Afgelopen week heeft onze pony een trap van een andere pony gehad.
Op vrijdagavond ontdekte ik een bult onder zijn buik toen mijn dochter pony wilde longeren. Bij goed kijken leek ook het gebied rondom zijn koker dik. Hij begon ook steeds uit te schachten. Omdat wij hem ook die woensdag en donderdag sloom vonden, heb ik staleigenaar mee laten kijken en daarna besloten toch de DA te laten komen.
Die is vrijdagavond gekomen en gaf aan dat het oedeem is, dat hij waarschijnlijk een trap heeft gehad, of ergens bovenop gezeten moet hebben met zijn lies (en toen bedachten we dus dat de staleigenaren idd geprobeerd hadden of hij bij de 2 merries in de wei kon, hij staat tot nu toe alleen maar dat hij toen een flinke trap heeft gekregen van 1 van de merries en dat hij over het draadje heen is gesprongen terug naar zijn eigen weitje ernaast) De DA heeft een ontstekingsremmer ingespoten. Hij zei dat hij normaal meer pijnstillers achter zou laten voor hem maar dat nu niet deed omdat onze pony net klaar is met de behandeling voor maagzweren (en pijnstillers natuurlijk weer maagzweren in de hand werken) Advies DA: even niet rijden. Dinsdag zal het wel over zijn. Als het niet over is, naar de kliniek komen voor verder onderzoek; bloed laen trekken etc.
DA was wat geïrriteerd toen ik belde want hij kon toch over de telefoon niet zien wat er aan de hand was. Nee duh, daarom vroeg ik ook of hij wilde komen. Ik kreeg een beetje het gevoel dat hij het wat onbelangrijk vond allemaal.
Nu zie ik op foto's dat pony de zwelling inderdaad donderdag ook al had, dus grote kans dat het die trap is geweest. Vandaag weer even gekeken maar het is totaal niet minder geworden. Sterker nog, het lijkt wat meer uitgebreid. Heeft iemand een idee hoe lang zo'n zwelling/oedeem aan kan houden?
Ik denk dat ik anders de lokale dierenarts maar bel dinsdag, ipv de kliniek, voor advies.
Het zit echt aan de rechterkant/onderkant van zijn buik.