Terugkerende hoefzweer? Ondersteuning ter preventie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy_Paola

Terugkerende hoefzweer? Ondersteuning ter preventie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:16

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, mijn paard, oud manegepaard die volgende week 23 wordt kampt met terugkerende hoefzweren, eerst standaard linksvoor, en alleen swinters, sinds een half jaar elke 2 maanden zeg maar en dan wisselend qua voet, zo staat ze sinds vandaag dus rechtsvoor kreupel terwijl ze nog nooit wat heeft gehad aan die voet.

Jaren geleden had ze ze standaard linksvoor en nog vaker bijna, toen is er een schimmel behandeld in deze voet en daarna is t flink geminderd, maar weg is het dus niet.
Paard heeft verschrikkelijk harde hoeven, hoefsmid moet heel het jaar rond het bijsnijden van de zool 'helpen' met de hamer zeg maar, altijd 'zomervoeten' en in de zomer dus nog erger. Hoefsmid kijkt zeer goed naar t paard en denkt ook mee, voor hoefzweren zou hij ijzer eronder doen, ware t dus niet dat ze zulke harde hoeven heeft dus dat t echt niet nodig is en hij dit dus ook liever niet doet.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die dit herkennen of ervaringen hebben met supplementen die echt hebben geholpen, wel liefst vloeibaar aangezien mevrouw kieskeur geen poeders door haar voer behoeft >;)

Afbeelding
Hierbij een foto van t monster :o ik hoop dat iemand DE tip heeft voor me O:)

Mist

Re: Terugkerende hoefzweer? Ondersteuning ter preventie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:24

Toch ijzer eronder, een van mijn paarden had ook 2-4x per jaar hoefzweer, niets hielp, behalve ijzers. Als het zonder kan (ben ik ook voorstander van) doen, maar sommige paarden hebben het gewoon nodig, helaas.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:42

Hier voer ik paskabiovit bij ter ondersteuning maar zijn meer kuren en ik heb mijn haflinger nu sinds een maand of 4 op ijzers en nog geen nieuwe hoefzweer meer gehad. Afgelopen jaar heeft hij in een half jaar tijd 5 of 6 keer (alle hoeven gehad) hoefzweren gehad. Ik heb nooit paarden op ijzers gehad, maar nu was ik er zo klaar mee en heel tevreden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:55

Mijn paard had ook vaak hoefzweren, tot hij een hoge dosis Vitamine E moest hebben voor een andere aandoening. Sindsdien nooit meer een hoefzweer gehad. Vitamine E werkt ontstekingsremmend.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 21:02

Vitamine E kan ik eens naar kijken, hoefijzers doe ik liever niet, omdat ze dus zulke harde voeten heeft, maar ook omdat t een nogal dominante merrie is die regelmatig losse voorbeentjes heeft, achter minder snel maar die voorbenen zijn standaard met een gil eigenlijk :roll:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:28

Ik wil nog wel eens een kuurtje groene leem geven.
In principe is het een papje, mijn Knollie likt vrolijk de schaal uit.

(En ik neem aan dat je met je smid over stalmanagement gesproken hebt.)
(Als ik een plekje rotstraal ontdek, gaat er wat tea tree over de uitgemeste vloer.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:31

Heb je al foto's laten maken?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:45

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:04

Wat voor bodembedekking ligt er in de stal. Dat kan ook nog wel eens meespelen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:16

Ik zou een test doen voor ppid.
Een paard wat vaker hoefzweren heeft kan voorkomen vanuit ppid (infecties)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 22:33

Foto's zijn jaren geleden van 1 hoef wel gemaakt, hier kwam op dat moment alleen maar uit dat ze een dunne zool had, toen heeft ze 10 weken op ijzers gestaan, tot de volgende beurt, was nog op de manege en met hun smid, sinds ze van mij is komt er dus een heel andere.

Ppid geloof ik niet zo in, dan zou dit t enige symptoom zijn voor minimaal 5 jaar, voorderest zit ze namelijk super in dr vel en heeft zelfs meer bespiering gekregen.

Qua bodem stond ze op de manege altijd op kinderkopjes met stro erover, vaak een dunne laag jammer genoeg. Sinds ze van mij is en dus ook verhuisd is staat ze op rubber matten, achterin waar ze mest een laagje zaagsel en dan gewoon een normale stro laag door heel de stal, niet superdik omdat ze dus ook al matten eronder hebben liggen maar gewoon dat ze lekker kunnen liggen en wat te snuffelen hebben mochten ze een keer wat langer zonder hooi staan. Stalmanagement is alleen maar verbeterd en smid heeft hier ook geen opmerkingen over, toen ik dr overnam had ze rotstraal, dat is nu weg

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:51

Ik snap niet wat je bedoelt met
Citaat:
moet heel het jaar rond het bijsnijden van de zool 'helpen' met de hamer zeg maar,
Ik zou er eens een andere bekapper bij halen en kijken wat die zegt van de voeten. Second opinion kan geen kwaad.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 23:03

Lindsey_99 schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt met
Citaat:
moet heel het jaar rond het bijsnijden van de zool 'helpen' met de hamer zeg maar,
Ik zou er eens een andere bekapper bij halen en kijken wat die zegt van de voeten. Second opinion kan geen kwaad.

De zool maken smeden altijd netjes met een mesje, bij haar komt ie er niet doorheen, hij moet met zn hamer op t mesje kloppen om er doorheen te komen, zo hard is haar zool gewoon. Deze smid weet echt wel wat ie doet, heb daar alle vertrouwen in, er komt voor andere paarden ook weleens een andere smid op stal, die meestal kijkt als je langsloopt en ook niet op zn mondje gevallen is, heeft ook weleens een hoefzweer uitgesneden maar die heeft er ook niets bijzonders over te zeggen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:47

Ik zou het niet weten. Ik maak de zool nooit 'netjes' door er materiaal af te snijden, maar haal alleen loszittende oude zool weg en werk de steunsels bij. Een hoefzweer kan diverse oorzaken hebben, en de website 'paardenhoeven.info' heeft er info over. Wellicht goed dat eens te lezen?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 00:56

Lindsey_99 schreef:
Ik zou het niet weten. Ik maak de zool nooit 'netjes' door er materiaal af te snijden, maar haal alleen loszittende oude zool weg en werk de steunsels bij. Een hoefzweer kan diverse oorzaken hebben, en de website 'paardenhoeven.info' heeft er info over. Wellicht goed dat eens te lezen?

Dat is dus wat hij ook doet alleen krijg je t bij haar gewoon niet voor elkaar met alleen een mesje 8)7
Zal de site eens even bekijken

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 07:36

Ik zou toch eens kijken naar het bekapwerk. Ergens schrijf je dat je paard op de foto een dunne zool heeft. Maar de smid snijdt wel in de zool.
Zou daar een mee stoppen, om te beginnen. De zool bijwerken is niet nodig, alleen het losse spul wat wegkrabben.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 08:10

Zaagsel geeft sneller hoefzweren als een stro bedekking kan het zaagsel er niet uit? Verder tegen de harde hoeven goed nat maken iedere dag en insmeren met duo hoef dit is een hoefvet gemaakt van natuurlijk vet!

En de stal goed uitmesten liefst iedere dag

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:45

Als het telkens hetzelfde been is, zou ik wel een keer met rontgen uitsluiten dat er geen hoornzuil zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:57

Maddy_Paola schreef:
Foto's zijn jaren geleden van 1 hoef wel gemaakt, hier kwam op dat moment alleen maar uit dat ze een dunne zool had, toen heeft ze 10 weken op ijzers gestaan, tot de volgende beurt, was nog op de manege en met hun smid, sinds ze van mij is komt er dus een heel andere.

Ik denk dat hier het antwoord op de waarom-vraag en gelijk de oplossing staat. :)

Ik zou weer RX laten nemen om te zien hoe die zolen er nu uitzien.
Als ze nog steeds dun zijn, is ijzers toch wel een hele goede oplossing.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:22

Mijn paard had ook één zomer veel hoefzweren. Vier zweren in een periode van ongeveer 2,5 maand. Twee keer hetzelfde been, en de andere twee aan verschillende benen. Mijn paard stond al op ijzers, al jaren door dezelfde (goede!!) smid beslagen. We waren de wanhoop nabij, er was niks verandert in de manier waarop ze gehouden werd. Enige wat ik had verandert was dat ik ander krachtvoer was gaan geven. Na de 4e zweer direct met dat krachtvoer gestopt en sindsdien (zo'n 8 jaar geleden inmiddels) heeft ze nooit meer een hoefzweer gehad.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:31

Heb je al eens laten testen op PPID?

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:50

Ik denk ook toch een ijzertje eronder. Als ze t voornamelijk voor heeft misschien gewoon beginnen met voorijzers en kijken of dat helpt?

Edit; zelf geen fan, maar misschien zijn hoefschoenen ook een optie?
Laatst bijgewerkt door Lillz op 03-05-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:51

Kan je de vorige smid niet eens laten komen en vragen wat hij ervan denkt?
Als het altijd vooraan is zou ik idd voor laten beslaan, zeker omdat je zegt dat het paard dunne zolen heeft.
Wonderpoedertjes bestaan niet, je kan wel aan je DA eens een bloedonderzoek vragen om te kijken of er geen tekorten zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:27

Mijn paard had dit ook helaas is hij uiteindelijk ingeslapen omdat het aan 3 voeten tegelijk kwam...
Ik zeg ook ppid test...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:32

dresjoepie schreef:
Zaagsel geeft sneller hoefzweren als een stro bedekking kan het zaagsel er niet uit? Verder tegen de harde hoeven goed nat maken iedere dag en insmeren met duo hoef dit is een hoefvet gemaakt van natuurlijk vet!

En de stal goed uitmesten liefst iedere dag

Mee eens. Let op met zaagsel bij hoefzweergevoelige paarden.

Klein beetje zaagsel onder of door het stro kan al een zweer veroorzaken.