Pony geeft melk, niet drachtig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Pony geeft melk, niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:41

Afgelopen weekend ontdekte ik bij het scheren van mn shet 2 langwerpige bulten voor dr uiers. Vandaag zou de dierenarts zowieso al komen voor mn andere paard dus gelijk naar laten kijken.
Toen hij wat aan t onderzoeken was kwam er opeens melk uit de uiers. Dus hij vroeg al, zeker weten dat ze niet drachtig is?
Heb dr nu 2 jaar en ze heeft geen uitstapjes gehad..
Eerst dacht hij aan uierontsteking, maar daarvoor vond hij de melk te goed (was echt melk zoals ze horen te geven), temperatuur was goed en mocht er gewoon aanzitten..
Precies weten we nog niet wat t is en ik moet t nu kijken of ik t leeg kan melken. Verder hou ik natuurlijk alles goed in de gaten. Pony is gewoon vrolijk en lekker ondeugend zoals ze altijd is..
Iemand bekend hiermee?
Ze heeft in t verleden wel een veulentje gehad trouwens maar dat is ook alweer 3 jaar geleden

Fineapple

Re: Pony geeft melk, niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:44

O, wat bijzonder! Zou het geen schijnzwangerschap kunnen zijn?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:45

Fineapple schreef:
O, wat bijzonder! Zou het geen schijnzwangerschap kunnen zijn?

Dat benoemde hij idd ook, maar dat kwam volgens hem niet bij paarden voor of zeer zelden..

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:51

Ik zit ook aan een schijndracht te denken. Heeft ze ooit een veulen gehad?
Bij schijndracht is het wel beter om niet aan de uier te komen, werd mij op de opleiding verteld, omdat er dan meer melk geproduceerd zou worden. Alleen opletten dat de uier niet gaat ontsteken.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:55

Is ze toevallig nu hengstig?

Ik heb een merrie gehad waar elke zoveel tijd de melk uit haar uiers spoot, heel haar achterbenen zaten dan helemaal onder.

Nooit drachtig geweest en niemand wist wat het was.

Mijn dierenarts zei wat je ook doet niet melken, want dan breng je de productie alleen maar op gang.

Dus mijn tip is gewoon lekker negeren!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:56

Goudhaan1 schreef:
Bij schijndracht is het wel beter om niet aan de uier te komen, werd mij op de opleiding verteld, omdat er dan meer melk geproduceerd zou worden. Alleen opletten dat de uier niet gaat ontsteken.

Ja staat in de laatste zin :)
3 jaar geleden (is net 3 geworden t veulentje)
Ik zei dat idd ook al, maar hij zei dan heb je kans omdat t 'stil staat' dat t dan juist kan gaan ontsteken

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:57

BETUWE schreef:
Is ze toevallig nu hengstig?

Ik heb een merrie gehad waar elke zoveel tijd de melk uit haar uiers spoot, heel haar achterbenen zaten dan helemaal onder.

Nooit drachtig geweest en niemand wist wat het was.

Mijn dierenarts zei wat je ook doet niet melken, want dan breng je de productie alleen maar op gang.

Dus mijn tip is gewoon lekker negeren!

Voor zover ik weet is ze nu niet hengstig
Probeer juist mn andere paard drachtig te krijgen :))
Misschien wil zij ook wel :')

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:57

Die van mij heeft dit afgelopen zomer gehad, ik had ze op dat moment nog geen jaar. DA gebeld op op te komen voelen en hij dacht ook even dat ze drachtig was door haar ronde buik en uiers. Ik was al heel emotioneel omdat ik een veulentje wou O:)

Eenmaal opgevoeld bleek ze leeg. volgens de DA kwam het door het gras dat ze aten en dat de eiwitten voor melkproductie gezorgd hebben.

Sta je daar mooi emotioneel te wezen voor een grasbuik :+

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:59

corientjuhh schreef:
Goudhaan1 schreef:

Ja staat in de laatste zin :)
3 jaar geleden (is net 3 geworden t veulentje)
Ik zei dat idd ook al, maar hij zei dan heb je kans omdat t 'stil staat' dat t dan juist kan gaan ontsteken

Oh sorry, helemaal overheen gelezen :=
Meestal gaat het vanzelf wel over, maar hoe meer je eraan gaat zitten om het "leeg te melken", hoe meer er wordt aangemaakt om de voorraad melk weer aan te vullen, en dan blijf je bezig..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:04

Jazzie03 schreef:
Die van mij heeft dit afgelopen zomer gehad, ik had ze op dat moment nog geen jaar. DA gebeld op op te komen voelen en hij dacht ook even dat ze drachtig was door haar ronde buik en uiers. Ik was al heel emotioneel omdat ik een veulentje wou O:)

Eenmaal opgevoeld bleek ze leeg. volgens de DA kwam het door het gras dat ze aten en dat de eiwitten voor melkproductie gezorgd hebben.

Ze is idd ook dik dus stiekem hoopte ik t ook. Maar ik weet gewoon dat t niet kan.. en bevestigde hij ook dat t allemaal vetjes waren
Momenteel krijgt ze alleen hooi dus geen gras momenteel

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:04

@goudhaan
Maakt niet uit hoor
Ik zal t iig in de gaten houden, geen zin in een zieke pony...

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:07

corientjuhh schreef:
Jazzie03 schreef:

Ze is idd ook dik dus stiekem hoopte ik t ook. Maar ik weet gewoon dat t niet kan.. en bevestigde hij ook dat t allemaal vetjes waren
Momenteel krijgt ze alleen hooi dus geen gras momenteel

Kan ook van te rijk hooi komen hoor :) eens ze begon af te vallen is de melkproductie ook gestopt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:07

Mijn NRPS merrie gaf nadat ze 1x een veulentje had gehad na een aantal jaar nog steeds wat melk.

Ik zou haar ook zeker niet proberen leeg te melken. Daar breng je alleen maar de melkproductie mee op gang. Mijn dierenarts gaf na controle (om te kijken of het geen ontsteking was) aan dat sommige merries nu eenmaal melk aan blijven maken na een veulen en dat het niks was om mij zorgen om te maken.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:17

@jazzie

Ze staat nu ook op dieet. Dus ben benieuwd!
Zijn nu ook bijna klaar met t beleren voor de kar dus gaat t afvallen ook wel sneller

@doenja
Oke jij dus ook bekend met 1 die na een veulen melk blijft aanmaken
Idd ik hou t in de gaten dat t geen ontsteking wordt

Stiekem begint t nu wel te kriebelen om dr te laten dekken haha

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:32

Mijn nu 17 jarige merrie geeft al sinds haar derde jaar melk. Soms druppelt het er gewoon uit. Nooit een veulen gehad. Beide tepels zijn ook groter dan normaal waarvan een zelfs extreem groot. Een is 5 cm lang en de ander bijna 10.
Of ik wel of niet melk heeft er geen invloed op.
Geen da die me ooit heeft kunnen vertellen wat het is en waardoor het komt. Ook geen last van extreme hengstigheid.
Ooit hoop ik nog de reden te vinden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:35

nuscaniels schreef:
Mijn nu 17 jarige merrie geeft al sinds haar derde jaar melk. Soms druppelt het er gewoon uit. Nooit een veulen gehad. Beide tepels zijn ook groter dan normaal waarvan een zelfs extreem groot. Een is 5 cm lang en de ander bijna 10.
Of ik wel of niet melk heeft er geen invloed op.
Geen da die me ooit heeft kunnen vertellen wat het is en waardoor het komt. Ook geen last van extreme hengstigheid.
Ooit hoop ik nog de reden te vinden.

Fijn te lezen dat er nog iemand is die zo'n mysterie heeft

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:51

Google eens op heksenmelk, dan vind je wel het eea.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:55

Sim schreef:
Google eens op heksenmelk, dan vind je wel het eea.

Of ik ben heel slecht in googelen, of het komt bij pasgeboren veulens voor omdat de merrie een of ander hormoon teveel heeft aangemaakt en door heeft gegeven aan het veulen..

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:25

Mijn tinker merrie heeft dat ook ze is nu zo n 2 jaar schijndrachtig. Merk er verder niks aan

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:45

Mijn oude merrie heeft het ook jaren gehad. Ze heeft een keer een veulen gehad en daarna bleef er melk uitkomen. Het veulen is gewoon goed afgespeeld. Niet in stralen, maar af en toe druppelend.

Ik heb door de jaren heen, bij een aantal veearts navraag gedaan en het enigste wat ze mij konden vertellen dat haar hormoon huishouding van slag was. Dat klopte ook wel want ze was zeer onregelmatig hengstig.

Ik kon haar een hormoonkeur geven, maar omdat ze er totaal geen last van had, heb ik dat nooit gedaan.

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:48

Een merrie hier op stal had het ook. Uiteindelijk bleek ze PPID te hebben en kwam het dus doordat haar hormonen enorm uit balans waren. Wij hadden gewoon de dierenarts gebeld om er naar te laten kijken, dus zou om duidelijkheid te krijgen inderdaad gewoon je pony laten onderzoeken :) wie weet is het helemaal niks ernstigs, maar toch wel fijn om zeker te weten lijkt mij

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:09

Mijn merrie heeft het ook. Voornamelijk in de zomer. Zag dat een speen nu weer groeit nu ze op het gras staat. Voornamelijk waterig spul dat er vorig jaar uit kwam maar ook beetje wittig. Mijne is nog nooit drachtig geweest Verder.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 22:00

Ppid is ook benoemd idd
Maar omdat t nog een jonge pony is en verder geen symptomen er zijn vermoedde hij dat ook niet
Maar zeg nooit nooit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:10

Aanbieden als pleegmoeder? Het barst op fb van de moederloze veulentjes

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:45

knollentuin schreef:
Aanbieden als pleegmoeder? Het barst op fb van de moederloze veulentjes

Wat een goed idee inderdaad!