mijn pony eet mest wat betekent dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L1selottel

mijn pony eet mest wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:08

hoii, ik heb een 5 jarige tinker merrie, pas toen ik haar uit de wei ging halen kwam ze niet naar me toe wat ze normaal wel meestal doet, dus ik liep naar haar toen en wou haar halster om doen toen ik zag dat ze de mest van een andere tinker uit de kudde stond te eten ik nam haar vervolgens mee en ze deed wel normaal, maar mijn vraag is, is dit normaal en wat betekent het als ze dit doet? ik heb het haar verder nog niet zien doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:14

Normaal gesproken voor zover ik weet, maar dat zegt niet alles, heeft het paard problemen met de maag.

Ze missen iets in het voer dat ze blijkbaar wel uit de mest stoffen kunnen halen

Lindsey_99

Re: mijn pony eet mest wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:26

Wat voor brok of muesli geef je? Of helemaal niets?

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:52

ik voer haar niks bij aangezien ze al voldoende krijgt en anders wat te dik word

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:00

In gezonde mest zitten goede darmbacteriën, soms voelen paarden nadat ze ziek geweest zijn, een wormenkuur hebben gehad of antibiotica dat ze een tekort hebben aan de goede bacteriën.
Dan eten ze mest van een gezond paard om zo de bacteriën weer aan te vullen en die gaan zich in de darm weer vermenigvuldigen zodat het voedsel optimaal verteerd kan worden.
Soms zie je het ook bij verveling of als ze te weinig, of verkeerd ruwvoer krijgen, maar dat lijkt mij op de wei niet het geval.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:21

Het kan zijn dat ze tekorten heeft.
Een vitaminebrokje is altijd goed om te geven, daar worden ze niet dik van en krijgen ze toch alles binnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:26

Meestal vitamine of mineralen tekort of wormbesmetting.
Heeft je paard een zoutblok tot zijn beschikking? Een vitamine en mineralenbrok dagelijks toevoegen is goed en dan kan je na een maand zien of het paardbstopt met mest eten.
Wanneer is het paard voor het laatst ontwormed en met welk middel?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:21

L1selottel schreef:
ik voer haar niks bij aangezien ze al voldoende krijgt en anders wat te dik word

Wat Janoek zegt.
Van een vitamine/mineralenbrok worden ze niet dik. Vitalbix, Pavo Vital, Marstall force onder andere, zijn goede vitaminebrokjes waar je dagelijks maar een handjevol van hoeft te voeren.