RX keuring 4-jarige straalbeen 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

RX keuring 4-jarige straalbeen 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:05

Hallo,

Ik zit te twijfelen over de aankoop van een 4-jarige.

Het is een dressuur gefokt paard van 1,70, nog maar 5x onder het zadel geweest.
Hij is RX gekeurd door de eigenaar en ik heb de foto's laten beoordelen door mijn eigen DA, scoort op alles een 1 behalve het straalbeen links scoort hij een 2. Ik twijfel dus heel erg.. Volgens mijn eigen DA is dit acceptabel indien hij de klinische keuring goed doorstaat.

Zijn er hier nog mensen met ervaringen hiermee? Ik twijfel hierdoor heel erg.

Alvast bedankt,
Leen

_Penotti

Re: RX keuring 4-jarige straalbeen 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:06

2 niks mee mis.
Zou ik zonder problemen durven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:09

Wanneer zijn die foto’s gemaakt ?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:10

bigone schreef:
Wanneer zijn die foto’s gemaakt ?

Voor het zadelmak maken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:10

Hier kun je een heel scala aan antwoorden op verwachten.

Ik persoonlijk ben niet zo van perfecte paarden met alleen maar 1tjes.
Of de voorspellende waarde daar van voor een gezonde toekomst. Ik zit er wat pragmatischer in: er zijn maar weinig perfecte paarden en daar hangt dan vaak ook een 'perfect' prijskaartje aan. Terwijl er ook heul veul niet perfecte paarden wel perfect gezond een sportcarrière hebben. Risico heb je altijd met levende dieren (en het leven)

Maar er zijn zeker ook mensen te vinden die alleen een paard met 1tjes willen én ook rugfoto's er bij willen hebben. En een paard er dus om laten staan.

Is het een dierenarts die je vertrouwd die je adviseert? Dan zou ik vooral je twijfel daar voorleggen en hem/haar om advies vragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:11

Als dat inderdaad het enige is, zou ik er niet van wakker liggen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:17

pol013 schreef:
Hier kun je een heel scala aan antwoorden op verwachten.

Ik persoonlijk ben niet zo van perfecte paarden met alleen maar 1tjes.
Of de voorspellende waarde daar van voor een gezonde toekomst. Ik zit er wat pragmatischer in: er zijn maar weinig perfecte paarden en daar hangt dan vaak ook een 'perfect' prijskaartje aan. Terwijl er ook heul veul niet perfecte paarden wel perfect gezond een sportcarrière hebben. Risico heb je altijd met levende dieren (en het leven)

Maar er zijn zeker ook mensen te vinden die alleen een paard met 1tjes willen én ook rugfoto's er bij willen hebben. En een paard er dus om laten staan.

Is het een dierenarts die je vertrouwd die je adviseert? Dan zou ik vooral je twijfel daar voorleggen en hem/haar om advies vragen.

Ja een heel kundige dierenarts die ik wel volledig vertrouw.
Ik heb hem gezegd dat ik enorm twijfel en hij heeft 2 zaken als "belangrijk" aangehaald; 1. zeker een klinische keuring (maar dat waren we sowieso van plan en 2. als het een paard is voor de verkoop dat ik me er bewust moet van zijn dat er inderdaad kopers zouden afhaken als een paard niet allemaal 1'tjes heeft. Maar het is een paard voor mezelf :)

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:20

Als ik mijn paard laat keuren en op het rapport staan alleen 1 + 2en neem ik hem mee. Pas als er een 3 of 4 op komt dan laat ik hem staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:29

Ik ken hier ook iemand die BWPs fokt. Zijn bijna allemaal heel mooie, correcte dieren die een mooie sportcarriere hebben of aankunnen. Maar hij heeft er nog maar zelden eentje gehad met alleen 1tjes. Dus over een 2 zou ik me geen zorgen maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:32

Ik zou opnieuw goed klinisch keuren en zeker foto’s maken. Ook van bovenlijn , grote jonge met zijn vier jaar dus ook dat meenemen .

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 11:44

Bedankt voor alle reacties!:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:45

Een 2 is prima. Je weet nooit of het ooit een 3 gaat worden. Kan, hoeft niet. Garantie heb je nooit.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:11

Moeilijk doen over een 2tje is wel behoorlijk geschift. :(:) Een 2 is gewoon een dikke vette prima, valt allemaal ruim binnen de normen. Wie vertelt je dat dit twijfelachtig kan zijn? Het klinische beeld is natuurlijk altijd belangrijker, maar in dit geval is het belachelijk om met een mooi rontgen rapport de vraag te stellen om goed op te letten bij de klinische keuring. Daar is helemaal geen reden toe.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:34

Ik heb serieus nog nooit een rapport gezien met allemaal 1tjes. Ik denk dat er dan nog eerder sprake is van onduidelijke foto’s.

2tje zou ik nooit en te nimmer over twijfelen dat is gewoon dikke vette prima.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat een dierenarts dan aangeeft extra op te letten bij een klinische keuring.

Wat ik me wel kan voorstellen dat een dierenarts het klinisch beeld vaak het belangrijkste vind. Wat ook logisch is....ik ken paarden met knetter slechte scores (lees 4-tjes) die internationaal lopen en echt al jaren. Klinisch beeld is in deze gevallen dus goed.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:43

Wij hebben al heel wat paarden gehad, ook voor handel, maar heb altijd gezegd, als ik er eentje tref met allemaal eentjes (reeds gekeurd dan) laat ik hem overkeuren. dat vertrouw ik niet. Nu heb ik nog niet lang geleden een 3,5 jarige gekocht met een rx rapport met alleen maar eentjes. Heb de foto's meteen na laten kijken, waren zeer recent, en echt niet hoor, zaten dus echt wel tweetjes bij. Een 2 valt gewoon onder goed, de hengsten van het kwpn worden er gewoon mee goedgekeurd. Het staat dacht ik ook in de omschrijving van de cijfers op het rapport dat het goed is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:28

Jahoor zou me daar zeker niet te druk om maken! Zeker omdat er maar weinig paarden zijn met alleen maar 1tjes.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:13

Mijn nu 4 jarige kocht ik vorig jaar ook met 1tjes en 2tjes .. geen problemen mee ,
2 jaar geleden mijn 6 jarige ruin naar Australië verkocht met 1tjes en 2tjes en een afvlakking op de rolkam.. heel streng gekeurd bij de watermolen ( en de foto’s ook laten beoordelen door hun eigen DA in Australië)geen problemen volledig goedgekeurd .
Ik zou er dus niet wakker van liggen .

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 17:52

Bedankt iedereen voor de reacties! :)

Ik heb inmiddels besloten om hem verder te keuren, en op voorwaarde van ook klinische goedkeuring ga ik hem kopen! :) Hij is verder immers wel volledig wat ik zoek..

De dierenarts gaf ook aan dat het een discussie is die waarschijnlijk opnieuw zou opwaaien als ik hem nadien weer zou verkopen, maar ik zoek een paard voor mezelf en niet voor de verkoop dus daar maak ik me minder zorgen om.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:58

Leentje_ schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties! :)

Ik heb inmiddels besloten om hem verder te keuren, en op voorwaarde van ook klinische goedkeuring ga ik hem kopen! :) Hij is verder immers wel volledig wat ik zoek..

De dierenarts gaf ook aan dat het een discussie is die waarschijnlijk opnieuw zou opwaaien als ik hem nadien weer zou verkopen, maar ik zoek een paard voor mezelf en niet voor de verkoop dus daar maak ik me minder zorgen om.

Zorg ervoor dat je de oude foto's goed bewaart, als het al een redelijke periode geleden is, dan maak je nu opnieuw foto's. Mocht je hem dan over een x aantal jaar willen verkopen, dan is het mooi als je aan kunt tonen dat de foto's niet verslechterd zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:58

Een 2 wordt gewoon geaccepteerd voor de sport? Dus hoezo zou dat discussie geven..sommige dierenartsen geven echt raar advies.
Dat ze dat bij een 3 zeggen die neigt richting 4 oké.... Maar 1 of 2 is gewoon goed. 1 is perfect (dus zeg maar de 10 in de dressuur proef, zeg nou zelf hoe vaak is iets perfect) en 2 is ook gewoon goed maar niet perfect. 3 is afwijkend en is het klinische beeld nog belangrijker en 4 is risico (en zelfs dan nog is het afhankelijk welk bot een 4 krijgt)

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:01

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:26

Daarbij is mijn paard een aantal jaren geleden op de foto gezet, omdat hij niet door de buigproef kwam. Aanleiding was onregelmatigheid bij opstart na zwaardere arbeid. Hij zou op de foto's zonder twijfel goedgekeurd worden met 1 2tje op zijn kogel (alleen onderbeen en rug/hals op foto gezet overigens) en toch klinisch niet goed. Gelukkig gaat hij met goed management echt nog super goed: andere lesjuf en rijden technisch vanaf 0 opgebouwd, niet meer springen en max 15 (a 20km) op een dag het bos in en dat niet meerdere dagen na elkaar en gelatinaat bijvoeren). Hij blijft met regelmaat stijf bij opstart, maar loopt daarna de sterren van de hemel.
Lang verhaal kort: foto's zeggen echt niet alles!

Heel veel succes met het wel of niet aankopen en áls je hem koopt heel veel jaren plezier en gezondheid gewenst. :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:31

Sky_As schreef:
Een 2 wordt gewoon geaccepteerd voor de sport? Dus hoezo zou dat discussie geven..sommige dierenartsen geven echt raar advies.
Dat ze dat bij een 3 zeggen die neigt richting 4 oké.... Maar 1 of 2 is gewoon goed. 1 is perfect (dus zeg maar de 10 in de dressuur proef, zeg nou zelf hoe vaak is iets perfect) en 2 is ook gewoon goed maar niet perfect. 3 is afwijkend en is het klinische beeld nog belangrijker en 4 is risico (en zelfs dan nog is het afhankelijk welk bot een 4 krijgt)

Precies. Een 2 is gewoon goed, zonder discussie :)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:32

Leentje_ schreef:

Welke dierenarts durft er zo'n absurde uitspraak te doen???

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:58

Heeft die dierenarts dat echt gezegd bij een 2? Kan ik me zowat niet voorstellen.
Rare vent.
Sowieso ligt het rx keuren regelmatig onder vuur, zoals hier al opgemerkt is, genoeg paarden met een 4 hoog in de sport zonder problemen en een met goede foto's en toch steeds wat aan de hand.

Succes met opnieuw keuren en hopelijk een nieuwe leuke aanwinst.