Ik heb al ruim 7 jaar een fjord van nu 15. Altijd fanatiek dressuurmatig getraind, nooit kreupel geweest tot 1 maand geleden.
Vrijdag 1 mei kwam ik op stal en voor mijn gevoel stapte ze gek uit haar box. Maar na 3 passen niets meer te zien. Zag ook niet echt iets aan de benen. Dus opgezadeld en met wegstappen weer 2 passen gek lopen. Dus niet getraind, maar wel even onder het zadel gestapt en hele ‘rit’ liep ze goed. Na het rijden benen goed gekoeld. De volgende dag zelfde verhaal, maar minder erg kreupel. Zondag niets meer te zien, maar wel rust gegeven. Maandag weer niets te zien, dus beetje gelongeerd. Dinsdag 5 mei werd ik gebeld dat ze heel erg kreupel was linksachter en dat dat been ook dik was. Dus meteen naar stal en dierenarts gebeld. Pony op pijnstillers en koelen en als het minder dik was laten scannen ivm vermoeden iets met de pezen mis was. Vanaf dat moment iedere dag novacam gehad, gekoeld en max 10 minuten gestapt. Schrok me toen wel even naar. 14 mei is ze gescand en alle pezen waren heel, maar ze had een peesschede ontsteking. Dierenarts heeft geprobeerd vocht af te tappen, want het was nog steeds een beetje dik. Wat amper lukte. En voor 10 dagen drukverband aangelegd. Na 4 dagen mocht ik stoppen met de novacam. Pony liep weer goed, been werd dunner. Dus we gingen de goede kant op. Dacht ik. Maandag 25 mei verband eraf en been zat onder de korsten. In overleg goed schoongemaakt met betadine. Been was mooi dun en ze liep goed. Woensdag was het been weer megadik en pony heel erg kreupel. Dierenarts erbij. Conclusie was: Reactie op die korsten en tot en met zaterdag, pijnstillers, vochtafdrijvers en antibiotica spuiten. De laatste keer was zaterdag om 8.30 s'morgens. Gisteren niets aan de hand, blije pony en liep goed. Vandaag kwamen ze voor lympedrainage en helaas weer kreupel in de eerste passen na wegstappen uit de box, daarna loopt ze goed. Maar goed ze heeft dus nog steeds pijn. Ik heb morgen weer overleg met de dierenarts, wat nu te doen. Nieuwe pijnstillers zeker lijkt me.
Bij de diagnose had onze dierenarts goede hoop dat het goed zou komen, maar bij mij zakt de moed en hoop me wel in de schoenen met alle terugvallen ect. Het is mijn maatje en die wil ik gewoon zo snel mogelijk pijnloos hebben..
ik heb geen ervaring er mee maar ik zou gewoon rustig afwachten en gewoon lekker veel gaan poetsen enzo(als je paard dat fijn vind natuurlijk) ik hoop dat het allemaal goed komt heel veel sterkte xx
Wietsje92
Geplaatst: 01-06-20 23:00
Ik heb een pony gehad met een peesschede ontsteking. Ik zou aanraden om door te gaan naar een kliniek. Mijn pony heeft destijds een aantal keren een injectie gehad in de kliniek. Sowieso goed koelen. Mijn advies is vooral niet te lang aan blijven modderen. Hoe eerder je erbij bent, des te beter het te behandelen is. Sterkte!
Aronson
Geplaatst: 01-06-20 23:22
Ons paard heeft 2x een peesschede ontsteking gehad. Zowel li als re. Er is vocht afgetapt en een corticosteroiden injectie geplaatst. Daarna 6 weken in de tapeverband en boxrust. Paard mocht 2x 10 min stappen. De eerste keer kwam het goed na die 6 wkn. Hij liep niet meer kreupelen we mochten opbouwen. Het andere been herstelde na dezelfde procedure niet en is de hele behandeling nog eens herhaald. Weer niet goed. Half jaar op het land gezet maar hij bleef een ei erop houden. Steeds afgespoten en de plek gemasseerd. Toen ineens ging de zwelling weg. En niet veel later konden we weer opbouwen. Paard heeft daarna nog regelmatig door de duinen gelopen.
Het is een serieuze kwetsuur wat tijd nodig heeft om te herstellen.
Pony staat op rust en wordt 3 weken (en dat is komende donderdag) na vocht aftappen ingespoten worden met corticosteroiden, want volgens de dierenarts moest de zwelling weg zijn. Maar door de reactie op het verband werd het weer dik en korstig.
Ik wordt zo teruggebeld voor pijnstilling en overleg...
Mijn eigen dierenarts had een dagje vrij, vervanger is geweest voor pijnstillers, vochtafdrijvers en antibiotica. Morgenvroeg komt eigen dierenarts weer om te kijken te overleggen hoe verder.
Dierenarts is geweest en ze heeft een erg grote drukplek/wond/korst van het verband voor op de kogel, zeker 3 cm bij 2 cm. Er zat steeds op die plek een kleine korst en een rare gladde plek in de haren en na een aantal dagen werd dat dus een grote plek. Je mag er ook niet aankomen. En op die plek reageert het been. Ze heeft nu 2 keer 3 dagen antibiotica gehad, afgelopen donderdag de laatste keer en nu tot en met vandaag pijnstillers (inflacam) en morgenvroeg weer naar de kliniek voor overleg. De korst begint langzaam te genezen, je ziet sinds zondag een roze rand van nieuwe huid.
Update: Dierenarts is gisteren geweest en heeft weer inspoten en nu maar 12 uur verband ivm de wond. De korst van de wond begint nu los te laten. Als die wond genezen is, kunnen we zien of de peesschedeontsteking beter is
Bo_Y
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-20 17:09
De wond geneest langzaam, maar er zit nog een dikke korst op. Die amper vast zit, maar wel diep. De wond is zelf heel erg diep. Helaas is ze er ook gevoelig op, dus maandag maar even overleg met de dierenarts.
Ik heb ook nog nooit gehoord van een verband bij een peesblessure..is er al gescand? Meestal is het koelen en rust houden, en vooral geduldig zijn.
Bo_Y
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-20 19:10
Dit is inderdaad een drukplek van het verband.
De dierenarts heeft het er om gedaan.
Het is een peesschede ontsteking en er in ingespoten met cortisionen en daarna moest er verband om. En is op 14 mei gescand en toen was de pees intact.
Het is gewoon voor Bo sneu dat ze pijn/irritatie heeft van die wond
Ah daar zit de verwarring denk ik, de peesschede is ontstoken en niet de pees zelf. Het verband was om vocht af te voeren.
Nou hopelijk geneest de wond nu snel en heeft ze er geen last meer van. Krijg je nog een stap schema? of kan ze weer volledig belast worden zodra de ontsteking helemaal weg is?
Wellicht kun je kijken of er een back on track beschermer is die je in plaats van het verband zou kunnen gebruiken om wel het vocht beter af te drijven zonder de constante druk. Werkt bij mijn pony als ze een slechte dag heeft erg goed bij een chronische blessure aan haar peesschede in de hak. En als het mogelijk is ze ongedwongen laten stappen, klein stukje wei of iets dergelijks in plaats van stal. Op stal draaien ze kort wat druk op de pezen geeft, die druk doet nu pijn omdat daar de ruimte in de schede niet voor is.
anjali
Geplaatst: 21-06-20 12:00
Ik heb zelf wel eens na een operatie een drukverband om mijn been gehad om vocht af te voeren inderdaad. aangelegd in hetziekenhuis. Maar dat ging vreselijk pijn doen van het schuren over de huid en ik heb net zolang geklaagd tot ze het eraf haalden ondanks dat zij zeiden dat het moest blijven zitten. Ik ben echt niet flauw maar dat was niet te doen. Jouw paard heeft helaas niet op tijd kunnen zeggen dat het eraf moest en daardoor nu die wond.Een vervelende complicatie.