Stofallergie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_Hielke

Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 22:07

Hoi hoi!

Ik zou graag wat ervaringen horen van paardeneigenaren waarbij het paard last heeft van stofallergie.

Mijn haflinger heeft sinds wij hem hebben gekocht in augustus afgelopen jaar een schrapende,piepende toon tijdens het (volgens de dierenarts) uitademen. Het klinkt echt als benauwdheid. terwijl hij ontzettend druk is, snel wil lopen, werkwillig is en er voor mijn gevoel niet onder lijdt tijdens het rijden/longeren. Ook hoest hij tijdens het draven nog wel gauw eens een keer. Nu staat hij behoorlijk wat uren binnen op een best stoffige stal, hij staat op stro en krijgt kuil gevoerd. Ik had het idee dat het piepen en hoesten kwam door de stoffige omgeving stal + binnenbak die zich in hetzelfde gebouw bevinden.

In overleg met de dierenarts dit besproken en ook zij gaf aan dat er een grote kans bestaat dat het inderdaad een stofallergie kan zijn. Dus nu komt meneer 2 weken lang 24/7 buiten te staan met ventipulmin om zo te kijken of het beter gaat.

Maar toch ben ik heel erg benieuwd of mijn verhaal bekend voorkomt. Maken jullie paarden ook een bij geluid tijdens het rijden of hoort dit er niet bij? Hij heeft er ook last van in de buitenbak, maar als we wandelen buiten door het gras hoor ik hem niet. Is dat normaal of niet of zit ik compleet fout te gissen :').

Ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen over stofallergie, hoe je erachter kwam, wat je er tegen doet, tips en tricks of misschien een andere idee wat dit kan zijn :D

xdeempjeex

Re: Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:32

Mijn paard en mijn pony hebben allebei een stofallergie, paard wat meer dan de pony. Mijn paard ademt tijdens het rijden ook altijd wat zwaarder, maar dit komt meer omdat hij er ook een lichte vorm van astma bij heeft. Maar hij heeft hier verder geen belemmeringen van!

Ze staan allebei op zaagsel en op kuilgras en we proberen niet het gangpad aan te vegen als ze op stal staan. Hierdoor hebben ze eigenlijk bijna tot geen last meer.

Tijdens het rijden in de buitenbak hebben ze er bij mij ook meer last van en laten ze nog wel een kuchje horen, (vooral bij het aandraven, verder eigenlijk niet meer) tijdens het buitenrijden en in het gras doen ze dit niet.

Ik geef ze allebei ook als het droger wordt buiten en dus stoffiger, een schepje fenegriek door het voer, dit helpt ook echt heel erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:34

Die van mij heeft een schimmelallergie. Het was niet te zien in het voordroog, maar er zaten toch minuscule schimmelsporen in, wat me uiteindelijk heel veel heeft gekost aan prednison en ventipulmin en andere middeltjes om mijn paard weer er bovenop te krijgen. Hij is er altijd gevoelig voor gebleven, maar heeft geen last meer sinds hij op hooi staat.
Kuil is eigenlijk geen paardenvoer, dat is veel meer geschikt voor koeien.

R_Hielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 22:40

Hij krijgt idd kuil gras, geen kuil wat koeien krijgen dan denk ik niet dat hij zo slank nu was :D. Bedankt voor jullie berichtjes!

Ponybeest houd me van de straat dat scheelt haha

Rapaz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:35

Ik heb twee zomers getobd met een van mijn paarden met verkoudheid en hoesten. Paar keer Da erbij, antibiotica etc, snot weg en binnen de kortste keren opnieuw. Longen klonken altijd goed. Uiteindelijk foto van zijn hoofd, bleek een de sinussen vol te zitten. De Da wilde in de kliniek de sinus van binnen gaan bekijken. Vorige herfst bleek het over te zijn moment dat het echt ging regenen. Dus reactie op stof. Niet zo lang geleden begon het weer (droogte, dus stof op zandgrond). Bovendien was ons stro behoorlijk stoffig (gevolg van twee heel droge zomers). Lang verhaal kort: op vlas gezet en nat hooi, probleem opgelost, gelukkig. Paarden staan aan huis, dus makkelijk zelf te regelen. Het stro bleek toch ook een grote boosdoener te zijn, zelfs als ik het vooraf buiten uitschudde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:24

Ik heb een paard met stofallergie. Dit is vast gesteld dmv een longspoeling die hij kreeg omdat hij bleef hoesten en er steeds gele dikke snot uit zijn neus vloeide
Je kan dus niet zomaar even een diagnose stellen.
Er kan veel meer aan de hand zijn.

Een stofallergie vergt aanpassing voor de rest van het paard zijn leven. Stofvrij blijven dus.