Blokkade atlas, ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linde99

Blokkade atlas, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 16:01

Wie heeft wel eens te maken gehad met een paard met een blokkade bij de atlas. Hoe is dat gediagnosticeerd en hoe is dat uiteindelijk verholpen en door wie?
Wat waren de symptomen van het paard?

Ben erg benieuwd gezien dit niet echt een bekend onderwerp is. Een van mn merries heeft een atlas blokkade. Deze zou 2 weken geleden behandelend worden maar kon helaas niet doorgaan door het corona.

Muze

Re: Blokkade atlas, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:11

Wie heeft de diagnose bij jou gesteld?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:32

Mijn 22-jarige paard is twee weken geleden nagekeken door de osteopaat en behandeld, hij had o.a. de linkerkant van de atlas vast zitten. Het is nog te kort dag om te kunnen stellen dat dit probleem is opgelost, maar hij voelt zich in ieder geval al een stuk beter.

Zit jouw paard vast of is er meer aan de hand dan een blokkade?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:59

@Muze: mijn osteopaat maar die krijgt de blokkade zelf niet los na 2 behandelingen. Ben doorgestuurd naar haar opleider. Die heeft een kliniek, bedoeling is dat er ook foto's gemaakt worden

@Nicky1963; nee ze heeft inmiddels alleen nog maar last van de blokkade zover we weten. Vermoeden is dat er nog wel e.e.a. rond het hoofd en atlas zit maar dat zou zichtbaar worden op de foto's
Laatst bijgewerkt door Linde99 op 28-04-20 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:21

Ja. Paard was niet te behandelen. Als de osteopaat naar haar wees ging ze al omhoog. Vervolgens foto's gemaakt, maar niks te zien. In de kliniek is ook haar gebit bekeken (op advies van de osteo) en dat was prima volgens hun. Uiteindelijk behandeld door een natural balance tandarts en daarna kon de osteo haar ook weer behandelen. Na een paar osteo-behandeling is het weer goed.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:22

Mijn paard heeft jaren geleden een ongelukje gehad. Tenminste, dat bleek dus achteraf. Wij waren op vakantie geweest en wisten van niets. Tijdens de vakantie begon het weideseizoen namelijk. Paard reageerde vreemd toen we terug kwamen en weer aan het werk wilden gaan. Onwijs kopschuw. Nu is hij altijd wel moeilijk geweest met het aanraken van zijn oren, dus ik zocht er niet direct iets achter. Maar het ging van kwaad tot erger. Rijden werd een drama, hij accepteerde geen contact meer, dan kwam hij omhoog. Met poetsen mocht ik er niet bij. Toppunt was dat hij me voor het eerst in zijn leven beet toen ik het halster om wilde doen. Dierenarts en osteopaat laten komen en inderdaad, de atlas zat vast. Osteopaat heeft dit in twee behandelingen verholpen, maar dit heeft nog een paar jaar geduurd voordat alles op zn plek bleef. Atlas bleef een gevoelig puntje, twee keer per jaar osteo bleef nodig. Nu zijn we vijf jaar verder en is het geen probleem meer. Paard bleek dus achteraf over de kop gegaan te zijn in de wei. Hadden wij ook graag wat eerder geweten... Sterkte met je paard in elk geval! Bij ons is het helemaal goed gekomen.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:07

Wanneer mijn pony naar de osteo/chiropractor gaat voor haar rug wordt ze altijd helemaal gecheckt. Altijd zit haar atlas ook wat vast maar niet extreem, wordt altijd met een paar tikjes los gemaakt met rubberen hamers. Ze heeft dan een roesje zodat ze helemaal ontspand en dan is het zo verholpen.