Opbouwen na blessure, hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

P0lly

Opbouwen na blessure, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:40

Hallo bokkers,

Begin januari heeft mijn pony een stomme blessure opgelopen op de wei, sinds een week loopt ze weer goed. Ze is behoorlijk kreupel geweest en nog heel lang onregelmatig. Ook is ze nu eigenlijk al bespiering kwijt.... :(
Zelf heb ik nog nooit met zo’n lange blessure bij een van mijn paarden te maken gehad en nu durf ik eigenlijk niet meer zo goed te beginnen met trainen, bang haar te overbelasten.
Ze heeft zelf echt weer zin om iets te doen en stuitert ook weer vrolijk door wei en is heel enthousiast met eruit halen.

Hoe pakken jullie zoiets aan?
Toch nog wat langer op rust laten staan?
Juist wel of juist niet eerst weer beginnen met longeren (volte te belastend?)?
Elke dag een beetje bewegen (halfuurtje ofzo), of juist maar 2 keer per week oid?

Goed naar pony kijken blijft natuurlijk heel belangrijk, merk ik verandering pas ik me hier natuurlijk op aan, maar ik vind het lastig hoe weer te beginnen. :)

Bedankt voor de hulp alvast :D

Anoniem

Re: Opbouwen na blessure, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:41

Heeft de dierenarts je geen advies gegeven?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:44

Het hangt ook wel wat af van de soort blessure. Bij sommige kan je gewoon al weer "normaal" gaan rijden, en opbouwen in duur en spierkracht, bij andere is het beter om eerst rechtuit op het harde onbelast te gaan stappen bijvoorbeeld. Staat ze nu al weer op de weide / paddock of nog op stal? ...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:54

Ligt er aan wat de blessure was.
Bij vele blessures zou ik aan de longe beginnen bijvoorbeeld uit den boze.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:04

Ik zou het met de dierenarts overleggen. Als die geen zinnig advies geeft zou ik onbelast rechtdoor beginnen. Om de dag 10 min wandelen dat 2 weken doen en kijken hoe het houd. Blijft het goed dan langer wandelen en als je er dan toch naast loopt af en toe eens 10meter draf meepakken. Pas als dat een paar weken goed gaat zou ik aan longeren gaan denken. Eerder nog zou ik rechtuit onder het zadel stappen dan op de volte zeker als de bak wat zwaar is. Rechtuit op goede bodem stap en drafovergangetjes en dat gaan uitbouwen. Niet te veel korte draaien en niet op een zware bodem.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 08:13

Dankjewel voor de reacties!

@Marije_1997 De dierenarts zei dat als ze weer goed liep ik weer rustig mag gaan opbouwen, heb toen verder geen vragen daarover gesteld omdat het nog niet zover was toen en ik niet dacht dag ik dat lastig zou vinden.

@Duhelo @Rambogirl Was indd handig geweest als ik even het soort blessure had genoemd haha, het gaat om de diepe buiger rechtsvoor.
Ze heeft al die tijd gewoon in een weiland apart van de rest gelopen, omdat ze zich buiten rustiger houd dan binnen en ik stalbenen wilde voorkomen.

@Sa_Mon nadat de zwelling weg was (tot die tijd elke dag gekoeld) en ze alleen nog onregelmatig liep, moest ik nog elke dag koelen maar mocht ik daarbij ook nog 10min over het harde stappen. Dus dat doen we al, ook nu nog, nu ze eigenlijk weer goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:17

Bel de dierenarts en vraag wat zijn advies is. Dit doe ik nu mij paard met blessure staat ook elke controle. Domme vragen bestaan niet. Afhankelijk van de duur van de blessure tijd kan het zijn dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Ik lig er sowieso een half jaar uit, dus heb besloten hem eerst op de grond sterker te maken beginnend met nu alleen stappen, en straks als ie goed loopt weer draf mee pakken gaat dat goed ook de galop scheelt dat we voor blessure nog niet ver waren. Pas als alles op de grond goed is ga ik er weer op. Dat kan snel gaan, maar kan ook even duren. Je moet vooral echt naar je paard kijken. Ook afhankelijk van de blessure. Bij mij gaat het om kreupelheid door vermoedelijk atrose. Terwijl hij ook een peesblessure heeft aan het andere been, maar daar reageert hij niet op.

Zou beginnen met stukken recht uit op het harde, dat is nooit verkeerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:22

Bij een peesblessure wil je wel een opbouwschema van een goede da hebben. Daar kan je namelijk ook met opbouwen weer schade aanrichten. Mijn da overlegt met ons, maar het was wel belangrijk om weer wat te gaan doen op een gecontroleerde manier.

Is er een scan geweest? In het begin en later of het ook echt genezen was? Of is er niet gekeken wat e schade en de vooruitgang was?

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:31

Er zijn ook speciale welzijnsadviseurs die hiervoor begeleiding en een opbouwschema kunnen verzorgen. Misschien fijn als er iemand echt met je meedenkt die het paard ook bekijkt enzo.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 08:42

Ik ga inderdaad de dierenarts nog eens bellen. Er is wel een scan geweest bij het vaststellen van de blessure, maar daar blijft het bij. Helaas zit ik in een lastige situatie met mijn ouders, mijn moeder is van mening dat het over is omdat ze niet meer kreupel loopt. Zij vind dat ik gewoon moet gaan rijden en dat de DA niet meer nodig is.
Ik zelf deel deze mening absoluut niet en ben dan ook heel voorzichtig, dat been is gewoon een zwakke plek.
Ik mag op het moment ook niemand laten komen, ook niet op eigen kosten (moet mijn geld sparen voor mm studie van mn ouders) en aangezien ze aan huis staan kan ik ook niet gewoon iemand laten komen.
Dus dat is lastig en maakt het voor mij eigenlijk onmogelijk om precies te zeggen hoe we er nu voor staan... :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:52

Oeh. Ik kan je wel mijn verhaal vertellen en de opmerkingen van mijn da,maar ik denk niet Dat jouw ouders dat aannemen. Mijn paard was vrij snel niet meer onregelmatig, maar op de scan zag je wel dat ze absoluut nog niet verder opgebouwd kon worden. Juist omdat het nog een zwakke plek is en je dan meer schade kan veroorzaken.

Aan de andere kant moesten wij van de da wel zijn schema aanhouden, omdat er wel wat gedaan moest worden zodat de vezels door belasting ook weer correct herstelden. Het is dus lastig, niet te veel doen maar ook niet te weinig.

Ik kan ook niks zeggen over hoe lang en waar. Wij mochten bijvoorbeeld onbeperkt stappen op het harde, maar mochten ook op het zachte. Wel alleen rechtuit over e overslag. Maar dat wisselt dus ook per blessure.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:23

Ik lees dat ze pas sinds een week weer echt goed loopt en je niet in de mogelijkheid bent te scannen. In dat geval zou ik nog helemaal niks opbouwen, een week niet meer onregelmatig bij een fikse peesblessure betekent dat de pijn weg is maar de blessure zeer waarschijnlijk niet. Als je te vroeg begint maak je de schade echt alleen maar groter. Het stappen wat je doet is prima, eventueel kan je dat wat uitbouwen naar wat langer en als het goed blijft gaan ook op zachte bodem. Op die manier is er toch enige gecontroleerde beweging.

Verder heb je het ergens over een halfuurtje, onthoud heel goed dat opbouwen bij dit soort blessures zich opbouwt per rondje door de bak of per minuut. Voor je een halfuur kan rijden ben je al heel wat weken aan het opbouwen. Voor je überhaupt denkt aan draven of galopperen, bouw eerst maar eens op naar een halfuur stappen. Maar nogmaals, dat is voor later, net een week weer goed dan zou ik zeker zonder scan nog niet durven denken aan weer aan het werk.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:31

Als het visueel, geen verdikking, niet meer zichtbaar is dan kun je het erop wagen. Persoonlijk vindt ik de bodem veel belangrijker dan een opbouwschema. Dus afdruk in bodem zichtbaar en absoluut geen oneffenheden, kuiltjes en mooi vlak enz. Liever aan de harde dan zachte kant. En volte groot bij longeren, 18 meter is mooi. Liefst beginnen met paar weken weidegang 24/7 en daarna om de andere dag een maand longeren gedurende 20 minuten.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 11:06

Nog wat extra info (zie steeds dat ik wat mis haha): Zelf ben ik ivm werk bij de scan niet aanwezig geweest maar mijn moeder, daarom weet ik alleen grotendeels wat de DA heeft gezegd en heb ik zelf geen vragen kunnen stellen :( . Ze heeft in stap nooit kreupel gelopen (geen idee wat dat zegt overigens), ze loopt sowieso 24/7 buiten en dat al haar hele leven daarom is binnenzetten niet echt een optie geweest. Sinds een paar dagen loopt ze ook weer in de kudde, eerst stond ze apart. Ze heeft zich al die weken heel erg rustig gehouden, nu merk ik aan haar gedrag dat ze weer wat actiever is en weer zin heeft om wat te gaan doen, ze is gewoon een heel stuk vrolijker weer.
Ook is de verdikking die ze had echt al heel lang weer weg, iets van 2 of 3 weken na de constatering. Toen liep ze ook alweer een heel stuk beter, maar het is een hele tijd lang hetzelfde gebleven, en nu is het dus weer oke.

Zelf heb ik ook echt geen haast om weer te gaan rijden, maar het is gewoon lastig om niet te weten waar we aan toe zijn. Ik haal haar elke dag even van de wei om te poetsen oid en haar been te koelen.

Ik denk dat als ik de reacties zo lees ik het voorlopig (nog zeker 2
weken) nog even hou bij elke dag koelen, en het stukje van en naar de wei toe stappen, verder stapt ze op de wei genoeg.

Heeft iemand nog ideeën voor supplementen of voeding die het herstel zouden helpen?

Dankjewel voor alle reactiew! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:48

Echt weten waar je aan toe bent kan je helaas alleen met scannen. De groep in is op zich prima, ze zal zich daar waarschijnlijk net wat meer belasten dan alleen dus dan kan je in ieder geval even goed kijken hoe ze reageert, of het been dikker word of warmer bijvoorbeeld. Dus dat zou ik mooi nog een paar weken aanzien inderdaad.
Als ze braaf in onder het zadel kan je het opbouwen straks op die manier doen, dan kan je meer rechtuit namelijk. Is dat geen optie dan inderdaad gewoon aan de longe.

Oh en je kan de DA ook bellen natuurlijk, als het goed is kunnen die in hun administratie gewoon terugvinden wat er toen precies geconstateerd is. Misschien kan hij je op basis daarvan in combi met hoe ze er nu bij staat (niet dik, warm of kreupel meer) je adviseren hoe je kan opbouwen.