Eiwitten toevoegen aan rantsoen van sober paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Eiwitten toevoegen aan rantsoen van sober paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:41

Mijn paarden houd ik de afgelopen zomers met heel veel inspanning redelijk op gewicht.
Heel veel rijden/ longeren/ etc...., en tamelijk arm hooi.
Uiteraard vallen ze dan af, hetgeen goed is... maar met name bij mijn merrie wordt de bovenlijn ook iets armer bespierd.

Ik zou dus graag wat eiwitten toevoegen, maar niet perse iets dat ook veel calorieën bevat.
Wie heeft tips?

Anoniem

Re: Eiwitten toevoegen aan rantsoen van sober paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:46

Ik heb een Spanjaard dus ook sober, geef hem nu 2 handjes Lucerne per dag bij, staat wel stil. Maar merk dat ie wel wat vult, maar word niet te dik er van. Geen idee hoe dit in de training gaat zijn, die ligt nog wat verder weg. Sinds ik em op Lucerne heb staan hoor ik ook dat ie er mooi in gegroeid is. Denk wel dat het spier is. Aangezien z'n ribben nog wel zoals voor de Lucerne te voelen zijn, maar niet te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:47

Lucerne met blad raadde mijn dierenarts aan voor terugvallen in de bovenlijn bij mijn paard dat aan het afvallen is.
Zelf vul ik ook nog aan met erwteneiwitisolaat, omdat hij ook PSSM heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:54

Citaat:
Lucerne met blad raadde mijn dierenarts aan voor terugvallen in de bovenlijn bij mijn paard dat aan het afvallen is.
Zelf vul ik ook nog aan met erwteneiwitisolaat, omdat hij ook PSSM heeft.

Mmm, welke luzerne is dat Nouvel? Er zijn ontzettend veel merken.....

Het isolaat is zoiets als dit? https://www.pit-pit.com/eiwitpoeder-erwten.html

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:55

Marije_1997 schreef:
Ik heb een Spanjaard dus ook sober, geef hem nu 2 handjes Lucerne per dag bij, staat wel stil. Maar merk dat ie wel wat vult, maar word niet te dik er van. Geen idee hoe dit in de training gaat zijn, die ligt nog wat verder weg. Sinds ik em op Lucerne heb staan hoor ik ook dat ie er mooi in gegroeid is. Denk wel dat het spier is. Aangezien z'n ribben nog wel zoals voor de Lucerne te voelen zijn, maar niet te zien.

Ik heb de luzerne geschrapt, omdat ik 1 paard heb dat snel jeuk heeft.... maar voor de ander zou de luzerne wel kunnen vermoed ik.
Nu nog even kijken naar de hoeveelheid....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:56

Laatst bijgewerkt door Nouvel op 31-05-20 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:57

Ninx schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik heb de luzerne geschrapt, omdat ik 1 paard heb dat snel jeuk heeft.... maar voor de ander zou de luzerne wel kunnen vermoed ik.
Nu nog even kijken naar de hoeveelheid....

Ik heb zelf de hartog mix. Zou beginnen met 2 handjes en gewoon opbouwen naar behoefte?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:59

Nouvel schreef:
Ik heb deze
https://www.bulkpowders.nl/erwteneiwitisolaat.html

En na wat zoekwerk vond ik dat de lucerne van vitalbix met blad is, dus die heb ik genomen.
Zonder blad bevat weinig eiwit begreep ik.
Volgens mij is die van Hartog zonder blad.

Mmm, dat is best goed geprijsd!
Hoe heb je de hoeveelheid die je van dit poeder kunt voeren bepaald?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:00

PSSM advies is 100 gram per dag.
Ik heb een tijd de helft gegeven omdat ik voorzichtig ben vanwege huidallergie reacties.
Ik heb het een paar weken terug opgebouwd naar 100 gram omdat hij zo terug viel.
Nu met gras erbij ga ik weer ietsje minder proberen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 12:06

Nouvel schreef:
PSSM advies is 100 gram per dag.
Ik heb een tijd de helft gegeven omdat ik voorzichtig ben vanwege huidallergie reacties.
Ik heb het een paar weken terug opgebouwd naar 100 gram omdat hij zo terug viel.
Nu met gras erbij ga ik weer ietsje minder proberen.

Ik ga die in ieder geval bestellen. Ik eet zelf veganistisch en gebruik ook eiwitpoeder, dus kan deze ook gelijk zelf even testen.
Ik denk dat ik met mijn sobere kleine paardjes (1:40) misschien maximaal 50 gram moet voeren dan....?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:07

Ja dat lijkt me zat, je kunt altijd aanpassen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 12:08

Nouvel schreef:
Ja dat lijkt me zat, je kunt altijd aanpassen.

Dank voor de tip! Voor de jeukgevoelige lijkt me dit ook geschikter dan de luzerne.
Fijn :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:09

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:26

kun je het niet heel simpel houden door een deel van je arme hooi te vervangen door een hooi met een hoger aandeel eiwit?
dan heb je dacht ik meteen het soort eiwit wat voor een paard het beste is.
heb ik ook gedaan, ontzettend veel supplementen enzo geprobeerd omdat mijn oudjes te dun op de bovenlijn bleven.
maar een mooie 2e snee hooi wat hoger in eiwit was deed ze nog het beste aankomen en ronder worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:28

Dan heb je wel echt geluk gehad met je hooi.
Ik heb het er met mijn dierenarts over gehad en hooi dat rijk is aan eiwitten en arm aan suikers is redelijk zeldzaam en lastig aan te komen.
Is 2e snee altijd hoger in eiwit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:29

Ik voer mijn trekpaard gemicroniseerd lijnzaad bij naast de vitaminekorrel en hooi.

Voordeel is dat hier ook vetten in zitten wat een goede energie bron is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:42

ik heb geen idee of 2e snee altijd hoger is, maar ik moest wat fijner hooi hebben omdat die van mij grof hooi niet goed kunnen kauwen.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 31-05-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:43

Luzerne of sojaschroot is een mooie oplossin. Pavo Fibre beet eten ze bijvoorbeeld graag. Al zit daar ook bietenpulp in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:53

Pavo Inshape? Dat is heel laag in suiker zetmeel en calorieën maar juist heel hoog in eiwitten speciaal voor paarden die moeten afvallen of niet te dik mogen worden maar wel bouwstenen nodig zijn voor de spieren. Voer het nu 2 maanden echt topvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:27

Mijn ruin van 22 is hb gevoelig en snel te dik. Ook vanwege oude blessure lang geen werk meer gedaan en liep alleen 24/7 buiten.

Hij heeft luchtwegproblemen, maar viel ondanks de buik op de rug wel wat in.

Nu zouden eiwitten ook goed zijn bij luchtwegproblemen, dus toch Lucerne gaan voeren. Mijn merrie van 27 had daar snel dikke benen op, maar nu met de track en alles valt dat mee en de ruin jeukt er ook niet op.

Ik geef de Hartog Digest, vanwege 2 andere paarden, maar ga straks weer de gewone geven.

Heb voor die ruin van 22 nu de pavo in shape gehaald. Ben echt niet zo van het hardvoer en ook niet voor pavo, maar wil het wel proberen. Juist vanwege het hoge eiwit gehalte en toch wat kunnen geven als de rest wat krijgt. Doe het dus door wat lucerne.

Coolstanca copra vind ik ook een mooi product en hebben ze hier wel gekregen, maar is lastig aan te komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 14:35

ellepel schreef:
kun je het niet heel simpel houden door een deel van je arme hooi te vervangen door een hooi met een hoger aandeel eiwit?
dan heb je dacht ik meteen het soort eiwit wat voor een paard het beste is.
heb ik ook gedaan, ontzettend veel supplementen enzo geprobeerd omdat mijn oudjes te dun op de bovenlijn bleven.
maar een mooie 2e snee hooi wat hoger in eiwit was deed ze nog het beste aankomen en ronder worden.

Ja, dat is meestal wel het uitgangspunt....
Maar na van 6 partijen een analyse gedaan te hebben en alleen maar heel veel suiker en heel weinig eiwit, moet ik toch wat anders gaan proberen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 14:35

Yvank_ schreef:
Pavo Inshape? Dat is heel laag in suiker zetmeel en calorieën maar juist heel hoog in eiwitten speciaal voor paarden die moeten afvallen of niet te dik mogen worden maar wel bouwstenen nodig zijn voor de spieren. Voer het nu 2 maanden echt topvoer.

Ik ga eens loeren naar die PAVO!