pony schuurt hoofd kapot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauravdHam

pony schuurt hoofd kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:40

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen schuurt mijn pony zijn hele hoofd kapot. Hij doet dit altijd wel een beetje in het voorjaar, maar deze keer is het wel heel erg. Het begon een beetje op zijn neus, maar ik maakte mij er nog niet zo veel zorgen over. Nu zijn we een paar dagen verder en krijgt hij ook rond zijn ogen en op zijn voorhoofd kale plekken. Op de plek waar het hoofdstel zit op zijn neus ligt het nu een beetje open en begin je roze huid te zien. Ook zie ik op andere plekken op zijn hoofd het haar dunner worden en huid tevoorschijn komen. In de wei kan hij niet veel schuren dus dan knapt het altijd wel iets op, maar zodra ik hem op stal zet en de volgende ochtend in de stal kom heeft hij weer meer geschuurd en zijn er weer meer kale plekken bij. Ik maak het elke dag goed schoon met water en ben van plan om morgen even iets te gaan halen bij de Welkoop bij ons in de buurt om er iets op te kunnen smeren wat misschien iets verlichting geeft voor de jeuk. Nou is mijn vraag, wat kan dit zijn? Zoals ik al zei heeft hij dit altijd in het voorjaar wel iets, maar dit jaar is het wel iets erger.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:44

Het kan vanalles zijn. Maar ook gewoon exceem. Komt wel vaker voor dat het niet op de staart op manen zit maar aan bijvoorbeeld buik, flank of hoofd.

Ik zou de da eens raadplegen. Je zou kunnen kiezen hem voor de zekerheid niet in schemer buiten te zetten en hem een zeer fijnmazige vliegenkap op te doen. Meteen ophouden doet het niet, want als het ZE is dan ben je net te laat.

ZE heeft de neiging elk jaar erger te worden.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:09

Mijn pony doet dit al jaren. Eerst zijn hoofd en later ook de rest van zijn lichaam.
Hij heeft een gevoelige huid en daardoor ook gevoelig voor schimmels.
Vorig jaar in maart begonnen met ExZem-Plus van Marstall. Dit heeft goed geholpen. Bijna geen last er meer van gehad. Nu ook weer in maart begonnen en het gaat heel goed.
Op de wonden smeerde ik hydrocortiderm
Dit is alleen verkrijgbaar bij de DA.
Afbeelding
Afbeelding