ontstoken oog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 10:41

Toen ik vanmorgen de pony's buiten zette zag ik dat er eentje een ontstoken oog heeft. Rood en pussig. Hij lijkt er verder geen pijn aan te hebben, heeft hem gewoon open en knijpt niet. Waarschijnlijk door de vliegen, hij had zijn vliegenkap gisteren niet op omdat ie hem gesloopt had, inmiddels weer een nieuwe.
Ik dacht ik bel de dierenarts voor een antibioticazalfje, smeer een week en klaar, maar ik krijg pas antibiotica mee als ze hem gezien hebben, ik ga dus straks met hem naar de kliniek. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder ook al zo was?
Pony is vreselijk bang bij de dierenarts en gaat dan door het lint. Met een beetje pech kan de dierenarts niet eens een blik op dat oog werpen. Ik snap best dat men met antibiotica terughoudend is vanwege resistentie, maar pfoe, zo'n hele exercitie voor alsnog dat tubetje zalf...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:43

Ze mogen wettelijk gezien geen antibiotica ongezien meegeven heb ik me laten vertellen door mijn dierenarts. Was trouwens voor kleine huisdieren, maar dat zal wel geen verschil maken.

anjali

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:00

Ze moete toch eerst weten wat het is voordat ze medicijnen gaan geven.Kan die Da niet gewoon bij jou op stal komen kijken?Is kliniek niet wat zwaar hiervoor?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:07

Voor een ontstoken oog helemaal naar de kliniek? Is het niet gemakkelijker dat de DA langs de stalling van je pony rijdt? Scheelt weer stress en spanning.
Dat ze geen antibiotica geven zonder het oog te hebben bekeken snap ik wel, is allemaal strenger geworden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 11:17

De kliniek is een kwartiertje rijden dus dat valt wel mee. Maar nee, als ik vandaag nog naar dat oog gekeken wilde hebben moet ik daarheen. En morgen is het weekend. Qua stress en spanning; de vorige keer was de dierenarts hier en ik denk niet dat hij nog meer stress en spanning kan hebben dan dat ie hier ook had.
Voor zover ik kan zien is het oog niet beschadigd. Gisteravond was er nog niets aan de hand, op stal kan hij zich nergens aan verwonden. Hij is erg gevoelig voor beestjes, gisteren zonder vliegenkap gelopen, vandaag ontstoken oog.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:31

In zo'n geval wordt eerst met kleurstof getest of het hoornvlies niet beschadigd is.Met een vliegenkap moet je ook opletten dat hij goed past en niet tegen het oog aankomt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 11:35

Ja dat weet ik. Is ook altijd een hele opgave om voor hem een goede te vinden. Klein koppie, uitpuilende ogen en een breed voorhoofd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:59

pppfff maar geen risico nemen met ogen. Dus naar de kliniek, zit niets anders op. En meestal hebben ze in de kliniek minder praatjes dan thuis

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 12:13

Dat hoop ik dan maar. Eerste keer, inenten en gebit controleren, was geen enkel punt, maar de tweede keer had ie een allergische reactie en de dierenarts kon helemaal niets met hem. Omhoog komen, slaan met zijn voorbenen, zelfs met praam.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 14:36

Oog niet beschadigd, na kleuring wel een hardnekkig haartje in het oog gevonden. Antibioticazalf en metacam mee voor het geval hij pijn zou krijgen. Hij was onrustig maar hanteerbaar en behandelbaar Maar nu kwam er ook geen thermometer en naald aan te pas.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:43

Ja echt zo'n nieuwerwetse flauwekul die een hoop geld kost.
Ik had eerst een paard die snel een ontstoken oog had. Vliegenkap en sliertjes overleefde en uur.
Uitdoen met gekookt water had geen zin.
Zalfje zag je het met een paar keer smeren minderen.

Maar de kliniek werd groter, de regels strikter gehanteerd en ja hoor er moest een duur consult bij, voor een zalfje van 6,95.
Terwijl ik al 5 jaar hetzelfde probleem had in de zomer 1 a 2 keer.
En ik ook aangaf, zie ik het in 2 dagen niet verbeteren bel ik jullie graag voor een consult.
Maar nee.

Ik begrijp het waarom wel, toch vind ik het ook geldklopperij.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:28

Noem het nieuwerwetse flauwekul en geldklopperij. Of noem het zorgvuldig omgaan met een afwijking aan een kwetsbaar onderdeel van een paard waar je als eigenaar de ernst niet goed van kunt inschatten.

Fijn dat het mee lijkt te vallen en je paard niet in paniek is geschoten . Goed dat je het na hebt laten kijken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:36

Mijn vorige paard had een beschadiging en ontsteking in haar oog. De dierenarts was al een aantal keer geweest . Ik had verschillende zalfjes en druppels . toen was de oogzalf op na een behoorlijke tijd smeren. Ik moest toch bij de kliniek medicijnen ophalen, dus ook gevraagd om een tubetje oogzalf. In mijn ogen was dit een herhalingsrecept , maar er moest overlegd worden en na wat heen en weer gepraat kreeg ik het tubetje zalf. Maar ze mogen het niet meer zo meegeven. Ze moeten idd eerst een consult erbij doen. Op zich niks mis mee, zodat niet iedereen klakkeloos met oogzalf gaat smeren, terwijl er misschien iets anders nodig is.

PollyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 05:56

Ik denk ook dat het 9/10 keer wel beter wordt met een zalfje zonder consult maar 1/10 keer gaat het toch om een ernstigere aandoening. En het zal dan maar net een 'laxere' eigenaar zijn. Niet zozeer hier op Bokt maar soms gaan mensen gewoon gevaarlijk lang door met zelf thuis dokteren als ze medicatie voorhanden hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:36

Maar die lakse dierenhouder belt ook niet voor dat zalfje, belt niet voor een consult. Die blijft 3 weken aan de gang met niets doen of met geluk met wat Camile thee.

Belt iemand dan voor het zalfje is het al vast geregistreerd en laat dan desnoods de stagiaire na 2 dagen opbellen of er al verbetering is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:25

_Penotti schreef:
Ja echt zo'n nieuwerwetse flauwekul die een hoop geld kost.
Ik had eerst een paard die snel een ontstoken oog had. Vliegenkap en sliertjes overleefde en uur.
Uitdoen met gekookt water had geen zin.
Zalfje zag je het met een paar keer smeren minderen.

Maar de kliniek werd groter, de regels strikter gehanteerd en ja hoor er moest een duur consult bij, voor een zalfje van 6,95.
Terwijl ik al 5 jaar hetzelfde probleem had in de zomer 1 a 2 keer.
En ik ook aangaf, zie ik het in 2 dagen niet verbeteren bel ik jullie graag voor een consult.
Maar nee.

Ik begrijp het waarom wel, toch vind ik het ook geldklopperij.

Dan zou ik deze irritaties projecteren op de overheid, die de wetten maakt. En niet op je dierenarts, die zich slechts aan de wet houdt.

Ook in het belang van het ontstaan van antibiotica in de humane zorg!