Hals/rug en darmproblemen. Hoe cirkel doorbreken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

treffer

Hals/rug en darmproblemen. Hoe cirkel doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 10:05

Hi Bokkers,
Lang getwijfeld om een topic te plaatsen maar toch gedaan. Inmiddels ben ik radeloos en kan jullie mening en advies goed gebruiken.

Vorig jaar rond september merkte ik steeds meer klachten op bij mijn 11 jarige KWPN merrie. Ze wilde minder makkelijk nageven, werd stugger op links, aan de longe sprong ze vaker overkruist aan, deed regelmatig haar tong over het bit en haar algehele werklust werd wat minder. De doorslag kwam toen ik met barebackpad wilde opstappen en ze een rodeo inzette. Dit is totaal niks voor haar, ze werkt altijd erg graag en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.

Besloten om naar de kliniek te gaan voor onderzoek en foto en echo van rug en hals. Daaruit kwam dat ze een overvulling in het kroongewricht rechtsvoor had, ontsteking rechts in de hals c6/c7, en lichte remodelering in het SI gewricht. Van het kroongewricht had zij het meeste last (maar was het eenvoudigst op te lossen), dus 6 weken gestapt en bij de controle echo was er niks meer te zien. Vervolgens hals ingespoten, conditie opgebouwd zodat ook behandeling voor SI gewricht mogelijk was. Toen conditie weer opgebouwd was teruggegaan naar de kliniek voor mesotherapie en inspuiten SI gewricht. Ontsteking in de hals was nog zichtbaar, dus ook die nogmaals ingespoten. Trainingsadvies meegekregen zodat ze haar bekken leerde kantelen en bovenlijn ontspannen; veel bewegen en trainen!

Echter merkte ik na een paar weken nog steeds geen verbetering, na overleg met de arts zei hij dat er dan waarschijnlijk ook iets anders mee moest spelen want ik zou echt wel verschil moeten merken. Ik vermoedde zelf dat dit door buikklachten kon komen. Mijn merrie is altijd al gevoelig geweest met haar maag/darmen. Toen de fysio langskwam om haar los te werken merkte ook zij op dat ze gevoelig rond haar buik leek, waardoor ze ook haar rug vast zette en zich niet liet bewerken.

Daarom besloten om weer terug naar de kliniek te gaan, dit keer voor de afdeling inwendige ziektes. Via de maagscopie was een vrijwel perfecte schone maag te zien. Haar dunne darm leek echter ontstoken, hiervoor moest ze een prednisolon kuur. Bloed afgenomen; keurige waardes en ook geen sprake van PPID.

Inmiddels staat ze drie weken op deze prednisolon kuur icm preventie dosering omeprazol en ook nu merk ik geen verschil. Ze is nog steeds gevoelig bij haar rechterflank, trekt haar buik op bij inspanning. Als ik aan de hand werk begint ze te tandenknarsen wanneer ik oefeningen als schouderbinnenwaarts en overtreden vraag en als ze een goede dag heeft en ik ga rijden is ze nog steeds stug op links en wilt ze vooral in draf niet over de rug lopen.

Samenvattend:
- Klachten in de hals/SI
- Advies om veel te trainen, gericht op kantelen van het bekken en lang en laag lopen
- Deze oefeningen leveren haar spanning op
- Stress veroorzaakt buikklachten
- Om buik te ontlasten zet ze haar rug vast
- En we zijn weer bij het eerste punt..

Externe factoren heb ik zoveel mogelijk uitgesloten. Zadel is nagekeken, kliniek heeft voer kritisch doorgenomen, tanden zijn nagekeken, ik ben recentelijk van stal verhuisd met een beter voerbeleid en met meer routine en rust op stal (onbeperkt onverpakt hooi, hele dagen buiten, als het goed gaat met de groep komt ze 24/7 in paddock paradise).

Zie ik nog zaken over het hoofd of hebben jullie advies/ervaringen hoe ik deze cirkel kan doorbreken? Ik heb zeer regelmatig contact met de dierenartsen, maar hoop door dit topic meer informatie en ervaringen te kunnen verzamelen.

Rambogirl

Re: Hals/rug en darmproblemen. Hoe cirkel doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:20

Klinkt mij bekend voor.
Een vroegere vriendin had een paard wat dezelfde klachten kreeg. Ook ging deze bijten naar je wanneer je bij de flanken kwam terwijl dat paard echt een schatje was. Zij heeft dr toen helemaal binnenste buiten laten keren en ook bij haar waren de bloedwaardes etc goed.
Omdat zij het niet meer wist, besloot ze het over een andere boeg te gooien en is naar Erik Laarakkers gegaan. Bleek dat ze ondanks al die bloedonderzoeken toch een ontsteking had van dr eierstokken.
Nadat ze hiervoor door Erik is behandeld was het probleem ook echt opgelost.

Nog steeds zijn zij en ik huiverig over alternatieve methodes, maar wanneer klinieken "niks" kunnen vinden, zal je verder moeten kijken. En ja, hij heeft t wel "gefixt". Hoe, geen idee, maar t werkte.....