Pony niet fit, heel bang/ril

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Pony niet fit, heel bang/ril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 15:17

Dag allen,

Inmiddels zit ik een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn pony.

Hij is net 18 geworden, loopt voor de wagen op ZZ dressuur niveau, fanatiek wedstrijden, ook wel vaardigheid en (oefen)marathon gestart. Liep normaliter zo’n 5 x per week, afgewisseld met trainen/les/buitenritten/longeren en was top fit. Pony heeft alles wel zo’n beetje gezien en gedaan, heeft altijd veel ‘go’ gehad en altijd voorwaarts. Wordt jaarlijks behandeld door de tandarts (elektrisch) en door de fysio/masseur en beide is recent nog gedaan.

Inmiddels een maand of twee geleden veranderde hij geleidelijk, maar toch ook wel plotseling, van gedrag. Ik merkte een paar keer met buitenrijden dat hij wat kijkeriger dan anders was (hij is altijd wel wat kijkerig geweest maar nooit gemeen of gevaarlijk), ik dacht lente in de bol en hup gewoon er aan rijden en door. Na een week of twee, drie nam dit gedrag buiten zulke ernstige vormen aan dat we over de kop gegaan zijn door een ‘eng’ hoopje zand wat naast het pad lag. Hij is extreem ril en kijkerig buiten, is heel bang van dingen als molshopen, dingen in de berm, vlekken op de weg etc. Hij schiet/vlucht meters opzij en naar voren en in het verkeer is dat levensgevaarlijk (doen we voorlopig dus niet meer). Ik vind ‘m ook niet voorwaarts als voorheen. Aan de hand vertoont hij dit gedrag precies hetzelfde. Zowel langs de weg als gewoon naar de wei lopen.

In de (binnen)bak vind ik hem ronduit sloom, hij doet braafjes wat ik vraag maar het lijkt hem moeite te kosten en flitsend is het zeker niet te noemen (en zo liep hij eerder wel altijd). Als er bv een mestboy in de hoek staat is hij weer extreem spooky en zo ken ik hem niet.

Er is verder niets veranderd; stal/maatje/voer is al jaren hetzelfde. Ze staan inmiddels weer op de wei, maar dit gedrag begon ruim daarvoor al.
Wel vind ik hem al wat langer niet zo goed eten. Hij laat soms dingen staan.

Inmiddels is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Enige wat daar als afwijkend uitkwam was een teveel aan vitamine E en selenium. Beide kreeg/krijgt hij niet extra bijgevoerd. Verder waren alle waardes netjes volgens de kliniek.
Ook getest op cushing/ppid: nette waarde, geen grensgeval.
Door naar de kliniek voor een oog onderzoek (echo), niets afwijkends te zien. Ook zijn nek, hals en benen op de foto geweest, allemaal tip top in orde.

Vrijdag bellen ze mij weer, ze gingen intern een en ander bespreken (o.a. een maagzweer onderzoek).

Oeps, toch een heel lang verhaal geworden. Ik zit echt met mijn handen in het haar..
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Zijn er ervaringen hiermee?
Misschien onnodig om te vermelden, maar alle tips en adviezen zijn welkom! Het is alleen wel aan mij om daar wel/niet iets mee te doen (in samenspraak met de kliniek) :)

EvelienKiss

Re: Pony niet fit, heel bang/ril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:26

Zijn de ogen nagekeken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:30

Is het gehoor ook getest bij een van de onderzoeken.

Dat is het eerste wat mij te binnen schiet en anders iets met de hersenen. Maar dan zul je denk ik een kostbare MRI moeten laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:32

Toen ik het las dacht ik ziet hij nog wel goed. Maar toen ik verder las, zag ik dat de ogen zijn bekeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:34

Citaat:
Enige wat daar als afwijkend uitkwam was een teveel aan vitamine E en selenium

Ik zou mijn licht eens opsteken ivm dat teveel aan selenium. Seleniumoverschot kan leiden tot vergiftiging.

Ik lees dat je niks supplementen voert, dus moet zijn krachtvoer en ruwvoer even onder de loep genomen worden denk ik.
Het zal niet simpel zijn, maar misschien wel de moeite waard van het uit te zoeken en eventueel aan te passen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:15

Zijn ogen zijn inderdaad onderzocht middels een echo.

Gehoor heb ik ook aan gedacht, maar als menpony loopt hij op stem en hij hoort me prima. Maar een vraag waard als we weer op de kliniek zijn.

Ik wist inderdaad dat een selenium overschot giftig is. Dat is ook een van de dingen die nog (intern) besproken worden op de kliniek. Ik begreep wel dat de waardes niet schrikbarend hoog waren. Maar ze moeten wel naar beneden uiteraard.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:32

Ik heb ook geen idee of dit beeld kan passen bij een ( langdurig ) seleniumoverschot, maar het zou mij niet verbazen.
Of misschien heeft selenium wel een invloed op de magnesiumopname. Een tekort hiervan kan ook wel eens vreemde reacties geven.
Hopelijk kan de DA je hierop een antwoord geven en komt er een oplossing.
Altijd moeilijk als je er de vinger niet precies kan opleggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 16:36

Inderdaad, ik kan het gewoon niet plaatsen. Er is niets geks gebeurd daar voor. En ook dat het zowel in het werk als aan de hand is.

De magnesiumwaarde in het bloed was trouwens in orde.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:42

Miserie zeg.
Cushing kan ook wel eens zo'n beeld geven, maar dat is ook getest lees ik.

Mijn inspiratie is op :+ Maar ik volg even mee want ben wel benieuwd wat er nog vanuit de kliniek komt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:50

Ik heb ook geen verdere inspiratie, maar de magnesiumwaarde in het bloed zegt niet altijd alles. Er kan voldoende in het bloed zitten, maar te weinig in de weefsels. Je krijgt dan dus eigenlijk 'foutieve' informatie door die bloedwaarde.

Of selenium de opname van andere elementen verstoort, weet ik niet. Wellicht een voedingsdeskundige? Utrecht heeft een onafhankelijke, David van Doorn.

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:59

Maag(zweren/problemen)? Mijn paard word erg kieskeurig als hij last van zijn maag heeft en word dan ook erg ril/kijkerig, alles is opeens eng. Maar ene kant word ie ook passief dan. Het "drukke" gedrag heb ik volgens mij vaker voorbij zien komen in het maagzweren topic

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:13

mag ik vragen wat voor voer je dier krijgt?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:49

Hilary: dank voor de input.

Ellepel: ja hoor, hij krijgt hooi in een slowfeeder (heeft meestal nog een beetje over), staat momenteel overdag op de wei, en twee keer per dag een beetje Natures Best (al heel lang). Voorheen op sportmuesli (ook van Pavo) omdat hij toen met name op wedstrijd wel eens in kon kakken, maar dat was in de B en jaren geleden. Hij houdt de ZZ oefeningen netjes vol eigenlijk op deze muesli, wordt er niet heet van en ziet er verder goed uit (hij kan snel schraal worden op de bovenlijn). Ik geef hem ook Nutrimash slobber van Vitalbix bij om wat voller te blijven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:52

Is hij gebeten door een teek?
Ik herken In dit verhaal wel een beetje de ziekte van Lyme...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:56

liespower94 schreef:
Is hij gebeten door een teek?
Ik herken In dit verhaal wel een beetje de ziekte van Lyme...

Toevallig zei iemand dat gister ook tegen mij (zijn masseur)! Ik weet daar eerlijk gezegd weinig vanaf maar ga me er even in verdiepen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:24

Ik herken hierin helaas ook wel symptomen van de ziekte van Lyme.
De eigenaar van de moeder van mijn Tinker is heel lang aan het tobben geweest met haar merrie. Die vertoonde ook zulk gedrag. Na veel onderzoeken kwam zij erachter dat het Lyme was. Is hij daar op getest?
https://www.holistischdierenarts.nl/tek ... j-paarden/

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 11:03

Eventjes een kleine update voor de mensen die het eventueel volgen: net weer contact gehad met de arts en hij gaat getest worden op Lyme en nogmaals een bloedonderzoek om te kijken of er waardes veranderd zijn. Ik vind hem eigenlijk wat slechter worden/minder fit dan eerst.

Nog vergeten te vermelden: hij heeft in dit verhaal een tijdje op pijnstillers gestaan maar dat gaf toen eigenlijk niet het gewenste effect.
Hij heeft nu ook een (ruime) week op Omeprazol gestaan (ulcergold) maar ik zou volgens de kliniek toch wel binnen een paar dagen enige verbetering moeten zien. Dat is helaas niet zo, integendeel. We gaan dit weer afbouwen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:58

Is er ook Sucralan bijgeven? Bij ons maakte dat het verschil tussen niet eten (nou ja, mondjesmaat met veel aandringen) en gewoon weer normaal hooi eten. Alleen ulcergold was niet genoeg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:05

Wat een ellende :\
Ik ben benieuwd of er wat veranderd is in zijn bloedbeeld en of die Lyme test bij paarden iets kan verduidelijken.
Bij mensen is het zo dat je vaak antistoffen hebt zonder ooit Lyme doorgemaakt te hebben.
De verklaring is dat het Epstein Barr virus ( klierkoorts ) een vals positieve uitslag geeft op Lyme.

Hadden ze nog wat nuttigs over die verhoogde seleniumwaarde ?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 15:53

Hilary: nee. Al moet ik zeggen dat hij de laatste tijd sowieso wel weer beter eet.

Pandora: ik heb de dierenarts daar ook iets over horen zeggen. Soms is een test positief maar zijn er dus geen symptomen. Toch willen we het wel gaan testen. Als het negatief is kan het in elk geval van het lijstje afgestreept worden.

Over het verhoogde selenium gehalte heeft ze gebeld met iemand (ik weet even niet meer wie, krijg zoveel informatie binnen..) maar het was slechts een lichte verhoging. Ik meen dat het normaal 1,9 mag zijn en hij zat op 2,0. Volgens die persoon zou het deze klachten niet mogen veroorzaken.

Als ik weer wat meer weet plaats ik weer een update.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:56

Zo'n kleine verhoging is idd verwaarloosbaar.
Is tenslotte ook maar een momentopname. Een halve dag later is de waarde misschien weer onder de 1.9

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:17

Chronisch te veel selenium geeft vooral klachten aan huid, haar en hoeven. Ik zou me daar geen zorgen over maken, zeker omdat het zo minimaal verhoogd is.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:53

Is er al wat meer bekend?