Voeding schema pony die geen hooi en gras meer eet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Voeding schema pony die geen hooi en gras meer eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:17

Zijn hier meer mensen waarvan hun paard of pony geen hooi en bijna geen gras meer kan eten. Pony is 33 en maakt alleen maar proppen. Wat voeren jullie en dan ben ik vooral benieuwd naar hoeveel je per keer voert en hoe vaak per dag je dan voert?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 12:10

Niemand die kan helpen?

Pony liep voorheen dag en nacht op het land bij een boer. Nu staan ze sinds zondag aan huis alleen daar is maar een stukje grasland van 2000 m. Hooi maakt hij proppen van. Ik heb een voedingsadvies schema van de hoeveelheid voer hij per dag zou moeten eten bij geen of beperkte gras opname. Dat heb ik voor de verhuizing al opgebouwd. Maar nu weet ik niet zo goed wat en wanneer ik dit moet gaan voeren. Ze hebben een looppas van de schuilstal naar de bak / paddock toe dat hebben ze in de afgelopen dagen leeg gegeten dus tot gister nog geen honger. Maar nu twijfel ik zo.

Hij moet hebben per dag
1,5 kg vitalbix breed&grow
500 gr vitalbix nutrimash
1 kg vitalbix lucerne
1,4 kg =2 volke scheppen speedybeet
1a2 kg compact gras van hartog
5 pompjes vitalbix oil

De compact gras wil hij niet eten als ik dit aanbied.

Vanmorgen liet hij een emmer van 1 schep speedybeet en 250 gr nutrimash en 2 pompjes olie voor de helft staan.

De andere pony eet ook nog bijna geen hooi en graast nog veel op het afgegeven looppad. Er hangen 2 vollen slowfeeder netten dus ze kan er wel 24/7 bij komen.

Ze zullen ook nog wel verhuis stress hebben.

ElCid

Re: Voeding schema pony die geen hooi en gras meer eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:15

Informeer eens bij de Paardenkamp in Soest, die hebben volop ervaring met paarden die geen hooi/ gras meer kunnen eten. Mijn paard heeft daar gestaan, die had geen voortanden meer ( was toen al 36). Hij kreeg volgens mij maissilage en een soort van slobber maar vast nog wel iets erbij. Er staan daar meerdere paarden zonder tanden en/of kiezen. Ze zullen je zeker advies kunnen geven.
Bietenpulp is alvast een goed alternatief ( je kan ook de gewone pulp voeren ; net zo goed als speedibeet maar veel goedkoper) dat is eigenlijk ruwvoer en dat is natuurlijk hard nodig. Succes.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:20

Subli priores is smakelijker en volledig dan speedy bite is mijn ervaring dat is een volledigevervanger en mijn oude blieft het ook wel als stevige prak (effe puzzelen met welke hoeveelheid water je moet hebben) en niet als een soep

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:22

Als ze geen hooi en gras meer kunnen eten, is de uitwijkmogelijkheid meestal bietenpulp.
'pure' pulp vinden sommige paarden niet lekker. Bij ons staan veel oudjes om die reden op seniores priores.
Maar ook bietenpulp met daardoor een beetje mais-perspulp-bierbostel (MPB-mix), slobber, muesli of bolkaf vinden ze vaak prima te eten. Geeft allemaal net wat meer smaak aan het toch wat 'saaie' bietenpulp.

Verder kun je grasbrok of hooibrok weken tot een dikke slobber, dat gaat vaak ook nog prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:25

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:53

Wij hebben ook zo een pony, bijna zonder tanden. Hoi kon ook niet eten. Krijgt nu drie x agrobs pre alpine senior en twee maal firebeet. Plus 1 x pavo senior 18 plus muesli. Hij doet het er prima op. Hij krijgt evengoed hooi voor het speeksel aanmaken en tegen verveling. Pony komt uit de opvang en ziet er nu weer prima uit. Is 27 jaar.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:01

Zo te lezen vind je het ook belangrijk dat je paardje gezonde voeding binnen krijgt :D !
Je zou eventueel kunnen kijken naar de producten van equifyt, die hebben een mooi graan vrij gamma met daarin ook enkele ruwvoervervangers. De Zupa bijvoorbeeld zou een mooie vervanger voor de speedybeet kunnen zijn (heeft net wat meer smaak dan enkele pulp, maar is wel op basis van pulp), verder hebben ze ook de herbs, dat is net als de hartog een grasbrok, maar dan gevarieerder en daardoor misschien ook smakelijker :) ...

Ik heb enkel ervaring met de zupa (geef ik mijn oudje in de winter bij als ondersteuning), maar daar ben ik heel tevreden van :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:02

snorkel1986 schreef:
Subli priores is smakelijker en volledig dan speedy bite is mijn ervaring dat is een volledigevervanger en mijn oude blieft het ook wel als stevige prak (effe puzzelen met welke hoeveelheid water je moet hebben) en niet als een soep

Nadeel van de Priores is dat er nogal wat suikers/ zetmeel in schijnen te zitten; bijna 140 gram per kilo!

Hartog heeft ook een senior care https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:05

Ik voerde mijn oude paard bietenpulp en zemelen In de juiste verhoudingen, aangevuld met een scheut lijnzaadolie. Hij deed het ook erg goed op masters seniorenslobber maar vond dat voor een groot paard te kostbaar als enige voer.

Seniores priores wordt snel zuur vind ik. Was er bij mijn oudje niet heel erg enthousiast over.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:18

Jinks schreef:
Wij hebben ook zo een pony, bijna zonder tanden. Hoi kon ook niet eten. Krijgt nu drie x agrobs pre alpine senior en twee maal firebeet. Plus 1 x pavo senior 18 plus muesli. Hij doet het er prima op. Hij krijgt evengoed hooi voor het speeksel aanmaken en tegen verveling. Pony komt uit de opvang en ziet er nu weer prima uit. Is 27 jaar.

Je geeft hem dus 6 keer per dag eten lees ik dat goed?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:25

s_v schreef:
Zo te lezen vind je het ook belangrijk dat je paardje gezonde voeding binnen krijgt :D !
Je zou eventueel kunnen kijken naar de producten van equifyt, die hebben een mooi graan vrij gamma met daarin ook enkele ruwvoervervangers. De Zupa bijvoorbeeld zou een mooie vervanger voor de speedybeet kunnen zijn (heeft net wat meer smaak dan enkele pulp, maar is wel op basis van pulp), verder hebben ze ook de herbs, dat is net als de hartog een grasbrok, maar dan gevarieerder en daardoor misschien ook smakelijker :) ...

Ik heb enkel ervaring met de zupa (geef ik mijn oudje in de winter bij als ondersteuning), maar daar ben ik heel tevreden van :j

Ja dat vind ik inderdaad belangrijk dat hij een beetje gezond eet. Op de vorige stalling stond hij in de winter overdag op de wei en s nachts op stal daar gaf ik hem wel senior priores en pavo 18+ daar kreeg hij 1 emmer van en dat vond ik wel kunnen naar om daar nu 4 of 5 emmers van te geven dat lijkt me niet zo gezond.

De hartog compact gras is geen brokje maar een heel fijn gehakseld hooi.

Zal eens kijken naar de equifyt.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid en de aantal keren dat ik hem apart moet zetten met voer. Over het voer ben ik op zich wel tevreden tot nu toe. Geef dit nu zo’n 2 maanden. En hij at het altijd met smaak.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:33

Als er geen hooi of gras meer gegeten wordt door tandproblemen, kan je Wiesencobs Pre Alpin van Agrobs proberen (edit : ik zie dat het hierboven ook al aangeraden werd). Dat zijn gedroogde grasbrokken uit de alpen. Laten wellen in veel water en je kan er vervolgens nog wat supplementen bij doen. Heeft een paard geen tanden voor nodig én het wordt erg graag gegeten. Ik strooi er na het wellen Pavo Vital over.
Ik geef het 's ochtends en 's avonds aan twee shetland ponies, telkens een volle schep en 2 schepen water. Zijn ze wel een hele tijd mee zoet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:55

Wat voor pony is het?
Ik gaf mijn oude fjord die ook geen hooi enzo kon eten :
Smorgens: 0,75 kilo grasbrok plus 2 kilo grasmix
Rond 12 uur: kilo seniorenslobber van Masters
2 uur: 0,5 kilo grasbrok
1 kilo grasmix
5 uur: 1 kilo seniorenslobber
8 uur: 0,75 kilo grasbrok, 2 kilo grasmix

Grasmix at hij beter dan de compact gras
Grasbrok was ook van Hartog.
Hij kreeg zo 9 kilo per dag. Maar hij at niet altijd alle grasmix op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:01

Mijn merrie vindt luzerne, grasmix etc allemaal niks, maar eet wel de 5* senior van Hartog.

Zij eet nog gewoon hooi en straks op de wei ook weer gras, dus de 5* is een aanvulling. SP mag ze niet meer (ivm hoefbevangenheid door PPID), dus nu krijgt ze geweekte luzernebrok met Marstall bergwiesen Mash.
Wat ze ook goed eet is Marstall wiesen fasern.

Ik hoef haar niet echt apart te zetten; ze is de kleinste van het stel en kan onder een draadje door naar een apart stukje. Daar voer ik haar al het extra voer en een plukje hooi. De rest van het hooi kan ze met de anderen mee-eten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:04

Dodson and Horell heeft daar ooit een recept voor ontwikkeld. Je voert per gewenste 100kg levend gewicht 650 gram van elk onderdeel. Op die manier voldoe je in de ruwvoerbehoefte als ze volledig zonder hooi of gras leven.
De combi bestaat uit pulp, luzerne en bij hen is dat dan nog de High Fibre Nuts, een krachtvoer korrel die heel laag zit in suikers en zetmeel, hoog in vezels en hoog in vetten. Ik maak die combi maar dan met de Sport Mix Zero of de Light Mix Zero van AVEVE.

Stel dat je pony 200 kilo zou moeten wegen dan is dat: 1300 gram pulp (droog gewogen en dan geweekt), 1300 gram luzerne en 1300 gram van bv HFN. Best te spreiden over meerdere voerbeurten.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:20

Hier het zelfde probleem. Seniors piores van subli. En flink zonnebloem olie erin.

Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:41

kijk ook even maar het soort hooi wat je aanbied?
mijn ruin zijn kiezen zijn glad en versleten.
lang hooi gaat er echt niet meer in.
maar heel fijn, kort 2e snee hooi dat friemelt hij wel weg.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:42

Mijn oudje krijgt luzerne (best veel), Fibermix van Lannoo, bietenpulp met zemelen, All in Soup van Aveve en ook een vitamine/mineralenkorrel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 22:45

cynthiar schreef:
Wat voor pony is het?
Ik gaf mijn oude fjord die ook geen hooi enzo kon eten :
Smorgens: 0,75 kilo grasbrok plus 2 kilo grasmix
Rond 12 uur: kilo seniorenslobber van Masters
2 uur: 0,5 kilo grasbrok
1 kilo grasmix
5 uur: 1 kilo seniorenslobber
8 uur: 0,75 kilo grasbrok, 2 kilo grasmix

Grasmix at hij beter dan de compact gras
Grasbrok was ook van Hartog.
Hij kreeg zo 9 kilo per dag. Maar hij at niet altijd alle grasmix op.

Helemaal niet op jou vraag gereageerd zie ik.
Het is een c pony.

Die grasmix moet je dat weken of is het een soort fijn hooi droog? Want dat wil hij ook niet eten.

Inmiddels eet hij nog wel de
Speedybeet
Breed&grow
Nutrimash
De vitalbix olie.

Maar niet meer de luzerne. Dat heb ik vervangen door fibrenuggets van Pavo. En 150 gram sojaschroot voor de eiwitten in plaats van de luzerne. Die wilde hij niet meer eten.

Sommige dagen eet hij alles op en sommige dagen laat hij zo de helft staan. Hij is gelukkig niet mager maar wil dat ook graag voorkomen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:00

Mijn 18 jarige mist minimaal 2 snijtanden en 8 kiezen verspreid op allerlei plekken in de mond.
Zij kan maar heel weinig hooi/gras eten.
Ze staat nu op 4 voerbeurten per dag (had er 5 maar is gewoon niet goed/amper haalbaar op pension)
In de ochtend krijgt ze 1,25 kilo priores (droog gewicht gewogen) en 500 gram maïs lijnzaad brok.
Rond de middag 1,5 kilo grasbrok met 2 volle handen senior complete van Hartog.
Eind van de middag 1 kilo priores en 500 gram mlzb
Avond 1,25 priores en 500 gram grasbrok.
Alles word geweekt voor madame.
Ze knabbelt intussen wel wat hooi als bezigheid maar het is niet de hoofdvoeding maar puur dat ze buiten wat te doen heeft.
Ze staat niet op gras. Heeft diverse kolieken en verstoppingen achter de rug en ik had het graag anders gezien maar neem 0 risico meer.
Ze krijgt dus 6,5 kilo droog gewogen voer en komt nu langzaam maar zeker flink aan.
Is happy en heeft energie.

Wat je ook gaat proberen, bouw het echt langzaam op.
De mijne is een stuk jonger en gebleken, ontzettend sterk maar zuinig zijn op je oudje :(:)
Het is even zoeken naar de balans en wat er werkt voor je paardje

Edit; zie nu dat de jouwe geen luzerne meer eet.
De tandarts heeft mij dit voor de mijne ook nadrukkelijk verboden.
Teveel kans op verstoppingen