Gekookte lijnzaad ook geschikt voor 'dikkere' paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Gekookte lijnzaad ook geschikt voor 'dikkere' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 18:33

Hallo,

Ik had een vraagje. Ik heb een paard die helaas te dik is. Ik ga mede om die reden dan ook verhuizen naar een andere stal waar in mijn ogen het voerbeleid beter is. Alle paarden zijn hier veel te dik, dit wordt ook beaamd door de hoefsmid en tandarts, tevens dierenarts. Een stalgenoot zei laatst dat zij haar paard gekookte lijnzaad voerde want dat was heel gezond etc. en ze zei van dat dat voor mijn paard ook goed zou zijn omdat het weinig calorieën bevat en het wel een 'fijne traktatie is en goed voor de darmen kon zijn'? Ik geef hem namelijk zelf nu even helemaal niks omdat hij echt wat aan de dikkere kant is, zelfs geen snoepje. Hooguit een halve appel/wortel. Vandaar dat ze het ook aangaf. Het is namelijk absoluut niet de bedoeling dat mijn paard nog dikke wordt.

Willemijn

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:30

Lijnzaad = vet = dikmaker. :D

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 19:35

Pandora2 schreef:
Lijnzaad = vet = dikmaker. :D

Oké dus echt een dikmaker. Zij gaf aan dat het duurzaam was en dat ze er amper van aankomen. Dan wordt het hem dus voorlopig even niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:40

Energie is de vorm van olie/vetten is wel beter dan in de vorm van suikers.
Mijn paard staat ook op dieet, hij krijgt zo min mogelijk suikers maar voor de energie geef ik wel lijnzaad(olie) bij.

Marie111

Re: Gekookte lijnzaad ook geschikt voor 'dikkere' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:46

Waarom zijn alle paarden veel te dik?
Teveel krachtvoer, te vet kuil, te weinig beweging?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 19:51

Marie111 schreef:
Waarom zijn alle paarden veel te dik?
Teveel krachtvoer, te vet kuil, te weinig beweging?

Daar durf ik me niet aan te wagen. De meeste paarden krijgen toch wel dagelijks beweging onder het zadel. Wat wel zo is, is dat ze in de winter maar 3 kwartier in de binnenbak komen. Dat is ook een van de redenen dat ik ga verhuizen over 2 weken naar een stal waar hij straks van de winter gewoon de hele dag buiten komt in de paddock met onbeperkt hooi. Denk een combi. Het hooi verschilt heel veel vind ik in de balen die ze hebben. Soms hebben ze van het hele fijn slappe lange sliertig hooi wat heel groen is en flink wat brok. En soms mooi stengels droog hooi. Ze krijgen het in de vorm van kuil trouwens. Heb ook absoluut niet het idee iedereen de paarden veel extra's bijgeven. Niet degene die ik echt ken tenminste. Het gekke is dat het door veel wordt gezegd. En naja dan kan je nog denken weer z'n mening, maar zelfs de professionals die op stal komen zeggen het. En als de instructie (die heel lang les geeft) al tegen mij zegt: alle paarden zijn te dik en het is geen geschikte stal om je paard af te laten vallen dan zegt dat mij wel genoeg. Mijn paard is nog niet extreem dik, maar genoeg redenen om wel te gaan veranderen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:55

Onbeperkt hooi kan ik hier trouwens niet voeren. Aan geen enkele van de 3 want dan kan ik ze na 2 weken rollen :=
En dan is het droog hooi, in juli gemaaid, dus uitgebloeid gras. Kuil of voordroog begin ik zelfs niet aan.

Aan dat all you can eat - sprookje zijn al veel paarden gesneuveld.
De '' dagelijkse beweging '' onder de ruiter is voor de meeste paarden niet eens een inspanning, dus daar moet het voer dan ook op afgestemd worden.

HorseTimeXL

Re: Gekookte lijnzaad ook geschikt voor 'dikkere' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 20:00

Ja dat wordt op de nieuwe stal juist heel goed afgestemd, iets wat ik nu een beetje mis. De stal heeft (getest) zo arm mogelijk hooi speciaal voor paarden die dit nodig hebben. En gewoon voller hooi met meer erin.