Herstel peesblesure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Herstel peesblesure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:09

Hallo,

Vorige week is mijn 3 jarige helaas erg geblesseerd geraakt.
Zijn pees was afgescheurd. Hij is meteen geopereerd en in gips geplaatst.
De operatie is goed verlopen. Hij maakt het tot nu toe prima. Geen koorts steunt goed op zijn been.
Over 10 dagen mag hij meer naar huis.
Hij moet 3-6 maanden box rust.

Zijn er mensen met soort gelijke problemen waarbij hun paard hersteld is. Of niet?

Tips?
Ik ga hem echt in de box houden. Zowel de chirurg, dierenarts, mijn dierenarts en osteo raden dat echt aan om hem in de box te laten.

Anoniem

Re: Herstel peesblesure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:17

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:26

Geen tips. Drie tot zes maanden boxrust lijkt me voor ieder paard de hel, en voor een driejarige al helemaal. Ik hoop dat hij er goed door komt, sterkte

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:33

Wel heftig op die leeftijd al. Heb helaas geen tips voor je. Wat is de kans op herstel? Kan hij gewoon als rijpaard dienen later?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:41

Ja heel stom, getrapt tegen lepel van de staander. Ze geven 85% kans op herstel.

Zie foto blessure Afbeelding
Afbeelding

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:18

MSM is erg goed voor pezen en kan wellicht wat ondersteuning geven in het herstel.
Daarnaast zou je Traumeel inwendig (druppels) kunnen geven om eventuele zwelling tegen te gaan.
En heel veel afleiding bedenken voor in de stal...

Sterkte!

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:30

Wat een nare blessure, veel sterkte daar mee.
Wij hebben helaas ervaring met een paard die een paar kleine stukjes van de kogel had afgebroken door zich te verstappen in de wei. Operatief zijn de losse stukjes bot verwijderd. Pees moest uit zich zelf weer vastgroeien. Wij hebben goede ervaring (nadat het verband er af was) met Back on Track stalbeschermer om een goede doorbloeding en daarmee het herstel te bevorderen. Paard is volledig hersteld en loopt weer in de sport. Heeft alleen een kleine verdikking op de kogel die geopereerd is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:36

Oef wat zal jij geschrokken zijn.

Heel veel succes met de revalidatie, mijn ervaringen zijn niet positief dus ik bespaar je de details en ellende maar alle respect voor jou en ik wens je een spoedige genezing.
En als voor de genezing beter is, gewoon op stal houden desnoods met kalmeringsmiddel...bokt weet het toch beter dan jouw dierenartsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:44

Mijn 2,5/3-jarige heeft weliswaar een andere blessure gehad, maar ook daarvoor was 6 maanden boxrust nodig. Ze heeft het goed doorstaan! Het is belangrijk om nu goed naar je voerbeleid te kijken. Je paard zal ook veel bespiering gaan kwijtraken. Dat is niet erg. Mijn paard heeft deze 6 maanden wel op de kliniek doorgebracht. De kliniek was er helemaal op ingericht, daar heerste rust en waren ook in de nacht controlerondes. Dat gaf mij een prettig gevoel. Zorg voor veel rust en regelmaat, want over een paar weken/maanden, wanneer de pijn wat weg is, zal je paard meer energie hebben en sneller overprikkeld zijn. Succes met het herstel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:19

Nou beterschap en succes zeg. Ik zou het ook proberen hoor want een paard kan wel 40 jaar worden en dan zijn een paar maanden boxrust toch de moeite waard. Mogelijk indien nodig met kalmerende kruiden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:30

anjali schreef:
Nou beterschap en succes zeg. Ik zou het ook proberen hoor want een paard kan wel 40 jaar worden en dan zijn een paar maanden boxrust toch de moeite waard. Mogelijk indien nodig met kalmerende kruiden.

Nou nou dit is wel heel optimistische post :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:53

tita schreef:
anjali schreef:

Nou nou dit is wel heel optimistische post :D

Ik zou dat meer pessimistisch willen noemen. Wie wil er nu een paard dat 40 jaar oud wordt :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:55

Veel succes!!
Boxrust is niet simpel.
- voorzie altijd een box-buur in zicht
- hooinet
- speelbal
- klassieke muziek
- ...

Equos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:12

Veel beterschap voor je paard en succes!
Zoals hierboven ook al vermeld zijn die eet/speelballen een goede afleiding voor je paard. De variaties zijn echt eindeloos (rond, vierkant, een gat, meerdere gaten), de Epplejeck heeft er heel veel.
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/voerbal-hay-play_11407.html?colorId=10139
Ik heb een lintje met de 'Hay Play' gestuurd, die veel lovende reacties ontvangt, hopelijk heb je er wat aan

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:15

Jeetje wat heftig zeg ! Ik duim voor je mee dat het weer helemaal goed komt ! Probeer hem lekker te masseren tussendoor. Het is heel goed om de "Pijn" te verminderen maar ook om hem geestelijk even weer helemaal zenn te maken. Ook helpt het om overbelasting van andere lichaamsdelen wat tegen te gaan! Succes !!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 16:19

Wat een leuk idee. Ik wou eigenlijk altijd al een cursus massage bij paarden volgen!