Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NoGo schreef:Ik heb er 1 hoefbevangen gehad en zolang ik die op onbeperkt graszaadhooi houd en daarnaast 1x per dag een net normaal hooi (1 grote tuiger 2 shets) geef gaat het goed.
Eerste 2 dagen werd er wel echt gepropt, maar als je het echt goed gevuld houd dan neemt de voerbehoefte af en word er echt alleen gegeten bij honger en niet continu.
Geef ik die van mij meer van het normale hooi staat hij binnen 2 dagen met een dikke kam, het is dus wel even zoeken geweest naar wat passend is.
Vetra schreef:NoGo schreef:Ik heb er 1 hoefbevangen gehad en zolang ik die op onbeperkt graszaadhooi houd en daarnaast 1x per dag een net normaal hooi (1 grote tuiger 2 shets) geef gaat het goed.
Eerste 2 dagen werd er wel echt gepropt, maar als je het echt goed gevuld houd dan neemt de voerbehoefte af en word er echt alleen gegeten bij honger en niet continu.
Geef ik die van mij meer van het normale hooi staat hij binnen 2 dagen met een dikke kam, het is dus wel even zoeken geweest naar wat passend is.
Voer jij dan graszaadhooi wat aantoonbaar vrij is van endofyten? Ik heb dezelfde zoektocht namelijk, maar dan voor een toekomstige fjord en mini aan huis.
Vetra schreef:NoGo schreef:Ik heb er 1 hoefbevangen gehad en zolang ik die op onbeperkt graszaadhooi houd en daarnaast 1x per dag een net normaal hooi (1 grote tuiger 2 shets) geef gaat het goed.
Voer jij dan graszaadhooi wat aantoonbaar vrij is van endofyten? Ik heb dezelfde zoektocht namelijk, maar dan voor een toekomstige fjord en mini aan huis.
Ninx schreef:Laat ook je graszaadhooi evengoed even analyseren. Dit heb ik ook gedaan en het zat loei vol suiker :-(
Caily schreef:Ik voer áltijd, álle paarden onbeperkt hooi. En aangezien ik een trainingsstal heb met koudbloeden/Tinkers, en afgelopen jaar de revalidatie van een hoefbevangen Tinker heb gedaan, zijn mijn paarden absoluut niet te dik of te schraal. Vaker dan eens komen paarden bij mij moddervet met vetkwabben binnen, en ook de paarden die niet/niet hard hoeven te werken komen mooi op gewicht. Ze vallen juist af van onbeperkt hooi. Ik schrik me geregeld dood van hoe schraal paarden gevoerd worden, met alle lichamelijke mankementen van dien. Van insuline resistentie tot maagzweren, hoefbevangenheid tot stalondeugden.
En ja, je moet er geschikt hooi voor hebben. Maar dat is niet zo ingewikkeld hoor. Of beter gezegd, dat is niet in-gewikkeld. Hooi zonder plastic is meestal best oke. Gewoon die simpele 20kg pakjes.
Juist de pieken in voer aanvoer maken paarden dik. Geleidelijk zonder pieken voeren is voor de balans van het lichaam van groot belang, wat ook weer invloed heeft op het mentale gedeelte.
Als een paard schraal gehouden wordt, dan gaat hij alles wat hij binnen krijgt angstvallig vasthouden, want stel het wordt nog minder? Ze gaan in de overlevingsstand. Terwijl als er altijd voldoende is, de verbranding veel vlotter gaat, waardoor behalve calorieën, ook afvalstoffen etc veel sneller weg zijn. Wederom een winst voor de balans van het lichaam, en geest.
Plus het mentale stukje, net als bij mensen. Stress doet zoveel. Als er voedselschaarste dreigt, gaat men hamsteren en inslaan. Dat is bij een paard niet anders. Er wordt ook minder goed gekauwd, waardoor een opname verslechterd, de darmen slechter werken, maagzweren ontstaan, hoefbevangenheid en insuline resistentie (= stofwisselingsziektes) opspelen.
Een paard is niet gemaakt voor deze pieken, en indien het juiste voedsel wordt aangeboden, prima in staat zijn gewicht zelf te regelen. Mijn eigen paarden eten al jaren onbeperkt, en zijn geen van allen te dik. Mijn merrie is zelfs zomer en winter exact even zwaar, en met of zonder veulen aan de voet ook. Ze eet dus echt perfect naar behoefte. Terwijl ook zij bij de vorige eigenaar gewend was porties te eten.
Zelfs het hoefbevangen paard met gekantelde hoefbenen heeft hier altijd onbeperkt hooi gehad, zonder net oid. Weliswaar heel arm hooi wat al 2 jaar oud was. Dus qua voedingsstoffen erg laag, maar de processen in het lichaam gaan wel door, en je voorkomt een hoop stress. Om eventuele tekorten uit te sluiten voerde ik hem daarnaast nog bij uiteraard.
Pandora2 schreef:superpony schreef:Ik ben tegen verpakt, maar alle 5 de paarden dus ook. Ze aten wel wat soms, maar veel te weinig.
Als 1 van de 5 het hooi laat liggen, ligt het aan het paard.
Als ze alle 5 er niet van moeten weten, heb je gewoon slecht spul gekocht.