Melk komt uit neus veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora_19

Melk komt uit neus veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 15:12

Vanmorgen rond half 6 is er een mooi fjorden merrieveulentje geboren. Om half 7 rende en bokte ze al rond. Ze heeft al meerdere keren ontlast en drinkt goed.

Er is een ding waar we ons grote zorgen om maken en dat is dat er melk uit haar neus loopt. Soms is dat direct na het drinken, soms wel meer dan 5 minuten later. Als ze staat te persen op ontlasting komt het gewoon d'r neus uit.

Eerder op de ochtend rochelde ze ook wat qua ademhalen, dat lijkt nu minder.
De dierenarts is geweest, hoorde nauwelijks iets op de longen en voelt ook geen open verhemelte. Temp was ook goed. Ze hoopt dat het een slikprobeem is van voorbijgaande aard. Gezien het weer en hoge kans op longontsteking ook een dekentje aangeschaft.

Op internet kunnen we weinig informatie vinden over veulens waarbij de melk uit de neus komt. Misschien hier iemand tips of informatie?
Afbeelding

eilleen333

Re: Melk komt uit neus veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:16

Ik vind het persen op de ontlasting ook wel een dingetje. Is dat echt hard persen? Of bedoel je dat ze normaal poept maar er dan toch melk uit de neus komt?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:21

Het kan zijn dat de moeder al zoveel melk produceert, dat het veulentje een beetje “ overloopt”
Natuurlijk goed in de gaten houden, maar dat kan de ( redelijk onschuldige ) reden zijn.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:21

Het kan zijn dat de moeder al zoveel melk produceert, dat het veulentje een beetje “ overloopt”
Natuurlijk goed in de gaten houden, maar dat kan de ( redelijk onschuldige ) reden zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:23

proudmama schreef:

Heb ik met mijn veulen gehad, het was niet de gedronken melk die eruit kwam, maar zodra veulen begon te drinken, spoot het ook uit de andere speen. Zo zn neus in...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:24

Sorry dubbel post, hij pakte de eerste keer niet

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:27

Mijn veulen van nu 6 weken had dit ook. Hij was dan gewoon veel te gulzig. Nu heeft hij het bijna niet meer.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:28

Stuur mij even een PB mijn veulen van vorig jaar had dit ook

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:40

Reflux?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:36

In igg wel heel fijn dat geen open gehemelte is, daar dacht ik idd gelijk aan.... hopelijk kom je erachter.

Wie is dit leuke veulen?! Aan bloedlijn

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:14

Mijne deed dit als veulen ook wel. Gulzig/veel melk was wel aan de orde.
Het is overgegaan, maar heeft nog wel tijdje geduurd.
Ik dacht ook aan open gehemelte, maar bleek toch niet.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:15

Als ik het vergelijk met mensenbabys, daarbij sluit het maagklepje in het begin nog niet goed af. Het klinkt alsof dat hier ook het geval is. Bij mensen gaat het vanzelf over. Als de dierenarts en open gehemelte heeft gecontroleerd zoals je schrijft en ze heeft een geen/weinig last van, zou ik me er geen zorgen over maken.

Pandora_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:32

eilleen333 schreef:
Ik vind het persen op de ontlasting ook wel een dingetje. Is dat echt hard persen? Of bedoel je dat ze normaal poept maar er dan toch melk uit de neus komt?

is inderdaad als ze gewoon poept, ook niet elke keer. ze heeft geen moeite haar ontlasting kwijt te raken.
Laatst bijgewerkt door Pandora_19 op 28-04-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:34

LadyMadonna schreef:
proudmama schreef:

Heb ik met mijn veulen gehad, het was niet de gedronken melk die eruit kwam, maar zodra veulen begon te drinken, spoot het ook uit de andere speen. Zo zn neus in...

Het uier van de merrie zit normaal vol. Veulen drinkt ook goed, waardoor het nooit helemaal gespannen staat en er niets uit spuit. direct na het drinken is haar neus ook nog schoon, het komt echt iets later weer terug..

Pandora_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:39

Amber_ schreef:
In igg wel heel fijn dat geen open gehemelte is, daar dacht ik idd gelijk aan.... hopelijk kom je erachter.

Wie is dit leuke veulen?! Aan bloedlijn

Hoi Amber, het veulen is van Lavi en de merrie (Karma) is een Zortin.

Pandora_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:41

Dyonne schreef:

Fijn dat het over is gegaan! weet je nog hoelang dat heeft geduurd? en er nog achtergekomen wat het precies is geweest? Was dat ook dat het later terug eruit kwam of direct na het drinken? Ik heb niet het idee dat ze gulziger is als de andere veulens en het uier van de merrie is ook zeker niet overvol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:48

Klinkt als een slokdarmverslapping ofzo. Ik zou het wel in de gaten houden want dit zou veel problemen kunnen gaan geven. Als het in de longen komt ben je helemaal ver van huis. Ook kunnen ze snel slokdarmverstoppingen krijgen als ze gras gaan eten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:21

Pandora_19 schreef:
Dyonne schreef:

Fijn dat het over is gegaan! weet je nog hoelang dat heeft geduurd? en er nog achtergekomen wat het precies is geweest? Was dat ook dat het later terug eruit kwam of direct na het drinken? Ik heb niet het idee dat ze gulziger is als de andere veulens en het uier van de merrie is ook zeker niet overvol.

Kwam ook wel later. Maar hoe lang het precies geduurd heeft weet ik niet meer. Nam wel elke keer wat af. Maar wel een paar maanden ging erover.
Dierenarts wist het ook niet precies. Dus vooral in de gaten houden.