Merrie te vaak hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 07:17

Hoi
Ik heb een probleem
Namelijk ik heb een merrie van 13 en ze is om de 2 weken hengstig.

Ik sta op een 24/7 paddock met een groepje paarden. Op dit moment staat 1 merrie apart omdat ze een blessure heeft. En 1 mini shetlander merrie van 28. En de rest zijn ruintjes. Dus eigelijk kan je zeggen dat mijn pony de enige dame is die besprongen kan worden.

De stalling waar ik sta wil zo veel mogelijk rust in de kudde en geen gedoe als achter elkaar rennen als het niet spelen is.
Dus elke 2 weken als ze hengstig is moet ze apart bij die andere merrie ze wil ook echt door alle ruinnen gedekt worden.met rijden en in de omgang merk ik zelf niet veel aan haar.. dus ik zie geen probleem maar de stal maakt er een probleem van .

We geven haar druppels van phitonics hormoon lijkt wel te werken.

Maar ik vind het niet leuk dat ze apart moet en weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen.

We staan hier nog niet zo lang vanaf november 2019 en ondankt dit probleempje zijn we op ons plek. Ik weet dat ze wel eerder iemand weg gestuurd hebben omdat er "onrust" was in de kudde.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:08


troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:11

Lastig probleem als ze ook echt gedekt wil worden. Ook omdat het echt niet goed is voor de gezondheid van je merrie. Heb je regumate al eens geprobeerd? Je zou kunnen zoeken naar een merriekudde, dan ben je er vanaf,

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:24

Kan ze niet samen staan met 1 ander paard?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:29

Sommige paarden hebben ook gewoon een kortere cyclus. Normaal is 21 dagen. Als het er bij jou 19 zijn lijjt het misschien al snel iedere 2 weken zeker als ze dan ook nog het soort is die een week met de staart omhoog staat.
Ga het eens echt in dagen tellen dan weet je beter of het echt afwijkt of gewoon net een paar dagen korter is.
Als ze blessures in de hand werkt omdat ze echt heeeeeeeeel graag een kind wil dan is het gewoon niet het type merrie dat je in een ruinengroep zet.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:31

Dat is een normale cyclus voor een merrie. Dus om de twee weken.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:32

Als je uit gaat van een cyclus van zo'n 21 dagen waarvan ze 5-6 dagen hengstig zijn, dan is ze toch niet zo gek vaak hengstig? Wat wel vervelend is dat ze de enige te dekken merrie in de groep is, dat kan inderdaad wel voor onrust zorgen.

Je zou inderdaad kunnen kijken naar middelen als monnikspeper, en ik geloof dat moody mare er ook wel wat voor doet.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 08:57

@sizzle nee je begrijpt het verkeerd. De merrie die apart staat met blessure dat komt niet door mijn merrie hoor. Dat was gekomen door iets anders

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 08:58

regumate wil ik absoluut niet gebruiken. Te chemisch spul vind ik.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:45

Ik zou ook geen regumate of andere hormoon regulatie geven aan een merrie die gewoon braaf is in de omgang met de mens maar tussen de mannendoet wat de natuur nou eenmaal bedoeld heeft.
Eerlijk gezegd klinkt het niet alsof je merrie een probleem heeft.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 15:09

Correctie! Sorry maar ik had het verkeerd begrepen grepen van mijn stalbaas. Ze is volgens hun om de 10 dagen of 14 dagen. Had net gesprek gehad met hun. Ze staat nu nog meer apart. Wel naast de andere maar alleen.
want ze gaat nu ook onder hekken door.. maar om eerlijk te zijn vind ik haar vandaag niet hengstig gedragen. Ze knipt oog niet onder haar staart en hinnikt niet of iets ze is gewoon normaal. Had net gewandeld buiten met haar.. als ze echt hengstig is dan zou ze staken en op het erf willen blijven maar er was gewoon focus voor mij. Haar lievlings ruin is nu net op buitenrit en ze het maakte haar niets uit.. ja ze keek even en dat was het. Maar vanmorgen was ze wel ontsnapt en gaat dan wel klaar staan ..
Ik snap het niet meer.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:13

Ga het eerst maar eens zelf bijhouden in je agenda ipv op gevoel van de stalbaas te vertrouwen.
Als je twijfelt kun je altijd even laten scannen op cystes, dat is een kleine moeite.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 15:15

O en de rede dat ik het zelf niet de data's goed had is omdat ik rekenblind ben. Ik heb Dyscalculie dan zegt het je niets cijfers en datas. Maar ik ga nog wel even de juiste datas vragen zodat ik die in mijn agenda kan schrijven. En misschien toch maar even de dierenarts bellen voor advies.
Maar toch vind ik het vaag..
Ik merk niets aan haar als ze het is. Maar de mensen hier hebben wel last van haar

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:20

Mijn merrie merk ik ook niks aan als ze hengstig is, de ruin bij haar in de kudde ruikt het wel en duikt er meteen op. Voor de eigenaren van de ruin vervelend en voor mij vervelend. Want mijn paard kan er geblesseerd door raken plus de rest en de ruin probeert ook op andere te springen dus hij komt dan apart. Maar zodra ik er kom zie ik er niks aan. Ja af en toe als ze echt een piek heeft, dan ligt de staart over de hele rug en plast ze constant maar dat is misschien 1x per 1 of 2 maand.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:22

Ik zou in ieder geval mijn merrie niet bij de ruinen willen hebben. Ik zou het niet prettig vinden als ze zich laat dekken.

Ik vind in het meest vruchtbare deel van het jaar om de twee weken ook niet enorm verondrustend. Ik ga met sizzle mee. Hou het zelf even bij om de hoeveel dagen ze hengstig is.
En ik zou haar niet meer tussen de ruinen zetten.

Regumate is overigens niet "enorm" chemisch. Het is een medicijn. En ik zou mijn paard dat alleen geven als een dierenarts dat adviseerd. Dat lijkt me voor nu niet aan de orde.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:22

Als jij vindt dat ze te vaak hengstig is, zou ik gewoon eens naar de da gaan en laten scannen op cyste's of tumoren. Zeker door tumoren kan de cyclus onwijs verstoord worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:23

chevellaenik schreef:
O en de rede dat ik het zelf niet de data's goed had is omdat ik rekenblind ben. Ik heb Dyscalculie dan zegt het je niets cijfers en datas. Maar ik ga nog wel even de juiste datas vragen zodat ik die in mijn agenda kan schrijven. En misschien toch maar even de dierenarts bellen voor advies.
Maar toch vind ik het vaag..
Ik merk niets aan haar als ze het is. Maar de mensen hier hebben wel last van haar


Gewoon iedere keer in je agenda zetten als ze hengstig is. Dan kan je gewoon tellen hoeveel dagen er tussen zitten.

Misschien is er ook wel een app voor.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:25

Waarom maken ze er niet permanent een merrie- en een ruinengroep van. Als je merrie toch iedere 2 weken bij die andere merrie staat, waarom dat niet als vast groepje houden?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:40

Sizzle schreef:
Ik zou ook geen regumate of andere hormoon regulatie geven aan een merrie die gewoon braaf is in de omgang met de mens maar tussen de mannendoet wat de natuur nou eenmaal bedoeld heeft.
Eerlijk gezegd klinkt het niet alsof je merrie een probleem heeft.

Dit is een normaal en gezond paard. Die moet je geen medicijnen gaan geven. Ik zou liever een andere stalling of groepssamenstelling proberen.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:00

Svadilfari1 schreef:
Och wat vervelend , ook wat wat er bij komt mbt de kudde. Ik heb hier geen ervaring mee. Maar ga volgen

https://www.paardendrogist.nl/kruiden-i ... nnikspeper
Onlangs heb ik dit stukje gelezen weet niet of je het al kent , maar schoot mij te binnen.


Dit gebruiken wij ook bij onze pissmerrie en werkt supper,
Die van ons werd onhandelbaar onder het zadel, en nu is ze door een meisje van 10 te rijden.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:19

Oke ik verwacht de druppels zo snel mogelijk en had ook monnikspeper besteld. Hoop dat het snel komt zodat ik het kan geven

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:21

Ik zou haar eerst laten scannen op afwijkingen en niet zomaar wat geven.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:27

Sizzle schreef:
Ik zou ook geen regumate of andere hormoon regulatie geven aan een merrie die gewoon braaf is in de omgang met de mens maar tussen de mannendoet wat de natuur nou eenmaal bedoeld heeft.
Eerlijk gezegd klinkt het niet alsof je merrie een probleem heeft.

Precies, dit wou ik ook zeggen.
Vandaar mijn advies of je haar anders niet samen met 1 ander paard kan zetten mochten de andere vinden dat het te veel onrust geeft in zo grote groep.

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 21:12

Afbeelding
Maar nu staat ze dus apart omdat ze uitbreekt onder de hekken door en kan zich zelf dus verwonden. Ze willen haar nu niet terug zetten in de groep omdat ik eerst phitonics hormoon druppels moet geven of monnikspeper poeder . Vrijdag mag die andere merrie in de kudde hoop dat ze dan ook erbij kan..
Zo stond ze erbij zins gisteren

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:22

Tjee ze staat er wel beetje sneu bij.

Klinkt als stal houders die graag bepalen wat je met je paard moet doen.
Ik zou een ander plekje zoeken .
Nu is het de hengstigheid wat is het de volgende keer..?