Paard is zeer gespannen op nieuw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnee2091

Paard is zeer gespannen op nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 21:33

Ik heb mijn paard door de corona crisis tijdelijk verhuisd naar een andere stalling. Op eigen stal mochten we maar 1.5 uur komen en op de tijdelijke stal zijn er geen regels betreft tijden.( is een kleine pensionstal met ong 22 paarden).

Eerste week na verhuizing was mijn merrie erg onrustig en gespannen ,moest wennen aan de nieuwe omgeving. De 3 weken daarna was ze heel relaxt en rustig. Wisseling van paarden geweest maar gaf ze niet zoveel om.
Tot afgelopen maandag toen is er in de ochtend een nieuw paard gekomen in een andere gang als waar mijn paard staat.
Toen ik naar de bak liep vond ik haar al wat onrustiger. Veel hinniken en de hele tijd de stallen in kijken.
Na opgestapt en ingestapt te zijn kwam het nieuwe paard naar buiten en werd in de paddock gezet naast de bak( paard was heel erg onrustig,heen en weer aan het rennen en snuiven.) Mijn paard reageerde hier op en bleef erg gespannen staan kijken naar het paard. Dus ik ben er af gestapt en aan de hand gestapt. Maar mijn paard bleef die kant op trekken.
Uiteindelijk langs het paard gelopen en was er niks aan de hand. ( zelf ben ik wat angstig om te vallen. Dus optie om weer op te stappen was er toen niet) om toch haar frustratie en spanning er uit te lopen. Haar aan de longe gezet. Maar toen ik de longeerbak in ging brak ze haar nek bijna omdat ze zo gefocust was op het andere paard.
Uiteindelijk toen het paard uit zicht was ontspande ze weer.
Gister ook maar aan de longe gezet en was heel ontspannen. Tot ze het nieuwe paard in een glimp voorbij zag komen draaide ze zich om en werd weer heel erg gespannen.
Vandaag is mijn bijrijdster gaan rijden. Maar ook daarbij heel erg gespannen,weg schieten, schijnbewegingen maken. Dit heeft ze nooit gehad bij een ander paard die ze nog niet kent.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Hoe kan ik dit het best oplossen? Ze kennis laten maken met elkaar of afwachten of het andere paard rustiger wordt (misschien neemt ze de spanning over maar dan moet ze dat ook bij andere paarden doen).
Naar mijn weten kent ze dit paard niet. Heeft iemand hier ervaring mee dat een ander paard dit ook heeft gedaan?

Daphnee2091

Re: Paard is zeer gespannen op nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 21:35

Mijn eigen paard en het nieuwe paard zijn trouwens beide merries. Er staan geen hengsten op stal