Veulen met kale plekken, wat is dit?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 15:12

Mijn veulen van bijna 4 weken heeft ter hoogte van de borst kale plekken.
Ik kwam een uurtje geleden tot die ontdekking. Gistermiddag had ze het zeker nog niet.
Het lijken wel schuurplekken, zou dat kunnen? De huid is niet stuk.

Afbeelding

Ik heb er vetramil opgedaan.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:27

veulenhaar komt los en door de warmte gaat dat broeien is een jeuk

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 17:57

Klopt! Ik heb de camera nog hangen en heb terug gekeken en blijkbaar schuurt ze als een malle op haar voerbakje.
Voerbakje is weg nu...Afbeelding

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:50

Poe dat zijn wel heftige schuurplekken zeg!

Ik zou er wel iets jeukremmends op smeren. Als ze door schuurt gaan dit open wonden worden.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:57

Ik vraag me af hoe het komt dat ze zo’n vreselijke jeuk heeft...?
Zouden het luizen kunnen zijn?
Maar hoe komt ze daar aan?

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:03

Gewoon veulenhaar wat loskomt, ze kunnen er dan gaan uitzitten alsof ze de meest vreselijke ziektes hebben.

De jeuk komt door het broeien, het veulenhaar is dik en warm. Met die hoge temperaturen lopen ze dus met een dikke bontjas vol in de zon. Het ziet er niet charmant uit, maar ze regelen het zelf wel. Waarschijnlijk is de jeuk weg zodra het haar er vanaf is. Ik zou de voerbak ook laten hangen, jeuk hebben een niet kunnen krabbelen is verschrikkelijk. Pas als het echt kapot gaat zou ik me zorgen gaan maken, maar ik gok dat dat niet gaat gebeuren.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:06

Nou het is wel bijna kapot, en dat wil ik voorkomen, dus vandaar dat het bakje weg is. Ze jeukt nu aan haar moeder, lijkt mij wat zachter.

fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:28

Ik heb dit ook een keer gehad met een veulen van ons. Warmte en verharen van veulenvacht gaf veel broei, jeuk en kale plekken.
Op advies van de dierenarts hebben toen Kerabol gegeven, dat hielp echt goed. Op de kale plekken groeiden snel weer haren op. En het veulen had geen jeuk meer en er kwamen ook geen nieuwe kale plekken meer.

kiko

Berichten: 842
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:41

fokkertje schreef:
Ik heb dit ook een keer gehad met een veulen van ons. Warmte en verharen van veulenvacht gaf veel broei, jeuk en kale plekken.
Op advies van de dierenarts hebben toen Kerabol gegeven, dat hielp echt goed. Op de kale plekken groeiden snel weer haren op. En het veulen had geen jeuk meer en er kwamen ook geen nieuwe kale plekken meer.

Hielp die Kerabol?

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:42

Jeuk inderdaad door broeien en warmte. Ik scheer de veulens altijd volledig en de jeuk is dan weg

JameyDL

Berichten: 230
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:19

Ik heb inderdaad ooit gezien dat een veulen geschoren werd imv de vacht zo dik was voor het zomer weer :o

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:34

Staat het veulen in de buurt van een slootje of kreupelhout? In de avond kunnen er knutjes voor enorme jeuk zorgen, maar met kreupelhout ook parasietjes/luizen. Hopelijk is het last van het veulenhaar, maar je zou voor alle zekerheid een DA ernaar kunnen laten kijken. Ooit eens een veulen op stal gehad die met sebacil gewassen moest worden, omdat het kaal werd van het schuren door jeuk veroorzaakt door beestjes.

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:39

Shenavallie schreef:
Staat het veulen in de buurt van een slootje of kreupelhout? In de avond kunnen er knutjes voor enorme jeuk zorgen, maar met kreupelhout ook parasietjes/luizen. Hopelijk is het last van het veulenhaar, maar je zou voor alle zekerheid een DA ernaar kunnen laten kijken. Ooit eens een veulen op stal gehad die met sebacil gewassen moest worden, omdat het kaal werd van het schuren door jeuk veroorzaakt door beestjes.


Het veulen is inmiddels 4 jaar oud. :+

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:08

Suzanne F. schreef:
Shenavallie schreef:
Staat het veulen in de buurt van een slootje of kreupelhout? In de avond kunnen er knutjes voor enorme jeuk zorgen, maar met kreupelhout ook parasietjes/luizen. Hopelijk is het last van het veulenhaar, maar je zou voor alle zekerheid een DA ernaar kunnen laten kijken. Ooit eens een veulen op stal gehad die met sebacil gewassen moest worden, omdat het kaal werd van het schuren door jeuk veroorzaakt door beestjes.


Het veulen is inmiddels 4 jaar oud. :+

_O- Ik heb totaal niet gekeken naar de datum. Dacht dat het een nieuw topic was. :o?

Wat is er uiteindelijk uit gekomen? Was het inderdaad last van veulenhaar of toch iets anders?

kiko

Berichten: 842
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:33

Shenavallie ik was aan het zoeken en dacht probeer gewoon te vragen en dan zie ik wel of iemand reageert.
Wij zitten vlakbij het bos. Ik zie geen beestjes tussen zijn vacht en de anderen hebben nergens last van en mijn shet heeft ook best een vacht. DA zei dat het door de warmte kwam.

Suzanne F haha ja dat is geen veulen meer! :D

Kabayo ik heb nu de hals met het kleine scheerapparaat je gedaan met het grootste opzetstuk erop zodat er niet al te veel af gaat. Heb wel het idee dat het heeft geholpen. De rest doe ik later want komt nog veel regen van de week en heb geen deken.

Had foto’s naar de DA gestuurd en die zei dat veel veulens er momenteel last van hebben en de enige oplossing was scheren.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:41

Wel goed van je, kiko. Dat scheelt weer vele dubbele topics. Ik was gewoon een beetje blond dat ik de datum niet had gezien. :D

kiko

Berichten: 842
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Veulen met kale plekken, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:54

Jaaa dacht kan allicht proberen of meerdere er last van hem hebben en misschien nog tips hebben.
Ik let ook niet altijd op de datum hoor.

kiko

Berichten: 842
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:21

Het haar begint weer aan te groeien dus het is geen naaktveulen meer _/-\o_
Hij wordt heel donkerbruin of misschien toch zwartbruin.