Zwelling in de benen en uier, wat is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Zwelling in de benen en uier, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:00

Hoi, gisterenavond viel me op dat 1 van onze paarden wat zwelling vertoont in haar uier. Daarnet zag ik dat ze dikke achterbenen heeft en haar uier nog iets meer gezwollen is tov gisteren. Het voelt niet warm aan en ze loopt gewoon normaal.

Tot vorige week liepen ze op een stukje grasland van m'n broer waar vorige zomer wat berenklauw op stond. Toen (2019) hebben ze er van gegeten en de merrie in kwestie had toen een verbrande neus. Nu heeft ze weer die Verbrande korsten op haar neus, ook al vond ik niet direct berenklauw. De weide is vorig jaar behandeld met herbiciden.
Sinds dit weekend staan ze op een nieuw gehuurd stukje weiland waar altijd paarden hebben gelopen, met een behoorlijke hoeveelheid onkruid (distels, netels, zuring, klaver,...) Kan er een link zijn tussen mogelijk giftige stoffen en de zwelling in de benen?

De merrie vertoont verder geen afwijkend gedrag en graast lekker door. Ze zou wat mogen afvallen maar dat is nogal lastig met 24/7 weidegang en weinig beweging. Haar naar huis halen en op stal zetten wil ik niet meteen doen om verdere zwelling te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:09

ik denk dat het door te weinig beweging komt.
beetje vergelijkbaar met stalbenen.
toch kijken dat je kunt gaan wandelen, desnoods wandelen door de wei waar ze in staat?
ze is wel behoorlijk rond ja! :j
iets met stripbegrazing ofzo gaat niet lukken daar?

Thomas5

Re: Zwelling in de benen en uier, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:13

Wegens de Lockdown mochten we niet paardrijden (BE). Nu mag het weer wel, maar tijdsgebrek zorgt er voor dat dat niet vaak lukt.

Waar ze nu staan heb ik een minimaal stukje afgespannen om kaal te vreten en van daaruit stripbegrazing toe te passen. Misschien ligt het daar ook aan, ze hebben niet veel ruimte nu maar met al dat eten bewegen ze toch niet vanzelf :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:26

haha, het is makkelijk natuurlijk om om zich heen te eten :D
beetje afvallen mag in dit geval wel, zou in elk geval wel gaan stappen en kijk of de benen daarna dunner zijn?

Thomas5

Re: Zwelling in de benen en uier, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:33

Een buitenritje staat vandeweek al op de planning, tenzij het allemaal erger wordt. Als er straks nog wat tijd is zal ik er mee gaan stappen.