2 jarige koliek gehad maar houdt nog steeds buik in

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

2 jarige koliek gehad maar houdt nog steeds buik in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 18:03

Hoi,

Om te beginnen vandaag da gebeld maar wist er geen antwoord op.

Afgelopen vrijdag heeft mijn 2 jarige koliek gehad. Toen heeft de dierenarts hem gevoeld en een slang door zijn neus gedaan.
Maar nou houd ie sinds dien zijn buik en flanken nog in. Hij heeft geen verhoging 37,8 smiddags sochtends 37,5.

Is dat normaal dat ze nog een paar dagen hun buik in houden?
Hij is voor de rest top fit wilt spelen rennen en eten.

Ik belde namelijk de dierenarts of het verstandig was om hem op het gras te doen Max een uurtje mocht heb hem zelf half uurtje tot 3 kwartier er op gedaan met toestemming dus. En krijgt 4 keer per dag klein beetje kuil en handje krachtvoer. Gister ochtend mocht ie zijn eerste beetje kuil namelijk. En ben nu langzaam aan het opbouwen naar meer.

Desi_2409

Re: 2 jarige koliek gehad maar houdt nog steeds buik in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:18

Is hij goed ontwormd tegen spoelwormen?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 18:25

Desi_2409 schreef:
Is hij goed ontwormd tegen spoelwormen?

Ja eind december en eind januari ontwormd met 2 verschillende spuiten en eind Maart nog mestonderzoek gehad. En hij was schoon. Ik heb tot januari om de 12 weken ontwormd aangezien die vorig jaar een zware bloedworm besmetting had Gehad dat ie bloedarmoede had gekregen en hartruisje

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:26

Wat voor soort koliek was het? Gas, verstopping, zand?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 18:30

RianneH schreef:
Wat voor soort koliek was het? Gas, verstopping, zand?

Nee dierenarts vermoede door ratsoen op stal wij hebben namelijk wel verschillende kuil balen de 1 is zo wat kurk droog en de ander weer vochtig. Ze dacht eerst aan mijn verhaal te horen gas maar voelde niks kwa gas ophoping want hij had gewoon mest en kwam genoeg pufjes ook uit.
Ze dacht dat het net buiten de darm namelijk was

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:09

hoeveel ruwvoer geef je nu dan?
krijgt hij misschien nu te weinig dat het lijkt alsof hij zijn buik in houdt?

hoeveel kilo ruwvoer gaat er nu in op een dag?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 19:31

Zo houd hij zijn buik duidelijk dat bij zijn flanken en zijn buikspier normaal is ie gewoon mooi rond.
Afbeelding

Hij krijgt een mand half vol nu en is normaal gewend om in een volle hooinet te eten in de winter en aangezien die op het gras kwam heb ik het na 2 volle manden gedaan niet uitgeschud het kuil. En dan krijgt ie normaal nog een extra pluk van de staleigenaar op de grond als zij een rondje gaat voeren.
En moest rustig opbouwen weer naar zijn normale ratsoen van de da.

Deze mand
https://www.action.com/nl-nl/p/wasmand--f2191e1b/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:37

Persoonlijk vind ik dit er ook geen pijnlijke/opgetrokken buik uitzien, kan zijn dat ie door het rantsoeneren gewoon wat slanker staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:15

ik denk dat dit van het minder eten is .
zodra hij weer genoeg krijgt zal die buik ook ronder zijn :j

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:25

Beschikt hij over voldoende(vers) drinkwater

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 20:38

Brigitte_D schreef:
Beschikt hij over voldoende(vers) drinkwater

Ja hij heeft een grote ton die ik elke dag ververs

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 17:26

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt is beter dan een foto lijkt mij.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:36

Z'n halve mand vol is natuurlijk ook niet erg veel. Vermoedelijk heeft hij zijn buik opgetrokken staan door het gebrek aan (ruw)voer. Ik denk naarmate je het weer verder hebt opgebouwd zijn buik ook weer normaal word.

Toen mijn paard koliek had was zijn buik ook opgetrokken bij het opbouwen van zijn ruwvoer. Gewoon omdat hij niet meteen zijn volle portie mocht, hoe meer hij kreeg hoe minder het opgetrokken er was.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:02

Jet paard dat ik rij is inmiddels 18 en kan niet tegen de wisselingen van het hooi. Steeds is het bij ons ook wisselend. Hij staat dan ook erg opgetrokken met soms ook koliek.
Wij dachten eerst aan een maagzweer, maar dat was het ook niet.

Het schijnt dat paarden die op jonge leeftijd een fikse besmetting hebben gehad soms erg gevoelig op de maag kunnen blijven. Ze hebben dan een geprikkelde maag. Wij geven nu sinds een paar maanden bonpard colon en het gaat stukken beter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:07

Dat optrekken is 1 van de symptomen bij mijn paard als hij weer buikpijn heeft. (In zijn geval door maagproblemen)

Hier wordt actief een spier aangetrokken, dit ziet er niet uit als een ontspannen paard die 'gewoon' wat weinig eet.

Overigens kan te weinig eten mogelijk wel de oorzaak zijn, maar ik vermoed wel iets van buikpijn hier.

Totaal beeld zegt alleen wel meer dan zo'n klein stukje.
(Totale houding, gezichtsuitdrukking etcetera)

Helemaal fijn lijkt me dit niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:41

ik heb je filmpje gezien, op mij komt het gewoon over alsof de buik wat leeg is.
maar ik denk eigenlijk dat je eter even contact op kunt nemen met je veearts.
en die even vragen hoe het nou zit.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:18

ellepel schreef:
ik heb je filmpje gezien, op mij komt het gewoon over alsof de buik wat leeg is.
maar ik denk eigenlijk dat je eter even contact op kunt nemen met je veearts.
en die even vragen hoe het nou zit.

Nou dat had ik dus gister gedaan ook of het verstandig was of ie op het gras mocht.
Maar daar kreeg ik dus als antwoord ja weet ik niet Hoelang dat blijft. Niet echt een antwoord of dat nog betekenis van nog buikpijn of te weinig eten. Hij mocht een klein uurtje op het gras dan wel. Dat doet ie tot heden goed loopt te rennen en te bokken en steigeren met zijn vriendjes. Daarom dat ik dit dus op bokt plaats of iemand dit ook heeft mee gemaakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:46

As hij nog op rantsoen staat kan het goed gewoon een lege buik zijn. Als de porties weer groter worden heb je goed kans dat het weer weg trekt. Ik herken dit iig wel als ze opeens weinig hebben gegeten door welke reden dan ook.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:14

Toevallig vandaag een andere dierenarts van de zelfde kliniek op stal heb ik gevraagd of ie even kon kijken. en die kon dus zo zeggen wat het was en indd er zat veel mest in zijn zand. Moest een zandweg halen. En longeren ik daarop hij is net 2 daar kreeg ik als antwoord op dan heeft ie het alvast geleerd. Niet echt een uitleg waarom ik moest longeren.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:18

trysteffy schreef:
Toevallig vandaag een andere dierenarts van de zelfde kliniek op stal heb ik gevraagd of ie even kon kijken. en die kon dus zo zeggen wat het was en indd er zat veel mest in zijn zand. Moest een zandweg halen. En longeren ik daarop hij is net 2 daar kreeg ik als antwoord op dan heeft ie het alvast geleerd. Niet echt een uitleg waarom ik moest longeren.

Veel zand in zijn mest lijkt me? :=
Nee, even serieus, ik heb geen idee wat het zou zijn, maar het ziet er niet heel fijn uit. Een tweejarige zou ik nou niet uitgebreid gaan longeren puur "zodat 'ie het alvast leert."

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:47

trysteffy schreef:

Ha ha ha Veel mest in zijn zand, Enne hoe haal je een zandweg, gewoon in de kofferbak? _/-\o_

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 23:08

pillow schreef:
trysteffy schreef:

Ha ha ha Veel mest in zijn zand, Enne hoe haal je een zandweg, gewoon in de kofferbak? _/-\o_

bedoel natuurlijk zand in zijn mest :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:28

Hij is in januari voor het laatst ontwormd?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:43

Mijn paard heeft in januari ook koliek gehad (nier-miltbandkoliek) en mocht die dag niets eten. Vanaf de ochtend erna mocht hij weer wel, maar hij hoefde niet op rantsoen. Hij kon gewoon zn slowfeeder eten en kreeg die dag gewoon hooi buiten op de paddock. Hij voelde zich na een aantal dagen weer helemaal de oude gelukkig. Ook ik moest longeren. Precies 10 minuten na het toedienen van darmverslapper en pijnstiller. Moest flink draven en galopperen. En we vinden longeren al zo leuk maar hij moest bewegen. Hoe meer hoe beter. Na het longeren (we hadden beide de tong op de knieën hangen) heb ik zn minst favoriete weidegenoot bij hem gezet waardoor hij alsnog weer opgejaagd werd en flink bokte en sprong. Dat heeft ervoor gezorgd dat alles goed kwam en de darm weer los schoot van het nier-miltbandje.
Dus beweging en goed eten deden wonderen. Hij heeft ook gelijk warme slobber gekregen van vitalbix en extra vitamine en mineralen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 07:14

geerke schreef:
Hij is in januari voor het laatst ontwormd?

Ja in december kreeg ie eqeust die heb ik om de 12 weken geven en januari nematel. En eind maart dan nog een mestonderzoek hij was schoon.