Droge hoest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Droge hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 17:25

Beste bokkers,

Sinds 4 maandjes rijd ik een haflinger bij en sinds 1,5 weekje merk ik dat ik hem echt hoor ademen zeg maar. Vandaag tijdens het rijden heeft hij meerdere keren een hele aparte hoest gehad steeds tijdens het draven. Tijdens het stappen was er niks aan de hand, maar als ik een tijdje draafde begon hij weer stukjes te hoesten met de neus bijna op de grond. Uiteindelijk ben ik gestopt met rijden, omdat ik natuurlijk niet weet waar dit precies vandaan komt en wat het precies is. Sowieso is de bak heel erg droog en stoffig nu, maar vandaag had hij er echt heel veel last van en ik merk dat hij ook steeds minder actief is ook in de omgang (kan ook met het weer of de wei te maken hebben). Natuurlijk heb ik het al bij de eigenaresse gemeld, maar zij geeft aan dat we het beter nog even aan kunnen kijken. Alsnog twijfel ik omdat ik morgen een les gepland heb staan met hem en als hij ergens last van zou hebben ik hem liever niet rijd. Hij staat trouwens 24/7 op de wei, ik rijd hem 3x in de week ongv en heeft verder als het goed is geen allergie.

Wat is jullie advies hierover?

juval

Re: Droge hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:54

kan goed van het stof komen inderdaad. Heeft hij ook snot uit zijn neus?

Mijn paard hoest ook wel af en toe als ik begin met rijden, maar dat houdt meestal vanzelf weer op na even stappen.

laat je instructrice morgen even luisteren.

Firefly289

Re: Droge hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:59

Het kan het geval zijn dat het rijden ervoor zorgt dat het zand gaat stuiven en dus bij hem in de neus komt. En dat dit dus zorgt voor een luchtwegirritatie. Als de luchtwegen overmatig geprikkeld worden zal er ook meer slijm aangemaakt worden. Dit resulteert in een hoestend paard (en eventueel ook met een snotneus)

Ik zou dan zeggen niet meer in een hele droge/stoffige bak te rijden. En anders de bak een keer sproeien?

En anders toch een keer contact opnemen met de dierenarts (wel in overleg met de eigenaresse). Kun je voorleggen wat je opmerkt en dan zal diegene wel zeggen wat de beste stappen verder zijn.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:02

juval schreef:
kan goed van het stof komen inderdaad. Heeft hij ook snot uit zijn neus?

Mijn paard hoest ook wel af en toe als ik begin met rijden, maar dat houdt meestal vanzelf weer op na even stappen.

laat je instructrice morgen even luisteren.

Ja gewoon nat en doorzichtig, meestal zit dat er ook al een beetje als ik hem van de wei afhaal.

Hij heeft inderdaad ook zo’n opstart hoestje, maar vandaag was het echt stukje doordraven en dan weer hoesten en dan weer stukje draven en weer hoesten. Vandaar dat het me zo erg opviel deze keer.

Ik heb met de eigenaresse afgesproken om de les door te laten gaan inderdaad om ook het oordeel van mijn instructrice te horen aangezien zij het paardje ook al langer kent toen hij nog van een andere eigenaar was.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:07

Firefly289 schreef:
Het kan het geval zijn dat het rijden ervoor zorgt dat het zand gaat stuiven en dus bij hem in de neus komt. En dat dit dus zorgt voor een luchtwegirritatie. Als de luchtwegen overmatig geprikkeld worden zal er ook meer slijm aangemaakt worden. Dit resulteert in een hoestend paard (en eventueel ook met een snotneus)

Ik zou dan zeggen niet meer in een hele droge/stoffige bak te rijden. En anders de bak een keer sproeien?

En anders toch een keer contact opnemen met de dierenarts (wel in overleg met de eigenaresse). Kun je voorleggen wat je opmerkt en dan zal diegene wel zeggen wat de beste stappen verder zijn.

De bak is inderdaad erg stoffig de laatste tijd en hij heeft sowieso ook wel een beetje een uitgelopen neusje. Het minder actief zijn en dat ik hem wat meer hoor ademen is echt pas gekomen sinds hij 24/7 de wei op is gegaan ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.

Ik heb met de eigenaresse afgesproken om morgen even aan te kijken en het oordeel af te wachten van mijn instructrice die het paard al langer kent.