Bubbels in de hals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaly_dc

Bubbels in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 10:18

Hallo allemaal
Begin vorige week had Gigi ineens een opgezwollen hard aanvoelende bubbel in zijn hals.
2dagen later waren het er ineens 3.
Last had hij precies niet maar er teveel aan komen vond hij niet aangenaam.

Inmiddels zijn we anderhalve week verder en zijn die bubbels ineens open wondes. Gisteren was dit nog gewoon behaard en precies een zacht korstje.

Iemand een idee wat dit kan zijn? (Foto 1 en 3 zijn van vorige week)

Ik dacht oorspronkelijk een insectenbeet maar vermits er 2 zijn bijgekomen en nu exact dezelfde “open vorm” hebben twijfel ik toch.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:23

Nathaly_dc schreef:
Hallo allemaal
Begin vorige week had Gigi ineens een opgezwollen hard aanvoelende bubbel in zijn hals.

Inmiddels zijn we anderhalve week verder en zijn die bubbels ineens open wondes. Gisteren was dit nog gewoon behaard en precies een zacht korstje.

Ik dacht oorspronkelijk een insectenbeet maar vermits er 2 zijn bijgekomen en nu exact dezelfde “open vorm” hebben twijfel ik toch.

Je foto's ontbreken, dus dan is het wat moeilijk oordelen.

In de basis lijkt dit me een vraag voor de dierenarts.

Maar wie weet is het direct duidelijk vanaf de foto's.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:21

Nathaly_dc schreef:
Hallo allemaal

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nathaly_dc op 28-05-20 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:22

Femke_Tweety schreef:
Nathaly_dc schreef:
Hallo allemaal

Je foto's ontbreken, dus dan is het wat moeilijk oordelen.

In de basis lijkt dit me een vraag voor de dierenarts.

Maar wie weet is het direct duidelijk vanaf de foto's.

Ik heb nu denk ik de foto’s in reactie gepost

Hommage

Re: Bubbels in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:23

Er staat nog niks :)

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:29

Ilja_1997 schreef:
Er staat nog niks :)

Nu?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:33

Ik zie ze nu ook.

Lijken mij eiwitbulten of toch van insecten. Is de kaak iets opgezwollen of een harde manenkam of dat verder niet?
Laatst bijgewerkt door Hommage op 28-05-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:33

Nu wel, ik kan de foto's goed zien.

Volgens mij zijn dit onschuldige eiwit bultjes van het voorjaarsgras. Mijn paarden hebben dit altijd eind maart, begin april.
Ik haal zelf de korstjes eraf en spuit er wat acederm in zodat de vliegen geen ontsteking maken.
Meestal is het op de hals, maar het kan ook over het hele lichaam zijn. Mijn paarden vonden het fijn als het korstje eraf was, want blijkbaar jeukte het ook daarvoor. Na paar dagen, weken gaat het vanzelf over. Geef ze dus niet een te groot stuk gras en voer terughoudend.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-05-20 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:34

Op vasis van je OP had ik een groot gat vereacht, maar het zijn kleine oppervlakkige wondjes :D
Volgens mij zijn dat kleine huidontstekinkjes door vliegen die de huid kapot maken. Ik zie ze ook ieder jaar weer opkomen bij sommige paarden.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:20

Ilja_1997 schreef:
Ik zie ze nu ook.

Lijken mij eiwitbulten of toch van insecten. Is de kaak iets opgezwollen of een harde manenkam of dat verder niet?

Neen niets echt enkel die bulten.

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:20

Sizzle schreef:
Op vasis van je OP had ik een groot gat vereacht, maar het zijn kleine oppervlakkige wondjes :D
Volgens mij zijn dat kleine huidontstekinkjes door vliegen die de huid kapot maken. Ik zie ze ook ieder jaar weer opkomen bij sommige paarden.

Oeps hehe niet de bedoeling xp

Nathaly_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:21

pien_2010 schreef:
Nu wel, ik kan de foto's goed zien.

Volgens mij zijn dit onschuldige eiwit bultjes van het voorjaarsgras. Mijn paarden hebben dit altijd eind maart, begin april.
Ik haal zelf de korstjes eraf en spuit er wat acederm in zodat de vliegen geen ontsteking maken.
Meestal is het op de hals, maar het kan ook over het hele lichaam zijn. Mijn paarden vonden het fijn als het korstje eraf was, want blijkbaar jeukte het ook daarvoor. Na paar dagen, weken gaat het vanzelf over. Geef ze dus niet een te groot stuk gras en voer terughoudend.

Staat bijna heel de dag op gras
Haal ik hem best van de weide dan?
Waarin ligt het dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:51

Het gras in het voorjaar is erg rijk aan eiwitten en andere voedingsstoffen. Wellicht heb je een wat sober paard die wat moeite heeft met afvoeren vd afvalstoffen.
De manenkam moet zo zacht zijn als vrouwenborsten, dus die zou ik elke dag checken en desnoods dat je de wei in stukken verdeeld. MAAR als de manenkam zacht is, de hoefjes koud aanvoelen en je maar een paar bultjes hebt zou ik het even afwachten. Het is bijna juni dus hou het gewoon in de gaten.
Al's hij ook krachtvoer krijgt kun je dat verminderen want in gras zit veel.