Mijn lieve paardje (Friese merrie van 13) is helaas al drie weken flink kreupel linksvoor, zelfs in stap. Er zit helaas nog weinig verbetering in. Mijn dierenarts denkt dat het om een kneuzing gaat, mogelijk van de kogel. Ik heb geen idee hoe het gebeurd is, wellicht een misstap in de wei. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een kneuzing bij paarden en hoe lang het duurt voordat er herstel optreedt.
Ik zal even een tijdslijn schetsen:
- Woensdagavond 29 april merkte ik voor het eerst dag ze kreupel was. Ik wilde het even aankijken.
- Vrijdag 1 mei nog even kreupel, DA erbij gehaald. DA vermoedt een kneuzing. Het advies was: geef 4-5 dagen Metacam, even aankijken. Op metacam liep ze de dagen daarna beter, maar toen hij op was liep ze donderdags weer slecht.
- Vrijdag 8 mei opgeladen en naar de kliniek gereden. Foto's gemaakt, niets te zien. (Buiten verbeend hoefkraakbeen, vorm van artrose in de hoef. Dat heeft ze echter al langere tijd en hier heeft ze nog nooit eerder een pas kreupel van gelopen.) Ook geen hoefzweer te zien, daar hoopte ik eigenlijk op. Dierenarts denkt nog steeds dat het een kneuzing is en adviseert nog 1,5 week Metacam te geven. Zodra die op is, weer aankijken hoe ze zonder Metacam loopt. Na een paar dagen Metacam liep ze weer direct een stuk beter (in stap heel vlot en niet kreupel en in draf licht kreupel) dus dat stemde me weer heel hoopvol.
- Afgelopen maandag 18 mei laatste dosis gegeven en vandaag dus weer súper kreupel in stap

Dierenarts weer gebeld, die geeft aan: weer Metacam gaan geven, paar weken aankijken. Is het begin juni nog niet beter, kom dan naar de kliniek en dan gaan we delen van het been beurtelings uitverdoven.
Wat denken jullie als je dit leest? Het verbaast me dat de kneuzing zo lang zo hevig is. Ik vraag me ergens ook af of het verstandig is om Metacam te blijven geven, mogelijk dat ze zichzelf hierdoor te veel belast en daardoor langer last houdt. En ik vraag me een beetje af wat het nut van uitverdoven gaat zijn als er op de foto's niets te zien is. De kreupelheid is trouwens niet elke stap even hevig. Sommige stappen gaan vrij soepel, maar eens in de paar passen "valt" ze dan ineens op haar rechterbeen omdat het links pijn doet.
Paard staat overigens 24/7 buiten op rust in een kleine rustige kudde, waarbij er een stukje is afgezet dat niet uitnodigt om te gaan rennen (hoewel ik haar op de Metacam soms toch een stukje draf zie doen).
Alvast veel dank voor jullie reacties.