Het leed wat het goede ruwvoer vinden heet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sorjonen

Het leed wat het goede ruwvoer vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 11:46

Graag doe ik een beroep op de kennis en informatie die op dit forum aanwezig is. Al een tijdje ben ik bezig met het oriënteren in de wereld van ruwvoer. Ik heb verschillende artikelen op internet doorgespit en verschillende paardenhouders gevraagd over hun bevindingen. Maar een eenduidig antwoord is er niet echt.

We hebben helaas niet de mogelijkheid om zelf te oogsten dus zijn afhankelijk van ruwvoer inkopen. Ik vind het erg lastig om in te schatten wanneer ik te maken heb met ruwvoer van geschikte kwaliteit. De één zegt je moet zolang mogelijk stengelig hooi hebben, maar op internet staat juist dat in hooi met meer bladvorming/zachte structuur meer voedingsstoffen bevatten. Momenteel heb ik van drie verschillende soorten hooi liggen (allemaal afkomstig uit 2019).

Iedere winter gebeurd het me helaas weer dat ze (toch wel behoorlijk) terugvallen in gewicht. Dit wil ik het liefst voorkomen en ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik heb ook een ruwvoeranalyse besteld maar weet ook niet zo goed hoe ik die het beste kan gebruiken aangezien hooi minstens 7 weken heeft moeten liggen voordat je een reëel beeld krijgt en bij hooi inkopen er snel bij moet zijn. Mocht je hooi weten wat te koop is en van goede kwaliteit, mag je me uiteraard altijd een bericht doen.

Iemand bij wie ik in de leer kan? Ik hoor graag van jullie _/-\o_

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

Anoniem

Re: Het leed wat het goede ruwvoer vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:57

Enkel testen kan uitwijzen of het hooi geschikt is. Dat kun je van de buitenkant helaas niet ruiken of zien. En anders gewoon uitproberen.

Sorjonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:23

Humpiedumpie schreef:
Enkel testen kan uitwijzen of het hooi geschikt is. Dat kun je van de buitenkant helaas niet ruiken of zien. En anders gewoon uitproberen.

Dat vindt ik dus wel lastig met het hooi inkopen voor aankomende winter omdat je het pas na een aantal weken kan testen en het vaak snel verkocht wordt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:54

Je kunt geanalyseerd hooi kopen bij veel fourage handelaren. Als die van jou terugvallen, wil je dus rijker hooi hebben.
Als je op het oog IETS nuttigs wil kunnen zeggen, is dat inderdaad dat veel blad vaak rijker is dan veel stengel. En voor de meeste paarden is veel stengel dus handig, want de meeste paarden hoeven niet aan te komen - niet in NL in elk geval. Máár je kunt pas met zekerheid iets zeggen op basis van geanalyseerd ruwvoer.

Wat je wél kunt weten zonder dat je test, is van welke grassoort het gemaakt is, en of er wel of niet bemest is. Ik koop vaak baaltjes onbemest hooi met een laag raaigras gehalte - ik heb een haflinger die NIET aan moet komen maar liever wat kwijt mag altijd. Raaigras is eiwitrijk. Bemesten maakt gras ook rijker.
Het maaimoment zegt ook wel iets over hoe rijk een voer is: eerste snede heeft een andere voedingswaarde dan tweede of derde snede.
Die informatie kan een fouragehandelaar je al geven zonder analyse - hoewel analyseren natuurlijk fijner zou zijn.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:32

Als ze teveel afvallen kan je beter voordroog/kuil gaan voeren.

Hier zitten meer voedingstoffen in, al onze paarden en pony’s krijgen in de winter dit te eten. Zelfs dan is het zeker in hele natte periodes moeilijk om ze op gewicht te houden.

Warm blijven bij regen en koude kost zeer veel energie.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:36

robert45 schreef:
Als ze teveel afvallen kan je beter voordroog/kuil gaan voeren.

Hier zitten meer voedingstoffen in, al onze paarden en pony’s krijgen in de winter dit te eten. Zelfs dan is het zeker in hele natte periodes moeilijk om ze op gewicht te houden.

Warm blijven bij regen en koude kost zeer veel energie.

Dat hoeft niet hoor! Voordroog bevat (gemiddeld) meer water, niet per se meer voedingsstoffen. Bevriende fouragehandelaar heeft me regelmatig tabellen laten zien van hun hooi en voordroog en veel voordroog is qua voedingswaarde armer dan hooi. Daarnaast moet je om aan het droge stof gehalte te komen dat een paard nodig heeft (1,5-2% van het lichaamsgewicht aan droge stof per dag) sowieso meer kilo's voeren. Dat moet je paard dan wel willen wegknagen... (je rekent niet met productgewicht, maar met gewicht en gehaltes aan droge stof , anders krijg je nooit een eerlijke vergelijking - gemiddeld voordroog voor paarden zit rond de 70% aan DS, gemiddeld hooi aan 85%)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:10

Wij maken zelf ons hooi, hebben een melkveebedrijf en fouragedealers in de kennissenkring waar we ons hooi soms aan verkopen als we te veel hebben. Helaas is dit het 3e droge jaar en zal de hooiopbrengst wederom problematisch zijn omdat het amper groeit.
Voor mn eigen paarden hooien we van een stuk met oude kruidige grassoorten waar een uitgestelde maaidatum ergens in juni op zit voor de vogelbescherming. Gras is uitgegroeid, dus redelijk grofstengelig voor de structuur. Door de verschillende grassoorten wel kruidig en divers, bemesten dit stuk alleen met koemest en niet met kunstmest. Rest van ons land bevat engels raai gras, dat is speciaal eiwitrijk gras wat snel groeit voor de koeien, niet voor paarden geschikt. We hooien het en laten het echt lang drogen, zeker 5-6 dagen en dan in grote pakken in plastic. Puur om het zo buiten op te kunnen slaan, een soort hele droge voordroog, het gaat als hooi de balen in. Werkt zo voor mijn paarden perfect, elk jaar prima hooi zo.
Elk stuk grasland is anders, en de opbrengst en gehaltes/waardes per jaar verschilt ook door de omstandigheden. en ook welke snede is van belang, de 1e snede is altijd het voedzaamste. Kun je alleen laten testen, maar laat ik nooit doen voor mn paardenhooi. In voer zit vaak ook al veel mineralen en vitamines, paarden krijgen elk minstens 10 kg hooi per dag en vertonen geen tekorten. Ik weeg al het hooi in porties af die ik klaarzet voor de hele dag en voor in de slowfeeder.
De fouragedealers die ik ken weten allemaal waar de partijen hooi die ze kopen vandaan komen, wat voor een soort gras het was en welke snede. Zeker paardenmensen hebben verschillende wensen en die proberen ze allemaal zo goed mogelijk te bedienen. Zou daarom gewoon je fouragedealer vragen of hij een partij heeft die aan jouw wensen voldoet.
Mijn idee is dat paardenhooi best grofstengelig mag zijn voor de structuur, het zijn grazers op de steppe van nature. Niet te fijn, dat bevat te weinig structuur voor de darmwerking, dat gaat sneller door de darmen. Hooi mag best eiwit bevatten omdat paarden dat nodig hebben voor bijv spieropbouw. 10-15 jaar geleden dacht men dat paarden daar bevangen van werden, maar inmiddels zijn ze erachter dat dat door de fructaan veroorzaakt wordt, de suikers in het gras. Vooral snel groeiende grassoorten bevatten veel fructaan, hebben veel blad en worden sneller gemaaid, dus bevat minder qua structuur, zit vaak meer suiker in en meestal bemest met kunstmest voor de snelle groei te bevorderen. Gras wat langzamer heeft kunnen uitgroeien bevat veel minder fructaan en eiwitwaarde is dan ook veel minder. Door geen kunstmest te gebruiken, alleen koeienmest bemesten, moeten de graswortels veel meer ontwikkelen en halen zo meer voedingsstoffen uit de bodem, dit heet bodemleven. Bij kunstmest bemesting groeit het gras harder en hoeft het niet zozeer een goed wortelstelsel te bevatten, voedingsstoffen worden er met kunstmest al direct op gestrooid. Dat is weer uitermate geschikt voor koeien, die moeten zo eiwitrijk mogelijk gras hebben om van gemolken te kunnen worden, puur productie en dat is totaal niet geschikt voor een paard.

Sorjonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:40

Bedankt voor jullie input! Ik zal het vanavond even in alle rust doorlezen. :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:46

Zo ziet dat van mij eruit Afbeelding
Afbeelding