Inmiddels zit ik een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn pony.
Hij is net 18 geworden, loopt voor de wagen op ZZ dressuur niveau, fanatiek wedstrijden, ook wel vaardigheid en (oefen)marathon gestart. Liep normaliter zo’n 5 x per week, afgewisseld met trainen/les/buitenritten/longeren en was top fit. Pony heeft alles wel zo’n beetje gezien en gedaan, heeft altijd veel ‘go’ gehad en altijd voorwaarts. Wordt jaarlijks behandeld door de tandarts (elektrisch) en door de fysio/masseur en beide is recent nog gedaan.
Inmiddels een maand of twee geleden veranderde hij geleidelijk, maar toch ook wel plotseling, van gedrag. Ik merkte een paar keer met buitenrijden dat hij wat kijkeriger dan anders was (hij is altijd wel wat kijkerig geweest maar nooit gemeen of gevaarlijk), ik dacht lente in de bol en hup gewoon er aan rijden en door. Na een week of twee, drie nam dit gedrag buiten zulke ernstige vormen aan dat we over de kop gegaan zijn door een ‘eng’ hoopje zand wat naast het pad lag. Hij is extreem ril en kijkerig buiten, is heel bang van dingen als molshopen, dingen in de berm, vlekken op de weg etc. Hij schiet/vlucht meters opzij en naar voren en in het verkeer is dat levensgevaarlijk (doen we voorlopig dus niet meer). Ik vind ‘m ook niet voorwaarts als voorheen. Aan de hand vertoont hij dit gedrag precies hetzelfde. Zowel langs de weg als gewoon naar de wei lopen.
In de (binnen)bak vind ik hem ronduit sloom, hij doet braafjes wat ik vraag maar het lijkt hem moeite te kosten en flitsend is het zeker niet te noemen (en zo liep hij eerder wel altijd). Als er bv een mestboy in de hoek staat is hij weer extreem spooky en zo ken ik hem niet.
Er is verder niets veranderd; stal/maatje/voer is al jaren hetzelfde. Ze staan inmiddels weer op de wei, maar dit gedrag begon ruim daarvoor al.
Wel vind ik hem al wat langer niet zo goed eten. Hij laat soms dingen staan.
Inmiddels is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Enige wat daar als afwijkend uitkwam was een teveel aan vitamine E en selenium. Beide kreeg/krijgt hij niet extra bijgevoerd. Verder waren alle waardes netjes volgens de kliniek.
Ook getest op cushing/ppid: nette waarde, geen grensgeval.
Door naar de kliniek voor een oog onderzoek (echo), niets afwijkends te zien. Ook zijn nek, hals en benen op de foto geweest, allemaal tip top in orde.
Vrijdag bellen ze mij weer, ze gingen intern een en ander bespreken (o.a. een maagzweer onderzoek).
Oeps, toch een heel lang verhaal geworden. Ik zit echt met mijn handen in het haar..
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er ervaringen hiermee?
Misschien onnodig om te vermelden, maar alle tips en adviezen zijn welkom! Het is alleen wel aan mij om daar wel/niet iets mee te doen (in samenspraak met de kliniek)