Lijnzaadolie klaarzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeRomy

Lijnzaadolie klaarzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:00

Hoi,

Ik ga binnenkort voer in bakjes klaarzetten. Nu voeren we de pony ook lijnzaad olie. Nu is mijn vraag, kun je dit een aantal dagen van te voren al in een bakje doen?

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Lijnzaadolie klaarzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:03

Toen ik niet dagelijks kwam zette ik voor max 2 dagen klaar. Maar nooit iets van gemerkt. Ja je krijgt enorm vieze vettige bakjes er van. Nu zet ik dagelijks klaar dus geen idee of het langer kan.

MariekeRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:09

Marije_1997 schreef:
Toen ik niet dagelijks kwam zette ik voor max 2 dagen klaar. Maar nooit iets van gemerkt. Ja je krijgt enorm vieze vettige bakjes er van. Nu zet ik dagelijks klaar dus geen idee of het langer kan.

Wij komen op vrijdag en zondag, dus het staat er dan sowieso van zondag toto donderdag :(

De pony is van een oudere vrouw, wij wouden ander voer (in overleg uiteraard) en zetten dit dan inclusief supplementen klaar, vandaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:10

Lijnzaadolie is erg gevoelig voor oxidatie, dus ik zou de olie niet té lang laten staan als het uit de fles is, zeker met warmere temperaturen.

Je kan pompjes kopen voor op een kannetje lijnzaadolie. Zo zou je de kan bij het bakje kunnen zetten, en dan hoeft er alleen nog maar een pompje lijnzaad te worden toegevoegd voor het voeren. Dat is het makkelijkste.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:12

Ik zou eerder gemicroniseerd lijnzaad gaan gebruiken als het klaargezet moet worden. Het kan op zich wel, maar de kans dat het ranzig wordt wanneer het heet is behoorlijk aanwezig, zeker als het in lichtdoorlatende bakjes wordt bewaard. Ook blijft je voer vaker in de bakjes plakken, waardoor er gemakkelijk schimmel in kan ontstaan als ze niet steeds tussendoor afgewassen worden.

35ml olie staat gelijk aan 100g gemicroniseerd lijnzaad, daarmee voer je ook 20-25g eiwit extra, wat goed is voor de spieropbouw.

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-linseed/

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:39

@Mizora: hoeveel van dat gemicroniseerde lijnzaad mag je voeren per dag? Hier krijgt de merrie in het midden van de winter 180 ml olie per dag (vnl. vanwege de calorieën), maar om nou een pond van dat lijnzaad per dag te voeren lijkt me een beetje gortig.

@TS: een kannetje met pompje klaarzetten en degene die voert vragen om er een pompje olie bij te doen misschien? Als het eten meerdere dagen in bakjes zit met de olie wordt het er niet frisser/smakelijker op.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:46

Kan je niet gewoon lijnzaad in vaste vorm geven? Bijvoorbeeld van de Paardendrogist: https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... g-zak.html

Zal vast niet helemaal gelijk zijn, maar dat je voor bijvoorbeeld 2 dagen olie klaar zet en dan de andere dagen (dat het langer klaar staat) lijnzaad in vaste vorm erin doet.
Als je dan vrijdag en zondag komt dat je dan bijvoorbeeld:
Vrijdag: olie
Zaterdag: olie
Zondag: olie
Maandag: olie
Dinsdag: olie/vaste vorm lijnzaad(afhankelijk van het weer)
Woensdag: vaste vorm lijnzaad
Donderdag: vaste vorm lijnzaad

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:05

Hilli schreef:
@Mizora: hoeveel van dat gemicroniseerde lijnzaad mag je voeren per dag? Hier krijgt de merrie in het midden van de winter 180 ml olie per dag (vnl. vanwege de calorieën), maar om nou een pond van dat lijnzaad per dag te voeren lijkt me een beetje gortig.

@TS: een kannetje met pompje klaarzetten en degene die voert vragen om er een pompje olie bij te doen misschien? Als het eten meerdere dagen in bakjes zit met de olie wordt het er niet frisser/smakelijker op.

Voor de kcal moet het x2. Want lijnzaadolie is 37MJ/kg terwijl lijnzaad 20MJ/kg is. Gemicroniseerd lijnzaad verteert over het algemeen iets minder goed dan pure olie (gewoon lijnzaad verteert nog minder goed). Om deze reden x2 en niet x1.9, verder is het wat aftasten hoe het voor jouw paard ideaal werkt.

Op zich is een pond gemicroniseerd lijnzaad voeren voor een paard (500+ kg) geen probleem (na opbouwen en uiteraard naar het individu kijken), maar tikt financieel wel aan. Van rauw lijnzaad zou ik maximaal 100g/500kg paard geven i.v.m. blauwzuur en liever zelfs nog minder. Bij voorkeur het gemicroniseerde lijnzaad wel over 2 porties verdelen bij een grote portie (400-500g).

Wel is het belangrijk om in de gaten te houden dat lijnzaad meer fosfor dan calcium bevat, net als bijvoorbeeld haver of tarwezemelen. Per 100g lijnzaad zou er 0.5g calcium bijgevoerd moeten worden om geen omgekeerde verhouding te hebben en 1g calcium bijgevoerd moeten worden voor een ideale verhouding. Zolang je geen tarwezemelen of bijv. haver bijvoert geen probleem omdat er voldoende extra calcium in gemiddeld Nederlands hooi zit, maar zo wel dan moet het gecompenseerd worden. Je kan beginnen met kijken wat je aan mineralenbrok voert (metazoa zit bijvoorbeeld extreem hoog in calcium en is daardoor normaal juist een minder geschikte mineralenbrok), maar je kunt ook compenseren met luzerne of bietenpulp (droog wegen, geweekt voeren).

Vitaminekorrels op een rij:
https://boktimg.nl/img/m/2WSpfL.gif
(0.1 punt omhoog bij calcium is 2.6g calcium toegevoegd bij mijn adviesdosering voor een volwassen paard van 500kg. Deze is gebaseerd op de behoeften volgens het nrc en cvb, met de mineralen uit gemiddeld hooi van het cvb)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:59

Je hebt ook lijnzaad brokjes kant en klaar van horsefood! Zou die olie niet doen.

MariekeRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 17:20

Hilli schreef:

De olie die we gaan kopen, heeft zo een vakje waarmee je al de juiste hoeveelheid kan afmeten, dus dat is ook niet heel ingewikkeld. Het zou alleen praktischer zijn als we het klaar konden zetten

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:46

Ik voer sinds ik op pension sta (en voer klaar zet) Subli Omega 369, dat werkt goed en prettig en wordt niet vies met klaarzetten.