Thuis heb ik 2 Shetland merrie's staan. 1 van 21 jaar en licht eczemer en de andere dame 8 jaar.
Beide pony's worden recreatief gebruikt. Ze lopen om de dag aan de longe, wandelen aan de hand of lange lijnen /dubbele longe, en zo nu en dan een stap ritje met mijn dochtertje. Onze 21 jarige dame is enorm fit met flinke werklust. Ze is licht eczemer, waarmee ik bedoel dat ze duidelijk jeuk heeft, maar niet alles kapot schuurt. Ze heeft een vliegendeken met vliegenmasker, die al veel verlichting bieden. Verder ondersteun ik haar met teatrea shampoo en "bye bye itch" lotion. Hiermee hebben we het zo goed als onder controle.
Onze jongere Shet hebben we pas 1 weekje. Buiten dat ze te flink is, heeft ze verder nergens last van en is een stuk rustiger dan de andere.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd qua voer. Qua inspanning hebben ze eigenlijk niks extra's nodig. Ze krijgen 2x per dag hooi en staan op kort gras. Zo nu en dan dmv strookbegrazing bieden we meer aan. Maar grotendeels staan ze op zeer kort gras. Hooi is dus het belangrijkste.
Echter krijgt de oudste Fenegriek poeder, en beiden krijgen lijnzaadolie. Dit eten ze het beste door voer heen. Op dit moment krijgt de eczemer de minste reactie op de Subli vitamaninen en mineralen bikkels en een handje pavo Muesli.
Voorheen heeft ze op subli pony brok gezeten, toen overgestapt op de Pavo Summerfit blokjes. Van beiden kreeg ze jeuk. Deze verdween aanzienlijk bij de Subli mineralen en vitaminen bikkels. Dus kreeg ze enkel een paar brokjes hiervan. Qua energie vind ik haar goed zo. Ze kan een bommetje zijn, maar zo is ze ook gekocht. Over het algemeen is ze in de omgang heel relaxed en rustig.
De muesli is eigenlijk erin geslopen omdat ze de Fenegriek over de brokjes niet at, en met de muesli erbij wel. De muesli heb ik gekregen en is nu bijna op. Vandaar dat ik iets anders zoek.
Ik lees vooral veel over Marstall Force en de Pavo Care4Life.
Omdat dit allemaal suiker en zetmeel arm is. Juist goed voor een eczemer.
Wat is jullie ervaring hierin?
Of is er nog iets anders wat ik een eczemer kan geven? We streven natuurlijk naar geen jeuk meer.
De dame(s) in kwestie