Paard heeft overal jeuk en kale plekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deeswendel

Paard heeft overal jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:57

Hallo hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Ik heb een draver van 16jaar oud, sinds kort heeft hij overal jeuk. Hij schuurt zijn hoofd en zijn nek open, overal heeft hij kleine bultjes. Sinds kort met een detox begonnen(vorige week zaterdag), dit leek even te helpen tot vandaag. De dierenarts is hier al een aantal keer voor langsgeweest, maar zij weet ook niet meer wat dit zou kunnen zijn. Hij is al behandeld geweest tegen de parasieten, maar dit heeft niks geholpen.. nu ben ik begonnen met de plekken te behandelen tegen de schimmels, in de hoop dat het gaat helpen. Hij staat in een vrije uitloopstal, staat daarnaast ong 5uurtjes per dag op de wei, krijgt graanvrij eten en 3keer per dag hooi (af en toe voordroog). Hij schuurt elke zomer(pas eind junli!) zijn staart en manen, maar volgens de dierenarts is dit meer een reactie op eiwitten... heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Anoniem

Re: Paard heeft overal jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:19

Zomer exceem denk ik. Is dit jaar vroeg met alle beestjes etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:21

Doe hem eens een goede vliegendeken op. Of beter een eczeemdeken zodat hij wat rust krijgt.

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:22

Heeft hij op, maar dat helpt niks

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:26

Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:28

Eczeemdeken op doen, geen vliegendeken daar komen de eczeemvliegjes doorheen. Altijd ophouden en niet eventjes een paar uurtjes. Evt met een vliegenmasker als dat nu gaat door de wondjes? Anders kun je de plekken smeren met aloë Vera gel of sweet itch, dat kalmeert de boel wat.
Paar dagen van de wei afhouden om te kijken of het daar aan ligt? Staan ze op vers gras of een kale wei?

Kan makkelijk zomereczeem zijn. Eind Juni / Juli pas gaan schuren is erg laat voor een eczemer

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:30

Zijn dat geen eiwitbultjes ?

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:31

Hij begint altijd eind juli pas te schuren, dit jaar is het de eerste keer dat hij die bultjes overal krijgt.. de wei is kaal en deken heeft hij 24/24 op

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:42

Sinds wanneer staat hij 24/7 met deken? Want als eenmaal de jeuk begonnen is, werkt een deken nauwelijks meer. Mijn paard heeft zomereczeem, en de deken leg ik er in maart al op.

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:43

Hij heeft het deken nu 1,5maand op, maar de jeuk begint pas eind juli.. nu heeft hij denk ik vooral jeuk van al die bultjes

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:48

Het ziet er niet uit als zomereczeem, en als hij al langer de deken op heeft... Dan moet dat het probleem niet zijn. Maar misschien wat Pandora al zei, dat het eiwitbultjes zijn?

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:50

Geen idee, hij heeft hier nog nooit last van gehad.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:55

Ah zie je foto's nu pas. Zijn dat allemaal bultjes? Dan is het geen zomereczeem nee.. lijkt op eiwitten of een allergische reactie. Staan er eikenbomen in de buurt? Misschien is het al wel door de processierupsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:06

Dat is idd geen zomereczeem , laat de da een bloedonderzoek op eiwitten doen en een biopt nemen van een kale plek. Krijgen ze sinds kort nieuw hooi? Of ander hooi en staan ze op een volle weide sinds kort??

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 13:09

Momenteel staat hij op een kale wei hij heeft een maand terug wel op volledig nieuw stuk wei gestaan, dit is wel toen eerst gemaaid geweest. Maar hier heeft hij wel geen uren per dag op gestaan toen. Hooguitn4 uurtjes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:13

En kort gemaaid gras , met een aantal nachten nog vorst aan de grond staat garant voor extreem hoge suikerpieken dus misschien ligt hier een stukje van de puzzel.

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 13:15

Oke ja dat zou dan inderdaad mee aan de oorzaak kunnen liggen, ik ga hem sowieso nu op de kale wei laten staan

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:03

Welk graanvrij voer geef je?
Welke detoxkuur?
Wel eens aan Oerbalans van Ecostyle gedacht dat om te voeren tegen de jeuk?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:23

Lijkt eerder op een allergische reactie van iets. Hoelang heeft hij dit al? Mijn merrie heeft 2 jaar geleden ook zoiets gehad. Vond het toen ook heerlijk als ik krabte. De dierenarts gooide het toen op een allergie/reactie op de warmte.

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:18

Hij heeft dit nu een 5tal weken al. Ik geef hem nu al 4maanden oerbalans, en nu krijgt ook de detox van ecostyle. Hij krijgt graanvrij voer van equifyt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:35

Deeswendel schreef:
Hij heeft dit nu een 5tal weken al. Ik geef hem nu al 4maanden oerbalans, en nu krijgt ook de detox van ecostyle. Hij krijgt graanvrij voer van equifyt

Dit is dus waar ik aan dacht:

http://www.dapdekreek.nl/Paarden/veelvo ... en/urtica/

Had mijn merrie ook. Waarvan blijft een raadsel, maar het kan echt net de verkeerde plant zijn geweest waar hij telkens aan blootgesteld wordt. Of toch de warmte, want dat is het wel geweest.

Deeswendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 17:38

Het lijkt er inderdaad wel op. En het is ook wel heel warm geweest en het weer wisseld heel veel... toen het de eerste keer zo warm was had hij er wat koliek van gekregen. Dierenarts zei toen dat steeds meer paarden er last van begonnen te krijgen, van het weer dat zo wisseld