Wat kan ik nog meer doen om paard te helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wat kan ik nog meer doen om paard te helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:25

Hallo allemaal,
Sinds 1 maand heb ik er een project bij gekocht. Een 10 jarige kruising trekpaard.
Heeft ervaring met sleepwerk en licht onder het zadel. Heeft hiervoor op een manege gestaan waar hij
niet goed is behandeld.
Paard had 1,5 jaar stil gestaan en was erg vermagerd...

Situatie tot nu toe:
- Ruin 10 jaar
- slechte/droge hoeven/ platvoeten
- mager mist 75 kilo
- spierloos
- schilfers in manen en staart
- vermoedelijk lichte cpl achterbenen
- schichtig voor het zadel en been tijdens rijden

Momenteel doe ik het volgende:
- Dagelijks 8 uur weidegang met vrienden
- bijvoeren met hooi
- 1 kilo sportbrok met Luzerne, kleefkruid en magnesium
- train hem 4 tot 5 keer onder het zadel in de bak en wil deze week beginnen met lange stukken recht uit buiten.
- Behandeld tegen mijten
- Achterbenen gaan tot 2 keer in de week in de groene klei met teatree en hydrocortiderm bij wondjes
- Hoeven worden ingesmeerd met duo hoef.

Momenteel twijfel ik over het krachtvoer... ik wil hem graag wat energie geven en kracht maar weet ook dat suikers slecht zijn voor dit soort paarden. Wat zou een mooi alternatief zijn?

Qua training pakt hij alles steeds beter op maar blijft angstig voor mijn been en heeft stress bij het opstappen. Maar hier werken wij aan.

Wat zou ik verder nog kunnen doen om hem op gang te helpen? In principe doet hij het erg goed... komt al goed bij en knapt echt op.
Zou ik bijvoorbeeld nog een detox kunnen doen? Of hem nog ondersteunen met meer supplementen?

Graag jullie mening.

Earth

Re: Wat kan ik nog meer doen om paard te helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:35

Ik zou 1 ding tegelijk doen. Eerst even laten bijkomen qua gewicht, hoeven wat bijwerken en daarna pas aan het werk zetten. Als hij beter in zijn vel gaat zitten, gaat hij het werk vast ook beter oppakken. Je kunt wellicht eerst beginnen met grondwerk, om wat meer vertrouwen te creëren, maar laat het echte werk nog even zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:37

Mijn fries,twee maanden geleden overleden,had ook cpl.Ik heb dat stabiel kunnen krijgen en de 16 jaar dat hij het had geen problemen.Beetje in de gaten houden of hij geen mijt had,zoja,wassen of inspuiten.
Hij kreeg geen krachtvoer,bietenpulp zemelen,lucerne,copra,en een vitamine en mineralen supplement.
Hij werd wel vier tot vijf x per jaar ontwormd,waarvan de meeste keren met ivermectine,misschien dat hij daarom geen last had van zijn cpl.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:43

Earth schreef:
Ik zou 1 ding tegelijk doen. Eerst even laten bijkomen qua gewicht, hoeven wat bijwerken en daarna pas aan het werk zetten. Als hij beter in zijn vel gaat zitten, gaat hij het werk vast ook beter oppakken. Je kunt wellicht eerst beginnen met grondwerk, om wat meer vertrouwen te creëren, maar laat het echte werk nog even zitten.

Het werk is ook meer grondwerk... we werken lang aan de hand en daarna ga ik er 10 minuten op. Dit ook pas sinds deze week. Hij heeft eerst 3 weken tijd gehad om te herstellen...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:51

Ik zou daar eerst 3 maanden van maken, en dan een paar keer per week wat grondwerk doen. Maar laat hem eerst helemaal tot zichzelf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:55

Ik vind 4 a 5 keer per week onder het zadel teveel.
Zou er zelf 1 (of nog even geen) keer per week van maken en voor de rest aan de slag met grondwerk.
Ik geef mijn schrale fries sinds kort Pavo Fibrebeet en het lijkt al wat effect te hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:10

Ook ik vind dat je vrij vlot gaat, maar ik ga er vanuit dat dat zo is omdat hij het goed oppakt en dan is het natuurlijk prima. Houd je hem wel in de gaten? Trekpaarden staan bekend als enorme binnenvetters en het zou zonde zijn als je we terug bent bij nop omdat je toch over zijn grenzen gegaan bent.

Even per punt.
- slechte/droge hoeven/ platvoeten - Goed laten bekappen en advies smid volgen.

- mager mist 75 kilo - Ik zou het vooral in goed ruwvoer zoeken. Goed hooi, bietenpulp, zemelen, luzerne dat werk. Krachtvoer is echt niet goed voor dit soort paarden!

- spierloos - lost zichzelf op als je kalm weer aan het werk gaat

- schilfers in manen en staart - zal samenhangen met de slechte voedingstoestand of parasieten. Even wassen met sebacil lost dat laatste op

- vermoedelijk lichte cpl achterbenen - dat is balen! Ook hierom zeker geen krachtvoer geven, en wassen met sebacil tegen eventueel mijt- dat had je al gedaan?.

- schichtig voor het zadel en been tijdens rijden - rustig opbouwen zal dat vast flink verbeteren

- Dagelijks 8 uur weidegang met vrienden - mooi

- bijvoeren met hooi -mooi

- 1 kilo sportbrok met Luzerne, kleefkruid en magnesium - zie boven, ik zou de krachtvoer eraf halen. Eventueel olie erbij voor meer calorieën en energie

- train hem 4 tot 5 keer onder het zadel in de bak en wil deze week beginnen met lange stukken recht uit buiten. - vind ik al best veel hoor..

- Behandeld tegen mijten - mooi

- Achterbenen gaan tot 2 keer in de week in de groene klei met teatree en hydrocortiderm bij wondjes.

- Hoeven worden ingesmeerd met duo hoef.- wat zegt je hoefsmid?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:18

Als hij zo veel te mager is, zou ik echt niet zo intensief trainen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:19

Wat ik zou aanbevelen qua voeding is Pavo Fibrebeet zoals hierboven al benoemd is, dit voer staat heel laag in suikers en zetmeel, ik ken zelfs dierenartsen die dit aanbevelen bij paarden die niet tegen suikers kunnen/hoefbevangen paarden/etc. Zou ook een vitaminebrok voeren, dit helpt ook altijd bij een paard in matige conditie. Luzerne is prima voer, zit ook eiwit in en dat is natuurlijk goed voor de spieraanmaak.

Qua arbeid zou ik voorlopig niks doen onder het zadel. Alleen grondwerk en longeerwerk.
Het klinkt alsof het paard wel wat te verduren heeft gehad, dus mentaal zal dit paard ook wel even tot rust moeten komen. Geef hem tijd om te aarden en te wennen. Zeker niet gaan rijden als dit paard schichtig is voor het zadel en het been.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:33

Ik zou in zo'n paard zeker geen kilo sportbrok stoppen( zeker ook bij verdenking cpl) ...onbeperkt goed hooi in combinatie met vitaminebrok is vaak al voldoende om ze op gewicht te krijgen..evt in combi met een olie of pulp/ luzerne..

Maar geef het welde tijd...training om bespiering terug te krijgen prima natuurlijk..maar verwacht van een paard wat nog niet op gewicht is geen wonderen qua leveren van energie..dit wordt nl gestoken in het opknappen..komt vanzelf weer!

Tof dat je zo'n paard een nieuwe kans geeft!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 15:04

Het trainen heb ik inderdaad alleen opgepakt omdat hij goed vooruit ging, energie had en ik iets wou doen met hem om hem bezig te houden vertrouwen te geven. Dit pas opgepakt ook nadat zijn ribben niet meer zichtbaar waren.
Het trainen houden we kort en alles vanuit de rust en veel belonen ook met voer.
Voor nu nog!
Onder het zadel is dit dus max 10 minuten per keer en eigenlijk voornamelijk stapwerk.
Maargoed hiermee houdt ik hem goed in de gaten en heb genoeg kennis en hulp.

Het sportbrok zal ik gaan aanpassen naar iets van een vitaminebrok, heb me hier nog onvoldoende in verdiept maar neig nu naar vitalbix of mezoa

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:11

Sowieso de brok schrappen vanwege de cpl en ook met luzerne even uitkijken.
Ik zou zeggen een fijne vitamine korrel en wellicht een scheutje olie en daar even bij houden.
Eventueel wat kruiden, als je daarvoor open staat zou je die kunnen laten uitmeten bij horsecomplete..

Hoe erg is de cpl?
Heeft hij ook mijt?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:40

Muze schreef:
Sowieso de brok schrappen vanwege de cpl en ook met luzerne even uitkijken.
Ik zou zeggen een fijne vitamine korrel en wellicht een scheutje olie en daar even bij houden.
Eventueel wat kruiden, als je daarvoor open staat zou je die kunnen laten uitmeten bij horsecomplete..

Hoe erg is de cpl?
Heeft hij ook mijt?

Zoals je kan zien heb ik hem al voor mijten behandeld. Ik zag hem niet echt stampen maar gewoon voor de zekerheid gedaan.
Even een foto van zijn benen. Hij heeft sokken maar die heb ik afgeschoren om alles goed in kaart te brengen

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:54

Ja zag ik, maar was benieuwd of je ze Idd ook bevestigd had gekregen ( stampen).
Fijn om de sokken te scheren dan kan je cpl veel beter managen.

Met goede voeding zal je al een fijne start kunnen maken/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:22

Hij heeft wel vocht in de kogels,komt dat door de cpl?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:25

geerke schreef:
Hij heeft wel vocht in de kogels,komt dat door de cpl?

Klopt hij houdt wat vocht vast. Ik twijfel momenteel nog of hij cpl heeft.... zijn benen zijn flink aan het opklaren. En ook de rimpels lijken wat te verdwijnen... dus vraag me af of hij wel cpl heeft.
Het vocht vasthouden zou een verschijnsel kunnen zijn van cpl.
Verder loopt hij goed rad, kwam door de buigproeven heen en is niet warm.
Slinkt wel iets met beweging maar niet in zijn geheel

Dus geen idee wat het is....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:34

Wat ik nog mis in het verhaal is de ontworming, ook ivm het mager zijn en de cpl kan het goed zijn dat hij ontwormd moet worden.

Volgens mij doe je alles heel goed verder, ik zou vooral niet te snel gaan en stap voor stap. Detoxen kan in het najaar/ volgend voorjaar ook wel. Als de hoeven heel droog zijn dan helpt het om ze dagelijks nat te maken (niet invetten!) of hem in een modderbadje te laten staan.

Wat wij weleens doen in droge periodes is een modderbadje maken voor de drinkbak zodat ze daar in staan als ze komen drinken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:38

Ohja detoxen wil je trouwens niet.
Dat is veel te heftig.
War je wel kan doen, is ondersteunen van de lever.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:36

Elisa2 schreef:
Wat ik nog mis in het verhaal is de ontworming, ook ivm het mager zijn en de cpl kan het goed zijn dat hij ontwormd moet worden.

Volgens mij doe je alles heel goed verder, ik zou vooral niet te snel gaan en stap voor stap. Detoxen kan in het najaar/ volgend voorjaar ook wel. Als de hoeven heel droog zijn dan helpt het om ze dagelijks nat te maken (niet invetten!) of hem in een modderbadje te laten staan.

Wat wij weleens doen in droge periodes is een modderbadje maken voor de drinkbak zodat ze daar in staan als ze komen drinken.

Gebeurd natuurlijk! Pramox en een wormeitjes telling was goed.
Verder maak ik zijn hoeven geregeld nat idd voor ik behandel met duo hoef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:59

Dan denk ik vooral geduld hebben en stap voor stap, ik zou niet weten wat je nog meer kunt doen dan tijd geven. :-)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:23

Mijn paard voer ik sinds 3 weken FibreBeet omdat ze enorm schraal was geworden na een flinke ziekte en verhuizing.

Misschien even fijn om te zien dat het echt effect heeft. Tussen de bovenste en de onderste foto zit 3 weken verschil.

Afbeelding

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:48

wow, wat een groot verschil! Hoeveel geef je ervan per dag?