Ik heb een vraag.. mijn merrie is aan het einde van haar dracht en zal over ongeveer een maand gaan bevallen.
Vanmorgen zag ik tot me schrik een bult onder baar buik. De bult is hard je kunt hem niet echt indrukken. Ze reageert er totaal niet op. Eet goed en is verder normaal. DA gebeld en deze gaf aan dat het wellicht vocht kon zijn wat de merrie vast hielt. Mocht het morgen niet weg zijn laat ik de DA langs komen maar ik dacht wellicht heeft iemand dit eerder bij een drachtige merrie gezien.
Heb je een foto? Ik ken wel een drachtige merrie die aan het einde van haar dracht een buikwandbreuk heeft opgelopen. Zij had daar verder weinig last van, en kon ook nog gereden worden daarna. Maar mocht met die breuk niet meer drachtig worden van de dierenarts.
Ziet er uit als vocht. Als je zeker wil zijn: duw met 1 vinger vrij hard erin. Het kuiltje blijft dan als het goed is staan. Als ze verder goed fit is, geen koorts en het niet pijnlijk is, dan hoef je je geen zorgen te maken.
Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! De bult is helemaal verdwenen. Het was waarschijnlijk gewoon een vochtophoping.
Grtjes
wemkelover
Geplaatst: 03-05-20 14:40
wat vaak goed helpt om het te voorkomen is beweging. ik heb een hoogdrachtige merrie zwangerschaps gym moeten geven (kreeg er voor betaald) omdat die ook een hele dikke plaat zucht had. Die heb ik elke dag nog gelongeerd, alleen gestapt 20 min. aan alleen een hoofdstel dus niet bijgezet of wat dan ook
@wemkelover. Dat klopt ik heb haar ligt werk laten doen (15 min stappen en draven wanneer ze dat zelf wilde) na een uur werd de bult al minder. Ze staat wel heel veel op het land dus gelukkig kan ze altijd bewegen. Alsnog bedankt voor de tip