Dunne darm ondersteuning, voorkomen gaskoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Dunne darm ondersteuning, voorkomen gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 13:43

Na helaas weer gaskoliek bij mijn oudje (25 jaar) ben ik benieuwd of en hoe ik de dunne darm zo veel mogelijk kan ondersteunen en zo optimaal mogelijk kan laten werken om gasvorming te gaan voorkomen.

Ze is de laatste jaren bekend met gaskoliek of in het voorjaar of in het najaar. Ik bouw zo langzaam mogelijk de weide op, we zijn eind maart begonnen en gisteravond heeft ze 1 uur erop gestaan met strookbegrazing. Toch was dit te veel, blijkbaar kan haar dunne darm deze hoeveelheid voeding toch niet aan.

Ik ben daarom op zoek naar iets waarmee ik de activiteit van de dunne darm kan verbeteren zodat ik haar toch haar geliefde gras kan geven al is het maar dat uurtje per dag met de fructaan index in het achterhoofd.
Mocht ze gevoelig blijven is het einde verhaal wat betreft gras, maar kan het nog steeds qua opname bijstaan.

Qua voer krijgt ze 's nachts een net met 8kg hooi en overdag 3-4 uren los hooi plus nog een half net. Hooi is een mengeling van graszaadhooi, stengelachtig normaal hooi en iets fijner hooi.
Daarnaast krijgt ze, droog gewogen (ik heb net alles gewogen omdat ik wou gaan rekenen):
425 gram Senior Priores
715 gram Gastro+
144 gram Hartog Concept
7 gram Monnikspeper
31 gram Paardendrogist Moody mare
32 gram Vitaminenpoeder van Pure

Eigenlijk heeft ze altijd goede mest, we doen mestonderzoek en ontwormen, ze staan 24/7 op een PP, ik probeer iedere 3-4 maanden een Psylliumkuur te doen.
Ze heeft de afgelopen twee jaar in februari ook koliek gehad en is gesondeerd, maar deze koliek uit zich anders en lijkt meer gerelateerd te zijn aan zware kramp door nieuwe hengstigheid.

Omdat naar mijn idee de dikke darm prima werkt weet ik niet zo goed welke supplementen ik naar zou moeten kijken, dus ben benieuwd naar ervaringen en advies.

Marie111

Re: Dunne darm ondersteuning, voorkomen gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:11

Darmbalans van Ecostyle proberen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:05

Ontworm je ook tegen lintwormen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:08

Geen gras meer een optie?

Goede ervaring met Gastro plus en Optiform van Mijten. Eerste voer je al. Tweede misschien het bekijken eens waard.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:11

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:50

is hier ook een probleem

mijn merrie heeft snel gas, komt bij haar door haar darmflora.
maar jij zegt dunne darm, ik dacht juist dat gas in de dikke darm het geval was?

probiotica kan misschien helpen.
en bij mijn merrie heb ik gemerkt dat glucobalance de boel stabiliseert .
ik geef haar dit en merk dat ze minder gassig is,minder bolle buik.
alleen moet je wel even kijken want jij geeft al veel verschillende dingen, of het daar wel bij kan.

verder zeker in het begin nog korter op het gras zetten, of na een half uur er even uit, stukje stappen en terug zetten.

ik begin echt bij de mijne met tien minuten en dan rustig aan opbouwen

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:19

Gas ontstaat meestal in de blinde darm omdat hier fermentatie plaatsvindt. Als de gasproductie niet overmatig is wordt dit afgevoerd door de dikke darm en uitgescheiden. Ik ben benieuwd waarom je het idee hebt dat er zich problemen bevinden in de dunne darm? Hier worden voornamelijk eiwitten en suikers opgenomen. Bij een opnameprobleem krijg je natuurlijk tekorten en problemen, maar niet zo snel gaskoliek naar mijn idee.

Ik zou dus net als ellepel adviseren om pre- en probiotica te geven om de darmflora in vooral de blinde darm te ondersteunen. Kuurtje tegen zand is altijd goed en verder onbeperkt ruwvoer, dan zou je een heel eind moeten zijn normaal. Wellicht een keer laten behandelen door een osteopaat. Wanneer bv zn rug vastzit kan dit doorbloedings- en functieproblemen in de darmen geven. Je kunt er dan aan de voorkant veel goede dingen in stoppen maar als de darmen niet kunnen bewegen zoals het hoort krijg je alsnog problemen.

Succes!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:36

Wellicht dat er in het voorjaarsgras van jouw weide teveel pectine zit waardoor ze gaskoliek ontwikkeld? Ik meen mij te herinneren dat Pure paardenvoeding daar laatst een kort bericht over geplaatst had op Facebook, kan het helaas niet zo snel terugvinden. Via Google kon ik helaas ook geen bron vinden. Advies was om paarden pas eind juni op de wei te zetten. Ik hoop dat ik het nog terug kan vinden, dan zal ik de link hier delen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 10:44

De theorie is dat de dunne darm de suikers (en andere voedingsstoffen) op neemt, als de druk te hoog is, of het niet goed kan verwerken gaan die suikers te snel door en kan er door de bacteriën inderdaad fermentatie plaats vinden.
Omdat ze ook betere hoefgroei mag hebben en natuurlijk op leeftijd is, lijkt me een verbetering van opname door de dunne darm sowieso een winst, als ik iets kan vinden die specifiek daarvoor is. Want ik vind inderdaad veel pre- en probiotica, of ondersteuning voor waterige mest etc. Ik denk niet dat daar het probleem lijkt te zitten, maar ik ben uiteraard geen expert :)

Geen gras meer is een optie inderdaad, ze houdt wel echt veel van gras, plus dat er natuurlijk ook voordelen aan zitten. Ik ben 7 weken geleden begonnen met opbouwen, 5-10 minuten per aantal dagen erbij en ze stond nu 1 uur (ik zet een timer) buiten op een klein afgegraasd stukje plus een strookje vers gras aan het einde van de dag. Geen groot weiland met kniehoog gras, echt zorgvuldig opgebouwd. En toch was dat te veel, mede door de kou 's nachts en de warmte overdag op het gras.

Ik wil het nog één keer proberen, met ondersteuning, ruim na ijsheiligen, en voor de najaarkoude weer eraf. Vorig jaar is het namelijk wel goed gegaan en zolang het goed gaat is ze zo blij. Gaat het weer fout, dan is het echt einde verhaal en kan ze bij de dames die geen gras krijgen.

Lintworm is ze in oktober nog voor ontwormd.
Glucobalance zal ik eens naar kijken. Osteopaat mag wel weer een onderhoudsbehandeling, ze is met pensioen. Optiform ken ik niet, duik ik even in.
Anijs ben ik ook niet mee bekend.

Ik zal ook even bij Pure paardenvoeding kijken!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:17

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:41

Zou haylage balancer of iets misschien ook werken? Heb geen idee of dit alleen voor de zuren werkt of ook effect op de suikers zou hebben. Dacht gooi deze optie erin. Of het jaar doorvoeren van een grasproduct, uiteraard is dit minder vet dan voorjaarsgras maar wellicht helpt het.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:45

Digest van hartog! Bevat zowel pre als pro biotica

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:46

Digest van hartog! Bevat zowel pre als pro biotica en ook een gist supplement. Bv twm horsemix. Dit ontlast de lever en nieren

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:59

Mijn ruin heeft baat bij micro comp (via Den Hoek) en YeaSacc van Dodson&Horrell. Ook leuke resultaten gezien van Phytonics Clear Intestine. En van andere producten via Den Hoek.

Mijn conclusie na uitproberen van verschillende dingen: het is heel wisselend wat werkt voor welk paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:14

Bedankt allen voor het meedenken! Colosan staat standaard in de kast, maar helpt onvoldoende helaas.

Gist kom ik vaker tegen, daar ga ik even dieper induiken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Marstall Granutop?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:19

Kijk eens op www.purehorse.nl. De eigenaresse heeft super veel kennis en ervaring met betrekking tot het ondersteunen van de darmen met voeding en kruiden.

Onderaan op de homepagina zie je ook interessante blogs. Je kunt haar ook bellen/mailen voor advies en ze verkoopt diverse supplementen en kruiden om de darm te optimaliseren.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:33

Bonpard Colon.
Al verschillende paarden met verschillende darmproblemen meegemaakt welke hiermee weer terug op normaal kwamen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:12

Ik vind dat je behoorlijk wat bijvoert. Ik zou daar wat dingen gaan weglaten en het simpeler houden. Als het niet nodig is de sp weglaten of vervangen door speedibeet.

Zit in de moddy mare niet al monnikspeper? Ik geef een merrie met problemen puur kamille en monniks peper los.

Zijn de vitamines naast alles echt nodig? Ik zou dan OF de concept OF de vitamine geven.

Hoeveel voerbeurten zijn er? Ik zou iets als wiesencobs/nuggets of een ruwvoermix als basis geven met dat wat je bij wilt voeren daar doorheen.

De psyllium mag je echt wel vaker geven. Wij hebben ze ook op een pp en voeren hooi uit bakken en netten, maar geven toch wel ruim om de maand een kuur van 7 dagen en dan gewoon de vlozaad.

Ik heb mn ruin met darm gevoeligheid nu darmbalans gegeven en daar reageerde hij eerst wisselend op, maar daarna was alles rustig.
Er zijn meer dingen die gunstig kunnen werken, maar teveel is erg belastend, dus je moet een keus maken en dat de tijd geven.

Komt er ook veel lucht uit als je je paard beweging geeft?? Aangezien het paard 24/7 kan bewegen, zou dat al de helft moeten schelen voor de darmen. Ik zou kiezen voor less is more en simpeler gaan voeren met meer vezels als basis.

Overigens qua gras; Het is gewoon nog te vroeg. Is het gras bemest? Wat voor gras staat er? Gras moet je echt laten uitgroeien en dan pas erop. Mensen hebben vaak teveel haast als ze gras zien groeien, maar veiligheid bij gevoelige paarden boven alles.
Wij voeren ten eerste echt weinig gras, hebben alleen paarden gras ( dus gemengde soort ), bemesten niet zwaar en laten het lang uitgroeien.
Ze grazen nu wel, omdat de berm heel lang uitgegroeit gras heeft en er van alles staat. Maar dan staan ze pas einde van de dag erop en we hebben per 5 minuten opgebouwd tot max half uurtje nu en vaak om de dag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:39

Bonpard zal ik ook eens bekijken, ik heb toen de eigenaar eens face to face gesproken, maar toen speelde dit probleem nog niet.

Pure horse zal ik ook nog eens goed bekijken, ik voer hier al iets van, maar dat heb ik overgenomen van een stalgenoot.

Superpony, ons hooi is als vrij arm getest met daarbij het advies jongere en oudere paarden bij te voeren. Ik heb laatst alles dus gewogen en de cijfers naast elkaar neer gelegd en alsnog zou ik op tekorten uitkomen op basis van het huidige voersysteem. Naast dat het in gewicht al snel veel lijkt, maar bijvoorbeeld de SP is een halve voerschep, de Gastro + driekwart. Ik heb altijd de indruk dat veel mensen niet goed weten hoeveel gewicht er in een schep gaat..
Los daarvan, voorgaande jaren heb ik terugschalen geprobeerd en werkte dit enkel in de zomermaanden. Dan kon ik altijd toe met maar een klein deel van dit voerschema, vermoedelijk toch door het gras.

Ik mix de moodymare en de monnikspeper, van beide geef ik een deel van de aanbevolen hoeveelheid. De vitaminepoeder voer ik niet voor de vitamines (en voer daarmee veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid) maar voor de biotine. Ze heeft erg trage hoefgroei, terwijl er wel iets gecorrigeerd zou moeten worden. Dat is nu helaas amper haalbaar met een bezoekje van de smid eens in de 6 maanden. Ik zou haar daar alleen al om graag weer op het gras zetten, dat is toch de beste bron. Plus dat ik een opname 'probleem' vermoed die naar boven komt icm de ondergrond die voor sneller slijten zorgt.

Wat is in jouw ogen het verschil met speedybeet, wiesencobs of nuggets tegenover SP? Naar mijn mening is het allemaal ruwvoervervanger, de een arm en de andere juist rijker. Al ben ik amper bekend met wiesencobs/nuggets.

Normaal gesproken komt er normaal lucht uit de darmen, het is niet een paard dat veel scheten laat, maar ook niet extreem weinig. Normaal ook geen darmproblemen te bekennen, altijd stevige goede mest, voorheen met weidegang ook geen natte mest gehad.

Paarden staan in een PP, er zijn dus geen voerbeurten. Ik voer zelf 's avonds als ik er ben en heb een stalgenoot die overdag nog wel een bakje kan geven.

Eens dat het ondanks zeer zorgvuldig opbouwen, op onbemest paardengras en pas in de avond erop, het blijkbaar voor haar te vroeg in het seizoen is. Ik ben er nog niet over uit of ik het in juni nog een kans wil geven of niet. De voordelen van voeding uit het gras zijn nu eenmaal groot, maar het risico blijkt toch heel lastig in te dammen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:42

Ik zweer echt bij Bonpard Colon. Sinds wij dat voeren gaat het paard zo goed!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:45

Nicje87 schreef:

Welk probleem liep je daarvoor tegenaan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:57

Ik begrijp het, maar je bent denk ik iets te bang om iets tekort te doen. Ze krijgt maar 1x daags bijgevoerd en je geeft echt behoorlijk wat verschillende dingen.

Van SP vind ik de ingredienten niet zo mooi en als je paard EN nog ruwvoer eet EN bijgevoerd krijgt, heeft ze het niet per se nodig en kan je het prima vervangen door een ruwvoer mix. Dat is gezonder voor de darmen.

Ik verwacht eigenlijk dat in moody mare al monnikspeper zit. Maar ik geef dat dus los met kamillie bio ook los. Dan zou ik biotine zo geven ipv een heel vitamine poedertje. A) is zonde van je geld en B) je paard is ergens gevoelig voor, dus je moet elimineren.

Ik zou de keus maken; Of de Gastro+ of de Concept. Als je dat overigens geeft, krijgen ze ook al vit binnen en je wil niet scheve verhoudingen geven.

Wij voeren in de zomer ook anders. Onze paarden zijn; 13, 21, 22 +-25 en 27. Ze krijgen het hele jaar rond wiesencobs/nuggets. In de zomer alleen voor het idee en dan in najaar weer ietsjes meer.
Vanaf September voer ik speedibeet bij en voer dat op naar kortere dagen en temperatuur. Puur omdat ze 24/7 zonder dekens rondlopen en ik niet wil dat ze gaan invallen.
( naast onbeperkt hooi op een pp )

's avonds krijgen ze lucerne; hartog digest. Puur omdat ze die goed eten. 3 Kunnen het gebruiken, dus de andere 2 krijgen een beetje voor het idee.

Ik geef eigenlijk alleen bij de seizoens overgangen vitamine bij en gemalen lijnzaad. Om de maand psyllium vlo zaad kuur.

Ik weet de gewichten wel, maar je voert maar 1x en heel veel door elkaar. Als een paard zo gevoelig is, zou ik echt eerst rust in de darmen willen. En nog liever het eten verdelen over de dag.

Weet je het verschil tussen pro- en pre biotica? Voor gezonde darmen wil je vezelrijk voeren en niet teveel hapklare brok of suikers en zetmeel zoals bijv uit graan.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:59

RianneH schreef:
Nicje87 schreef:

Welk probleem liep je daarvoor tegenaan?

Paard had zeer regelmatig koliekverschijnselen. Leek ook heftig te reageren als een baal voordroog erg anders was als de anderen. Stond ook bijna chronisch met een opgetrokken buik. We dachten eerst aan een maagzweer en hebben een endoscopie laten doen, daar kwam niks uit. Na weer een heftige koliekaanval wist de DA het ook niet meer en zei, je kan bonpard Colon proberen, kijken of dat wat doet. En ik moet zeggen het paard doet het er heel erg goed op. Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Buiten zijn ruwvoer om voeren we hem helemaal niks bij behalve 3 kilo van dit voer per dag.

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Na
Afbeelding

Winny59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:08

Ik zweer bij NutriDigest van EquiCanine.
Behandelt het gehele spijsverteringskanaal.
Hier onder de omschrijving:

Maag - detoxificatie (ontgifting/ontslakking):
NutriDigest werkt al vanaf het begin in de maag door de combinatie van montmorilloniet die mycotoxines (gif door schimmels) binden en neutraliseren om daarmee een schadeloze doortocht te verschaffen door het lichaam. Door L-glutamine toe te voegen wordt de gevoelige maagbekleding (met het maagslijmvlies), waarin de maagzweren kunnen ontstaan, gevoed en hersteld.

Dunne darm – vermeerdering van het opnamevermogen:
Als voedsel de dunne darm bereikt, versterkt Amaferm® en de Aspergillus Oryzae het afbreken van de voedingsstoffen. Glutamine zorgt ervoor dat belangrijke darmvlokken in aantal groeien en zo hun opnamemogelijkheid verhogen en meer voedingsstoffen in de bloedsomloop brengen.

Blinde en dikke darm – verbetering:
Onze combinatie ontsloten gist en Saccharomyces Cerevisiae, verschaffen een sterke procesondersteuning door het vezelrijke voedsel maximaal af te breken, de PH-factor te stabiliseren waardoor het risico op koliek afneemt en het functioneren van het immuunsysteem duidelijk verbetert.