Paard spuugt gras uit zonder kauwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Paard spuugt gras uit zonder kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 11:40

Mijn merrie heeft sowieso gezondheidsproblemen waar ik al jaren tegen vecht (het is een lang verhaal, trust me), namelijk ingevallen flanken, maagzweren en krampen. Maar sinds de winter spuugt ze ook soms gewoon zomaar haar gras of hooi uit. Ze maakt er geen balletjes van, ze kauwt er eigenlijk niet op, ze bijt het af en duwt het gewoon terug uit haar mond. Ze doet dit niet bij al het gras, maar vooral bij langer gras. Ik heb veel gehoord van paarden die propjes maken, maar ze kauwt er zelfs niet op. Er zijn twee tandartsen geweest, en ze heeft geen tandproblemen, nihil. Ik mag ook altijd zelf voelen van de tandarts en hij legt ook altijd grondig uit.

Afbeelding
Dit is hoe het erbij ligt als ze door de weide met lang gras gaat. Overal losse plukken die getrokken zijn geweest en bovenop het andere gras liggen.

Afbeelding
Plukken die ik haar net heb zien uitspugen. Het is duidelijk dat ze in het begin van haar mond kwamen, maar daarna spuugde ze het gewoon terug uit.

Afbeelding
Het kleine stuk weide waar ze nu staan ligt er vol mee.

Ik weet het niet, ik vind het gewoon erg vreemd. Heeft iemand dit ook al voorgehad?

En zijn al verschillende dierenartsen geweest en zij vinden het 'vreemd' maar daar stopt het. Geen advies behalve 'tandarts' maar ik heb sowieso mijn vaste tandarts en zelfs mijn second opinion tandarts vond alles gewoon oké.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:45

Ik heb mijn paard dit ook wel eens zien doen. Die beet dan een aantal stengels af, ging dan met zijn neus wiebelen en wiebelde het er weer uit. Op je laatste foto's zie ik graswortels, dat vond die van mij niet lekker dus dat wiebelde hij er weer uit. Van mijn paard zijn kant was het dus 'niet lekker'-gedrag.
Vind het wel zorgelijk dat ze het niet eens kauwt maar gewoon weer uitspuugt. Kan ze wel kauwen? Is haar darmflora in orde, mest ze normaal?

Ik ben geen dierenarts, maar je opsomming van ingevallen flanken (door te weinig (kunnen) eten?), maagzweren en krampen lijkt me toch een darmprobleem.

Kirania

Re: Paard spuugt gras uit zonder kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:22

Kauwen kan ze zeker, maar ze lijkt zich te focussen op korte grassen. Ze is samen met mijn shet de enige op mijn weides, maar er blijft heel erg veel gras staan. Vooral lang gras. Niet gewoon op mestplekken, maar echt overal.

Hier een foto van haar, dus mager is ze zeker niet, maar die flanken die ze intrekt en het feit dat die nooit gevuld staan baart mij zorgen. En inderdaad, die flanken zie je echt niet goed op foto, maar ze zijn er wel :n

Afbeelding

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:25

Ik denk dat ze het gewoon niet lekker vindt en daarom uitspuugd. Sappig kort vers gras is lekkerder dan die stengels met wortels er aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:44

Misschien een keer naar de kliniek met haar? Dan kunnen ze wellicht een rontgenfoto maken als dat nog niet is gebeurd.
Ik vind het zelf wel apart eigenlijk misschien geeft ze toch last van haar tandwortels of iets dergelijks.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:47

Ik denk dat je paard idd gewoon niet graag wortels eet en het gewoon niet lekker vindt dat die er mee uitgetrokken worden als ze graast. Dan spugen ze het dus gewoon weer uit. Ik zou er niet te veel achter zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:08

Soms zit er iets op het gras wat ze niet lusten.De mijne ging dan flemen en spuugde het gras uit met groen speeksel erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:13

Ik heb wel eens een paard gereden wat dit deed als ze net weer op de weide mochten, wij hadden altijd het idee dat hij van geen gekkigheid wist wat hij moest eten en maar als een bezetene aan het afhappen was. Na een paar dagen was dit gedrag wel weg..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:41

Eerlijk zou ik daar niet wakker van liggen, ze eet korter gras wel.

Los daarvan vraag ik me af of mensen die voor zoiets hun paard in de kliniek op foto zouden zetten dit doen met hun eigen paard ook? Enig idee wat zoiets kost?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:47

tengeltje11 schreef:

Los daarvan vraag ik me af of mensen die voor zoiets hun paard in de kliniek op foto zouden zetten dit doen met hun eigen paard ook? Enig idee wat zoiets kost?

Helaas weet ik dat wel ja :') Een röntgenfoto vind ik dan wel meevallen trouwens in tegenstelling tot peesscans ect. TS heeft er al vaak naar laten kijken dus heeft zich er blijkbaar toch zorgen om gemaakt, dus ik kan me voorstellen dat je soms dingen wil uitsluiten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:49

Ze vind het gewoon niet lekker denk ik :D

Kun je de weide niet eens een keer korter maaien? Dan is het gras niet meer zo lang.
Halen jullie wel de mest regelmatig uit de weide?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:07

Yep, het is een soort tracksysteem (doodlopende track vanwege heel vochtige hoeken in de weide die dan zouden onderlopen in de winter moest ik een ronde gemaakt hebben, bummer) met een lange gang die dan uitmond op elke weide die stuk voor stuk afgesloten en opengedaan worden om daar dan stripbegrazing in te doen om ze systematisch te laten afgrazen. :j De paarden vinden het heel leuk om in volle galop naar de volgende weide te mogen sjezen :') De mest wordt dagelijks geschept!

Aangezien ze heel veel laten staan ging ik mijn indeling weghalen om het in een trek door te laten klepelen en dan zelf door te zaaien, maar daarvoor moet dus eerst dit weitje af met het langgegroeide gras. Maar ik heb het ook nog nooit voorgehad dat er zoveel gras gewoon blijft staan. Echt vreemd dit jaar.

Kidde schreef:
tengeltje11 schreef:

Helaas weet ik dat wel ja :') Een röntgenfoto vind ik dan wel meevallen trouwens in tegenstelling tot peesscans ect. TS heeft er al vaak naar laten kijken dus heeft zich er blijkbaar toch zorgen om gemaakt, dus ik kan me voorstellen dat je soms dingen wil uitsluiten

Ja, het is niet fijn zo inderdaad. Haar mest is wat losser dan ik het eigenlijk graag zou zien soms, en ze krampt gewoon enorm met haar buik. Bijna koliekkrampen lijkt het, de hele dag door. Het is subtiel en soms zie je het gewoon niet, maar als je oplet meteen. Die flanken baren mij ook enorm zorgen, omdat ze altijd zeggen dat daar het ruwvoer in zou moeten zitten en ze echt meer dan genoeg krijgt. De röntgenfoto's van de longen vielen qua prijs inderdaad best mee, maar op mijn vraag van darmstelsel/slokdarm te bekijken reageerden dierenartsen niet. Voor hun heeft ze RAO zonder enige indicatie daarvan te geven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:29

Is het gras ergens mee bespoten? Kan ook erop gewaaid zijn bij bespuiten van aangrenzende percelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:35

paarden doen ook veel op geur hoor. :j
lang gras kan bij de aanzet van de stam wat nat zijn en niet lekker ruiken of smaken.
er kan wat gras bij staan misschien een schimmel bevat.
kan van alles zijn.
plantje et tussen die niet goed is en ze daarom die hap uit spuugt
daarom spugen ze het vaak uit of eten het zelfs helemaal niet
zie het de paarden hier ook wel doen.
als je de keus hebt en eigen beheer op je gras dan moet je haar niet meer op lang gras laten grazen?