Opgetrokken buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sloffer

Opgetrokken buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:37

Mijn Friese merrie staat de laatste tijd vaak met een opgetrokken buik is mij opgevallen. Ze staat overdag in de wei, snachts op stal met onbeperkt ruwvoer. Verder krijgt ze sochtends en s'avonds een schep merriebrok.
Ze heeft vorig jaar een veulen gehad, wat haar echt helemaal leeg trok. Die heb ik na zes maanden gespeend en verkocht, omdat de merrie veel te veel afviel.
Er is geen worminfectie geconstateerd, maar ze heeft voor de zekerheid wel een goede wormkuur gekregen. Ook het gebit is nagekeken en gedaan.
Verder ziet ze er goed uit, prachtig glimmende zwarte vacht. Geen gebrek aan adem, ze staat ook niet met wijde neusvleugels of te pompen.
Het lijkt toch echt met voer te maken te hebben.
Heeft iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:57

wat bedoel je precies met opgetrokken buik?
heb je eventueel een foto of filmpje?
en wanneer zie je dat, is dat als ze van de wei komt, of juist smorgens?

Anoniem

Re: Opgetrokken buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:10

Kan zand zijn! Zou lijnzaad geven en uit de omgeving halen waar zand is. Even drollen check

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:41

Drinkt ze wel?

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:36

Ze drinkt goed. Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:54

Ik zou toch de drollen even laten checken bij de DA op zand.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:47

Het kan ook verband houden met een maagzweer

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:25

Waarom merriebrok? Misschien vervangen of iets met meer vitaminen en mineralen ebij geven?
Oerbalans / darmbalans of iets van Vitalbix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:13

Hoor inmiddels niks meer v TS

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 10:09

Afbeelding
Hier de foto van haar opgetrokken buik.

@Talietjuh ja sorry dat ik niet meer reageerde. Wij zijn aan het verhuizen dus ik heb het razend druk. Ook met thuiswerken, kinderen nog grotendeels thuis. Gaan gelukkig nu weer twee dagen per week naar school. Inmiddels is op zand getest.. geen zand in de mest. Ze staat ook niet op zand maar in de wei en wij zitten op kleigrond.

@Marie111 De merriebrok kreeg ze tijdens de dracht en het is nu op, nu heb ik weer basisbrok.
Ik zal eens naar de oerbalans en de andere zaken die je noemt kijken. Dankjewel voor de tips!

@Marsie2: ik zal maagzweer eens met de dierenarts overleggen of dat de oorzaak kan zijn, dankjewel.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:00

Kan het zijn dat het ruwvoer steeds verschillend is?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:01

Teken van pijn , ongemak, ik zou ook aan maagzweer denken als het na het rijden of eten is.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:51

Ik zou eens een flinke zandkuur erin gooien. Eventueel in overleg met de dierenarts. Als je goedkoop wil kun je bij pitpit vlozaad of husk halen, maar je moet wel goed doseren en liever iets teveel erin dan te weinig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:57

Hier hetzelfde, haflinger kwam ‘s avonds met buikpijn (opgetrokken flanken) van de wei. Mest laten checken, niks gevonden. Twee keer behandeld tegen koliek, hielp beide keren gelijk. Vermoeden was krampkoliek door het gras (moest nog bemest worden dus was kort, gestresst gras). Een week van de wei gehouden, niks meer aan de hand. Wellicht hetzelfde bij jou?

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:09

egnie schreef:
Ik zou eens een flinke zandkuur erin gooien. Eventueel in overleg met de dierenarts. Als je goedkoop wil kun je bij pitpit vlozaad of husk halen, maar je moet wel goed doseren en liever iets teveel erin dan te weinig.

Ze zegt in een eerdere post dat het paard getest is op zand.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:43

Testen op zand is geen garantie dat er dan ook geen zand is. Als er zand mee komt naar buiten dan zie je het als je de juiste drollen laat onderzoeken. Ik doe regelmatig een zandtest en haal dan van verschillende hopen mest een drol. Het kan namelijk maar zo dat in de ene niks zit en in de ander juist wel.

De foto laat een paard zien die (buik)pijn heeft. Ik zou dus gaan behandelen en niet wachten tot het erger wordt.

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 14:40

Ja ik ga de DA toch nog maar weer een keer laten kijken. De merrie toont verder prima, is vrolijk, glimt mooi.. maar toch elke keer de buik opgetrokken en het zit me niet lekker. Als dat zandwegkuur verder geen kwaad kan, dan is het misschien wel goed om het te gaan geven.

Qua voer krijgt ze al heel lang van dezelfde grote hooibaal.. het enige wat natuurlijk veranderd is de samenstelling van het verse gras op de wei.
Ze lijkt verder niet koliekerig ofzo. Maar ze is niet hoe ze voor de drachtigheid en het veulen was. Het veulen is er al een maand of vier af en verkocht overigens.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:51

soms heeft t ook te maken, met ademen, dat ze bv dampig zijn, dat ze de lucht uit de longen persen, en spannen dan de buikspieren aan.

mijn merrie had t ook, mager weinig spieren, en dan bij lichte inspanning, drukte ze ook met haar buikspieren, omdat ze te zwak was om het gewoon te doen,

nu ze weer dikker is, en goede bespiering, is het weg.

dan is het dus geen dampigheid, maar dat ze te mager zijn, weinig bespiering hebben, wat er afgegeten is door veulen, bij die van mij ook achterstallig onderhoud aan gebit, dat ze amper kon eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:42

Lastig!

Mijn paard had ook dezelfde buik en viel af. Toen ben ik toch uiteindelijk naar de kliniek in Emmeloord gegaan, was een duur grapje van 450 euro excl benzinekosten en trailerhuur.
Bleek er dus ondanks zandtest en lijnzaadolie zand in de buik. Kwam.doordat het paard te weinig ruwvoer kreeg op de pensionstal waar hij stond. Ben van stal verhuist, ander beter voer, niet meer in de paddock, ook ff niet in t gras. Gezonde voeding en lijnzaadolie, plus zandkuur en paard kwam kilo's aan en begon te glimmen en werd 10x drukker. Kon zelfs een ander zadel aanschaffen.

Heb hiervan geleerd dat ik nooit meer mijn paard ongezien laat voeren op een grotere stal en ook nooit meer akkoord ga met middelmatige kwaliteit ruwvoer. Ook ben ik geen fan van volle zandpaddocks.

Voelde mij enorm schuldig richting mijn paard en schaamde mij voor de mensen waar ik kwam te staan hoe mager en dof mijn paard al was. Kan in een paar maanden hard gaan..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-20 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:47