Jong paard in ontwikkeling energiearm voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong paard in ontwikkeling energiearm voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:47

hoi allemaal,

Mijn paard is vrij ernstig geblesseerd geraakt een tijd geleden en heeft een paar maanden boxrust gehad.
Inmiddels is ze 3 jaar, en mag ze op de paddock en weide. Bij voorkeur gedraagt ze zich, dus veel energie rijk voer erin, heeft niet de voorkeur.
Nu is ze natuurlijk 3 en botgroei-aanmaak is voor haar heel belangrijk.
Op dit moment krijgt ze onbeperkt ruwvoer, staat ze enkele uren per dag op gras en voer ik haar wat handjes muesli als vulling en daarbij pavo vital voor de nodige vitaminen en mineralen. Ze is dik genoeg.

Is dit een juist dieet om te volgen? Mijn da zei toen der tijd van wel, maar ik ben even opzoek naar andere ervaringen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:57

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en ben geen expert.

Ik ben niet zo van de supplementen, echter staat mijn jonge merrie (net 4, sober ras, dus weinig krachtvoer) nu op glucosamine/msm en biotine. Dit om haar te ondersteunen in opbouw werk na 6 weken op box.

Vorig jaar gaf ik vitamine/mineralen korrels voor jonge paarden als ondersteuning. (Lexa junior, alleen te koop online in duitsland). Helaas vond mijn merrie die korrels niet zo lekker.

Daar zit geen energie in en wel alles wat jonge paarden nodig hebben.

Verder zou je nog kunnen kijken naar vitalbix nutrimash. Dat is slobber met alles erin, maar een geringe hoeveelheid suiker. Joy krijgt dit als beloning eens per week na werk. Maar is niet speciaal voor botgroei.

Maar ik zou niet zo snel tegen het advies van een DA ingaan. Dan zou ik gericht gaan vragen of extra supplementen voor botgroei helpend kunnen zijn.

Succes!

Mizora

Re: Jong paard in ontwikkeling energiearm voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:03

Ik voer zelf sojaschroot bij naast een vitaminekorrel vanwege de spierontwikkeling. Samen met fibernuggets voor wat volume in de voerbak (mag dus weggelaten worden) en bij 3 van de 4 lijnzaadolie (30ml voor een paard) voor de omega 3. Maar de sojaschroot maakt het meeste verschil. Hier staan ze wel 12/7 buiten, maar is het gras behoorlijk beperkt (2.5 uur op het moment). Ik voer de 3-jarige van 500-550kg nu 180g sojaschroot bij, maar ben begonnen met de helft (ik bestel het overigens bij bol.com).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:09

Mijn paard hoeft niet te worden opgebouwd en krijgt moet nog minimaal een jaar op rust! Dus opbouwen en het verkrijgen van spiermassa is hier (nog) niet ter sprake!

Dank voor de inzichten. Ik duik er eens in :)
Overigens ga ik gewoon mee in het advies van de DA hoor! Maar die voerde een erg duur supplement bij (160 per emmer) als vitamine/mineralen en ik voer de pavo vital bij. Ik ben dus vooral benieuwd of dit voldoende is voor een beestje wat nog in ontwikkeling is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:13

Misschien kun je de ingrediënten van de pavo vital vergelijken met het supplement wat de DA voerde.

Ik zou die muesli laten zitten als je niets doet. En de supplementen hoeven niet alleen gegeven te worden als je opbouwt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

Gimme_Joy schreef:
Misschien kun je de ingrediënten van de pavo vital vergelijken met het supplement wat de DA voerde.

Ik zou die muesli laten zitten als je niets doet. En de supplementen hoeven niet alleen gegeven te worden als je opbouwt natuurlijk.

De muesli is alleen zodat ze wat te eten heeft als de rest ook eten krijgt :)

De samenstelling van het supplement is helaas niet te vinden online en lijkt beschermd. Ik zal kijken of ik het kan opvragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:29

Hier wordt op geen van de paarden gereden of anderszins getraind. Ze zitten dik in de spieren maar dat is puur vrije beweging in combinatie met voer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:49

Als je een dier hebt, ongeacht welk dier het is, dan is het raadzaam om het dieet zo dicht mogelijk bij de soort te houden.
Paarden zijn heel goed in staat uit goed ruwvoer bijna alle voedingsstoffen te halen mits de darmflora gevarieerd en sterk genoeg is.

Investeer in goed ruwvoer/hooi, laat het evt. testen op voedingswaarde, voer een goede vitamine/mineralenbrok (Pavo vital is prima brok, net als Vitalbix Daily Complete, Metazoa Superfit en dergelijke) en voer daar matig van (overdoseren is meestal slechter dan onderdoseren), dan krijgt je jonge paard samen met gras meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:02

Lindsey_99 schreef:
Als je een dier hebt, ongeacht welk dier het is, dan is het raadzaam om het dieet zo dicht mogelijk bij de soort te houden.
Paarden zijn heel goed in staat uit goed ruwvoer bijna alle voedingsstoffen te halen mits de darmflora gevarieerd en sterk genoeg is.

Investeer in goed ruwvoer/hooi, laat het evt. testen op voedingswaarde, voer een goede vitamine/mineralenbrok (Pavo vital is prima brok, net als Vitalbix Daily Complete, Metazoa Superfit en dergelijke) en voer daar matig van (overdoseren is meestal slechter dan onderdoseren), dan krijgt je jonge paard samen met gras meer dan genoeg.

Dat zou betekenen dat het nu gewoon goed is :)
Ze ziet er ook enorm goed uit!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:13

Ik heb een 4 jarige merrie, nog niet onder het zadel.
Werk bestaat uit (dubbele) longe, wandelen, grondwerk.
Krijgt onbeperkt hooi en een vitaminebrok met wat merriebrok voor de eiwitten.
Mizora, jij vertelt dat je 180gr sojaschroot geeft, om een beeld te krijgen qua volume, hoe vol is een voerschep met 180gr? Mijn paard is een lastige eter namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:54

Het is ongeveer een kwart schep (wij hebben een kleinere schep die ongeveer een kwart schep is, echt de moeite waard om te zoeken, 450ml) en hier zijn de paarden er dol op.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:03

Lindsey_99 schreef:

Helemaal mee eens, dat is mijn ervaring ook.

Mijn twee (sobere) kerels krijgen ook enkel ruwvoer en metazoa. De Metazoa heb ik in de grotere brokvariant, die voer ik als beloning. Zo krijgen ze ook tijdens het "belonen" niet ineens meer binnen dan noodzakelijk. De fokker van mijn grote kerel hanteert hetzelfde voerbeleid (heb het van hem overgenomen) als basis en voert enkel bij indien het noodzakelijk is bij bijvoorbeeld de drachtige merries en paarden die intensief gereden worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:09

Jonge paarden hebben naar mijn idee wel voldoende eiwitten nodig om goed te kunnen groeien en spieren op te bouwen.
Je zou eens met je dierenarts kunnen overleggen wat wijs is.
Misschien zou je iets van lucerne bij kunnen voeren?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:18

Mizora schreef:
Het is ongeveer een kwart schep (wij hebben een kleinere schep die ongeveer een kwart schep is, echt de moeite waard om te zoeken, 450ml) en hier zijn de paarden er dol op.

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga een zak bestellen, hoop dat ze het eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:20

Nouvel schreef:
Jonge paarden hebben naar mijn idee wel voldoende eiwitten nodig om goed te kunnen groeien en spieren op te bouwen.
Je zou eens met je dierenarts kunnen overleggen wat wijs is.
Misschien zou je iets van lucerne bij kunnen voeren?

Ik zal het eens navragen.
Ze heeft een half jaar op de kliniek gestaan en kreeg onbeperkt hooi, muesli met weinig voedingsstoffen (die muesli voer ik nu ook) en het supplement Mineron voor vitaminen en mineralen. Dat was volgens hen (toen) een ideale samenstelling.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:43

ik zou ook eerder Luzerne voeren als museli zo blijf je toch wat dichter bij het ruwvoer maar wel de eiwitten die jonge paarden nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:51

Inmiddels contact gehad met de dierenarts en hij is tevreden met het voerschema! Ze krijgt onbeperkt hooi, een vitaminebrokje en een handje muesli. Dit was volgens de dierenarts helemaal oké. Ze gaat sommige dagen op de weide, andere dagen staat ze met onbeperkt hooi op de paddock. Haar bewegingsruimte is nog vrij beperkt aangezien ze aan het revalideren is. Ik vind haar echt veel te dik, maar minder dan dit kan ik haar niet voeren lijkt me?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:39

Mijn ervaring is dat ze van onbeperkt hooi echt te dik worden. Ga het hooi eens afwegen zodat je precies weet wat je geeft.