oedeem+zwelling koker na trap andere pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

oedeem+zwelling koker na trap andere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 22:08

Haai!

Afgelopen week heeft onze pony een trap van een andere pony gehad.

Op vrijdagavond ontdekte ik een bult onder zijn buik toen mijn dochter pony wilde longeren. Bij goed kijken leek ook het gebied rondom zijn koker dik. Hij begon ook steeds uit te schachten. Omdat wij hem ook die woensdag en donderdag sloom vonden, heb ik staleigenaar mee laten kijken en daarna besloten toch de DA te laten komen.

Die is vrijdagavond gekomen en gaf aan dat het oedeem is, dat hij waarschijnlijk een trap heeft gehad, of ergens bovenop gezeten moet hebben met zijn lies (en toen bedachten we dus dat de staleigenaren idd geprobeerd hadden of hij bij de 2 merries in de wei kon, hij staat tot nu toe alleen maar dat hij toen een flinke trap heeft gekregen van 1 van de merries en dat hij over het draadje heen is gesprongen terug naar zijn eigen weitje ernaast) De DA heeft een ontstekingsremmer ingespoten. Hij zei dat hij normaal meer pijnstillers achter zou laten voor hem maar dat nu niet deed omdat onze pony net klaar is met de behandeling voor maagzweren (en pijnstillers natuurlijk weer maagzweren in de hand werken) Advies DA: even niet rijden. Dinsdag zal het wel over zijn. Als het niet over is, naar de kliniek komen voor verder onderzoek; bloed laen trekken etc.
DA was wat geïrriteerd toen ik belde want hij kon toch over de telefoon niet zien wat er aan de hand was. Nee duh, daarom vroeg ik ook of hij wilde komen. Ik kreeg een beetje het gevoel dat hij het wat onbelangrijk vond allemaal.

Nu zie ik op foto's dat pony de zwelling inderdaad donderdag ook al had, dus grote kans dat het die trap is geweest. Vandaag weer even gekeken maar het is totaal niet minder geworden. Sterker nog, het lijkt wat meer uitgebreid. Heeft iemand een idee hoe lang zo'n zwelling/oedeem aan kan houden?

Ik denk dat ik anders de lokale dierenarts maar bel dinsdag, ipv de kliniek, voor advies.
Het zit echt aan de rechterkant/onderkant van zijn buik.

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:12

Ik zou als je dat gevoel kreeg überhaupt die kliniek niet bellen.
Ik had een keer een dierenarts die het niet nodig vond een pees te scannen, terwijl zijn collega gezien zijn verleden dat wel nodig vond.
Hij liet me teveel blijken het niet belangrijk te vinden terwijl het mijn geld is.
Dus eens en nooit meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:12

Dat kan wel een week of 6 duren...maar weet je zeker dat het geen liesbreuk is? Heb je er een foto van?

geerke

Re: oedeem+zwelling koker na trap andere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:13

Oja,ik zie de foto nu....traaaaaag internet.Nee dat is geen liesbreuk.Hij plast wel normaal en eet goed?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 22:22

@moonfish ik heb eerder juist altijd hele fijne ervaringen met deze kliniek dus het verbaasde me erg.

@geerke nee was ook geen navelbreuk oid. Het is echt oedeem. Of hij normaal plast weet ik niet maar hij eet en drinkt wel normaal. Hij heeft geen koorts en hij gedraagt zich verder ook normaal, oogt niet ziek maar gewoon fit. Maar omdat ik vroeg aan de DA waar ik rekening mee moet houden en hij zei dat het dinsdag wel we moet zijn, verbaas ik me er over dat het vandaag eerder iets is uitgebreid dan verminderd is.
Als het dinsdag ongeveer weg zou moeten zijn, dan vraag ik me af of ik me zorgen moet maken als het dinsdag nog even erg is. Ik kan me echter best voorstellen dat het langer zou kunnen duren. Als ik zelf een flinke tik krijg, duurt dat tenslotte ook even. Maar goed, ik laat me nu leiden door de DA?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:38

hoe gaat het nu?

zit ook wel op een ongunstige plek natuurlijk en dan kan het wel even duren dat de oedeem daar weg trekt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:43

Op die plek kan het wel ff duren. Houd voor de zekerheid zijn temperatuur en eetgedrag in de gaten. Zorg ook voor een drinkbak waarbij je kunt zien hoeveel hij drinkt.

Komt wel goed..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:00

Hopelijk gaat het snel over. Ze krijgen daar wel vaker een trap als de dames niks van ze willen weten, maar het kan wel even duren. Gelukkig was hij slim genoeg naar z'n eigen wei terug te gaan. Misschien gaat met een ruin koppelen beter, of met maar 1 merrie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:09

Opzich niet gek dat het erger lijkt want de zwelling zakt naar het laagste punt. Je zou kunnen kijken of koelen helpt tegen de zwelling.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:47

MarjanB schreef:
Opzich niet gek dat het erger lijkt want de zwelling zakt naar het laagste punt. Je zou kunnen kijken of koelen helpt tegen de zwelling.

Koelen zal de zwelling doen afnemen ja, maar voor genezing helpt het niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:49

ellepel schreef:
hoe gaat het nu?

zit ook wel op een ongunstige plek natuurlijk en dan kan het wel even duren dat de oedeem daar weg trekt.

Maandag leek het weer eerder naar voren verspreid dan afgenomen. Ik kan het niet anders uitleggen. Dus ook niet verder gezakt naar het laagste punt want daar zat het al.
Hij kreeg in ieder geval lymfedrainage massage maandag (de bitfitter kwam op stal maar dochter kon natuurlijk niet met hem rijden. Zij bleek echter ook lymfedrainage te doen :D) en tape!
Gister hebben we hem lekker met rust gelaten dus we gaan eind van de middag eens even kijken hoe het met hem gaat.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:51

Lindsey_99 schreef:
Hopelijk gaat het snel over. Ze krijgen daar wel vaker een trap als de dames niks van ze willen weten, maar het kan wel even duren. Gelukkig was hij slim genoeg naar z'n eigen wei terug te gaan. Misschien gaat met een ruin koppelen beter, of met maar 1 merrie.

Ik vond het ook wel een goede actie dat hij meteen teruggesprongen is over het draadje :D Slim ding.
Met de andere merrie kan hij prima, maar zij is verkocht en vertrekt binnenkort. Met haar staat hij vaak te kroelen over het draadje.

Er komt over 3 weken een nieuwe ruin op stal dus misschien dat ze dat over een tijdje proberen. Zou wel leuk zijn, want hij is zo speels en hiervoor stond hij met een A pony ruintje en dat ging ook super.