TENS apparaat bij peesblessure?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophiaBokt10

TENS apparaat bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 15:41

Hi!
Zijn er mensen die ervaring hebben met een TENS apparaat (voor mensen) bij een (tussenpees) peesblessure?

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:42

Ik heb een TENS apparaat voor menselijk gebruik. TENS is een afkorting van Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation, ofwel stimuleren van de zenuwen die spieren doen samentrekken. Het is dus bedoeld vom bijv. pierpijn te verlichten. Volgens mij heeft het geen enkele effect op pezen.

verootjoo

Re: TENS apparaat bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:06

Wat zou dat moeten doen denk je?
TENS heeft bij mijn weten geen enkel effect op het herstel van peesblessures.

SophiaBokt10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 17:08

Elektrotherapie kan de doorbloeding verbeteren, Tens wordt soms bij paarden gebruikt maar ik kan hier nog weinig over vinden.. vandaar :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:09

Tens heeft geen enkel (positief) Effect op pezen en het is onaangenaam voor het paard. Aps geeft wel hele goede resultaten. Daarmee wordt het herstel tot 5x versneld. Ik ben aardig thuis in het wereldje maar heb nog nooit gehoord dat ze tens gebruiken op een paard. Tens wordt bij mensen ingezet voor pijn maar herstelt op zich niks.

Kan het zijn dat je tens verwart met aps?
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 09-05-20 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:10

Nee wel weet ik dat laser goede resultaten geeft.

SophiaBokt10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 17:12

APS ben ik niet bekend mee, ik ga me even inlezen! Laser therapie ga ik overwegen. Ik ben op zoek naar iets waarmee ik zelf aan de slag kan voor een paar dagen in de week als extra ondersteuning/doorbloeding stimuleren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:16

Jos_1 schreef:
Ik heb een TENS apparaat voor menselijk gebruik. TENS is een afkorting van Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation, ofwel stimuleren van de zenuwen die spieren doen samentrekken. Het is dus bedoeld vom bijv. pierpijn te verlichten. Volgens mij heeft het geen enkele effect op pezen.

Spieren worden niet samengetrokken.
TENS "verdoofd" de zenuw.

Citaat:
TENS is een afkorting voor Transcutane Electro Neuro Stimulatie. Dit houdt in dat er elektrische stroompjes door uw huid heen worden gegeven die de zenuwen kunnen beïnvloeden om de pijn te verminderen. TENS kan dus de pijn verminderen maar neemt de oorzaak van de pijn niet weg.

Citaat:
TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie) is een klein apparaatje dat zwakke, elektrische prikkels, zeg maar stroomstootjes, afgeeft. TENS prikkelt de huid van het gevoelige gebied. Deze prikkeling zorgt ervoor dat pijnprikkels niet meer bij de hersenen aankomen. Hierdoor vermindert de pijn. TENS is een dus een vorm van pijnbestrijding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:35

SophiaBokt10 schreef:
Elektrotherapie kan de doorbloeding verbeteren, Tens wordt soms bij paarden gebruikt maar ik kan hier nog weinig over vinden.. vandaar :)

TENS verbetert de doorbloeding niet :) het geeft alleen pijnverlichting (tijdelijk, zo lang ie aan staat) maar herstelt verder niks.

SophiaBokt10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 17:57

Bedankt voor de informatie