinig, dan breekt de boel af waar je bij staat. Met alleen wat vet smeren op de buitenkant wordt de hoef niet duurzaam gevoed. Ook schimmel in de hoefwand zorgt voor afbreken, de verbinding is immers aangetast. Vaker de hoefsmid erbij halen of de bekapper. Ook te droge ondergrond (stal) en ijzers zorgen voor (te) droge hoeven.
Biotine (NAF) of vitamine B complex voedt huid en haar (bierbostel, gemalen lijnzaad) en moet inderdaad langere tijd gegevens worden. Net als bij onze nagels groeit de hoefwand van boven naar beneden. Het duurt dus een tijd voordat er resultaat is. Regelmatig vijlen en de wand afronden is ook prima, en bij erg droog weer zoals de afgelopen maanden in nat gesproeid zand zetten ook.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:33

Duo hoef werkt zeker goed, bij mij komt er niks anders meer op de hoeven. Onvoorstelbaar hoe snel en goed dat werkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:34

Volgens mijn smid is een mengsel van slaolie en azijn het beste middel tegen droge hoeven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:47

Lindsey_99 schreef:
Brokkelige hoeven hebben altijd een oorzaak, en die komt van binnenuit. Goede voeding, voldoende goed hooi en een vitamine en mineralenbrok zijn de basis. Daarnaast voldoende vrije beweging, en behalve natuurlijke slijtage is regelmatige bekapping nodig. Eens per 3 maanden (laten) bijwerken is te weinig, dan breekt de boel af waar je bij staat. Met alleen wat vet smeren op de buitenkant wordt de hoef niet duurzaam gevoed. Ook schimmel in de hoefwand zorgt voor afbreken, de verbinding is immers aangetast. Vaker de hoefsmid erbij halen of de bekapper. Ook te droge ondergrond (stal) en ijzers zorgen voor (te) droge hoeven.
Biotine (NAF) of vitamine B complex voedt huid en haar (bierbostel, gemalen lijnzaad) en moet inderdaad langere tijd gegevens worden. Net als bij onze nagels groeit de hoefwand van boven naar beneden. Het duurt dus een tijd voordat er resultaat is. Regelmatig vijlen en de wand afronden is ook prima, en bij erg droog weer zoals de afgelopen maanden in nat gesproeid zand zetten ook.

Brokkelhoeven is heel wat anders dan droge hoeven. Elk paard heeft in de zomer droge/harde hoeven als die niet consequent vochtig gehouden worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:12

What's your point? Droge hoeven zijn niet per definitie brokkelhoeven, en andersom ook niet. TS geeft aan zowel droog als brokkelig... Op zich zijn droge hoeven geen enkel probleem mits ze gezond zijn en van nature voldoende slijten en/of regelmatig onderhoud wordt gedaan.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:39

Ik ben sinds een week duohoef aan het smeren. Paard heeft sterke gezonde hoeven maar door de droogte gingen ze zo snel scheuren. Dus nu dit aan het proberen! Ben benieuwd op langere termijn :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 05:57

Dank voor alle tips!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 06:49

Lindsey_99 schreef:
What's your point? Droge hoeven zijn niet per definitie brokkelhoeven, en andersom ook niet. TS geeft aan zowel droog als brokkelig... Op zich zijn droge hoeven geen enkel probleem mits ze gezond zijn en van nature voldoende slijten en/of regelmatig onderhoud wordt gedaan.

The point is dat er wezenlijk verschil zit in brokkelhoeven en hoeven die droog zijn. Veel mensen verwarren de scheurtjes etc die ontstaan door droogte met brokkelen. Dat is heel wat anders. Ik ben het met je eens dat hoeven, droog, nat, brokkelig of whatever, zorg nodig hebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 06:55

Mijn paard heeft sinds dit jaar scheuren in zijn hoeven.

Zijn stand veranderd. Hij heeft cushing, is bevangen geweest etc.

Op advies smid duo hoof gaan gebruiken en het werkt echt. Ik was nogal sceptisch maar zie echt verschil komen.