Paard vaak diaree

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Paard vaak diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:36

Hoi allemaal,

Ik heb een Friese merrie van 14 jaar oud. Ze zit een beetje in de medische molen en ik weet het even niet meer. Het is nu al ongeveer 4 jaar dat ze iedere winter echt heel erg mager. Terwijl ze onbeperkt hooi kan eten, brokken krijgt en nog gras kan eten. Elk voor haar laten we haar mest controleren en zitten er geen wormen in. Behalve afgelopen jaar zat er 1 eitje in en daarom voor de zekerheid ontwormt. Ze heeft nu al 3 jaar achter elkaar rond maart/ april koliek elk jaar word het heftiger. Ik geef haar rond maart al zandweg op advies van de dierenarts. Dit jaar had ze nierband koliek en is het allemaal net goed afgelopen. Ze heeft sinds vorig zomer af en toe diaree maar sinds de laatste koliek aanval heeft ze vaker diaree dan niet. Ze groeit nu goed. Van de dierenarts moest ik haar fibre nuggets geven. Het gaat vaak een paar dagen tot een week goed en dan heeft ze weer koeienvlaaien of zo dun dat het eruit spuit. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen. Er zijn nu 2 verschillende dierenarts en geweest, haar tanden zijn nagekeken, de dierenarts kon de laatste keer horen dat haar maag geïrriteerd was en dat het daarom uit spoot en dat ze daarom trager was dan anders. Maar ze blijft koeienvlaaien houden

Nynkster

Re: Paard vaak diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:39

wat voor hooi geef je? Uit plastic of zonder?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:44

Wij hebben pakjes hooi waar geen plastic om zit

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:53

Maagzweer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:54

Goed ontwormen,diarree komt vaak door bloedwormen en dat mager worden ook.Geen eitjes in mest zegt niets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:54

Waarmee is de laatste x ontwormt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:04

ontwormen moet je inderdaad wel goed bij houden.

mijn merrie is ook erg gevoelig voor omschakeling in voer.
hoe het helemaal precies zit weet ik niet maar het zou te maken hebben met een verstoorde darmflora.
biergist helpt bij haar vaak wel, dus daar zou je naar kunnen kijken.
verder zou ik winters je paard niet meer op gras laten.
het is dan vaak te nat en zeker bij darmproblemen zou ik dat echt niet doen.

zou zeker kijken naar niet te grof hooi, hier levert dat door een wat slechter gebit juist problemen op.
wat fijner kort hooi geeft hier erg mooie vaste mest.

verder kun je kijken of een kuur finidiar helpt
https://www.dierapotheker.nl/finidiar-oral-doser-60-ml

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 21:09

Ik heb haar 3 maand geleden ontwormt en vorig jaar ook in maart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:10

geef je ook een najaarsontworming tegen onder andere horzellarves?
die kunnen namelijk ook behoorlijk diarree geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:21

appiesjappie schreef:
Ik heb haar 3 maand geleden ontwormt en vorig jaar ook in maart.

Met welk middel?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 22:12

Equivalin was het volgens mij een groen doosje

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:23

Als je al een tijd niet hebt ontwormd met een breedspectrumontworming als Pramox zou ik daar mee beginnen. Verder is een maagzweeronderzoek ook niet zo gek. Is er al eens bloed afgenomen en gekeken naar tekorten en bv ontstekingswaarden? Als ze zo afvalt in de winter wat is er in de winter verder anders dan in de zomer? Gras? Hoeveelheid beweging? Etc. Als ze koliek krijgt staat ze dan al op gras?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 23:06

Ze staat het hele jaar al op gras. Eigenlijk is er weinig anders. Alleen krijgt ze dan meer hooi omdat er minder gras staat. Ik moet deze week de dierenarts weer bellen ik ga het hem eens vragen of er een bloedonderzoek gedaan kan worden

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:47

Als je hooi van eenzelfde partij voert kan een test naar voedingswaarde nuttig zijn. Er kan veel verschil zitten in diverse partijen als je kleine hoeveelheden koopt. Te grof hooi of te rijk kan mestwater en diarree geven, en ook als het hooi flink bemest is kan het te weinig ruwe vezel bevatten. Als het hooi van raaigras is, of van een pas ingezaaide weide, dan kan gevarieerder natuurhooi soms de oplossing zijn.
Het mengen van 2 partijen hooi is soms de oplossing, of bijmengen met stro. Naf opkikker (probiotica) kan ook ondersteunen.
Soms is een kuur zandweg ook een goede. Het is soms echt zoeken naar de oplossing.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:54

Wat bij mijn haflinger met een soort van chronische diarree heel erg heeft geholpen is de psylium slobber van Subli en een kuur van NAF Biotic. Sinds ik van deze 2 producten een kuur heb gegeven is het mestwater ineens helemaal verdwenen en zijn er weer duidelijke ballen te zien! Iets wat ik al bijna 4 jaar niet meer had gezien. Ieder middeltje, poedertje, brok geprobeerd en niks leer te helpen tot dus deze 2 producten

(ik heb ervoor gekozen niet beide producten tegelijk te doen, zat ongeveer 2 weken tussen beide kuren)

Misschien is dat ook het proberen waard? Even de darmen flink een opkikker geven en te ondersteunen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 02:42

Wat vervelend! Ieder dier reageerd weer anders. Wat bij de 1 helpt bij de ander niet.

Waar ik hier wat aan had zijn Puur Probiotica en later IJslands Zeewier vd paardendrogist. Het laatste nog als onderhouds dosis

Korte Samenvatting;
Pony hier heeft 1 jaar geleden gedoe met mestwater gehad. Echt tot benen iedere dag onder

Extra ontwormen, zandkuur in overleg met de dierenarts . Temperatuur in de gaten houden. Pony was verder niet ziek of niet blij. Maar wel het idee dat hij blijer was zonder dit gedoe hoor.

Het begon tijdens de periode voorjaargras en ennting en eind zomer/ vd herfst weer met vrij vroeg hooi/voordroog

Puur Probiotica https://tims.nl/_1-puur-natuur-probioti ... ScQAvD_BwE bestel ik hier mbt voordeliger.
Deze werkte .

Even stop en toen vd herfst weer mestwater ; probeerde wat anders , werkte niet toen weer de Puur Probiotica, met IJslands zeewier met melasse vrije luzerne v subli dat gaf structuur aan de mest , met een scheutje lijnzaad olie en paar vitamine brokjes.
Overigens je zou ook senior priores kunnen overwegen mbt licht verteerbaar om de Puur en ijslandszeewier in te doen.
En reageren gevoelige paarden ook goed op over het algemeen ( bevat wel graan)

De winter is hij goed door. En reageerde wel op verschil van de baal als het natter is of meer eiwit.

Nu op ander stal nergens geen last van. Luzerne wilde hij niet meer heeft 24 uur beschikking over mooi arm hooi. Waar hij uitzichzelf braaf van eet. Dat geeft ook structuur aan de mest net als de luzerne die ik eerder gaf

Krijgt nu metazoa graanvrije timothee brokjes om wel lijnzaadolie en voor onderhouds dosis ijslands zeewier aan hem kwijt te kunnen.
Mocht weer ooit mestwater opdagen krijgt hij een kuur puur probiotica

Goed dat je een bloed onderzoek ook laat doen

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:11

Voor mij nooit geen mestonderzoek meer. Jaren gedaan. Ook altijd goede uitslagen, totdat mijn shetlander aan de dunne raakte en op het laatst bloeddiarree had. Waarschijnlijk bloedwormen. Ik heb hem in laten slapen, niet meer te redden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:41

vandeshetjes schreef:
Voor mij nooit geen mestonderzoek meer. Jaren gedaan. Ook altijd goede uitslagen, totdat mijn shetlander aan de dunne raakte en op het laatst bloeddiarree had. Waarschijnlijk bloedwormen. Ik heb hem in laten slapen, niet meer te redden.

Zonder mestonderzoek krijg je tegenwoordig geen wormspuiten dus ik moet wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:43

Ontwormen veel beter bijhouden en doen met pramox en kuurtje yea sacc.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:43

Bedankt voor de tips ik ga nog eens even rond kijken op internet.

De een keer is er echt ziek van dan staat ze sloom voor zich uit te staren. Hoor je flink geborreld in haar buik. De andere keer is ze super vrolijk maar spuit het eruit, het verschild echt per keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:44

appiesjappie schreef:
vandeshetjes schreef:

Andere da nemen? Wat een onzin. In je andere topic stonden ook al zulke rare dingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:46

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:46

Beginnen bij het begin.
Enkele dagen achter elkaar de mest goed controleren op zand.
In overleg met je dierenarts overwegen een keer een combinatie wormkuur te geven met moxidectine en praziquantel. Daarna 24-36u goed de mest in de gaten houden, om te zien of er daadwerkelijk sprake was van een worminfectie.
Gebit controleren.

Komt daar allemaal niets uit, dan heb je de drie meest voorkomende oorzaken in elk geval uitgesloten.

Dan zou ik gaan voor een uitgebreid bloedonderzoek, kijken of daar iets uit komt.

Daarna kom je toch in de invasievere en duurdere onderzoeken: een maagscopie, een opname test, een buikecho of darmbiopten.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:50

appiesjappie schreef:
vandeshetjes schreef:

Onze dierenarts heeft er gewoon bij die van mij een wormenspuit in gedaan anders. Geen mest onderzoek laten doen. Ik heb er zelf geen verstand van dus geef het liever uit handen. Denk dat het echt niet perse hoeft. Ik heb het in iedergeval in mijn regio nog nooit gehoord.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:11

Joman schreef:
appiesjappie schreef:

Andere da nemen? Wat een onzin. In je andere topic stonden ook al zulke rare dingen.

Er hebben nu al 2 verschillende dierenarts naar gekeken van 2 verschillende praktijken. Hou alsjeblieft op met mijn dierenartsen steeds af te kraken. Ik vraag gewoon om advies en niet om weer afgekraakt te worden.