Ik weet het even niet meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:06

Mijn fjord,16jaar, heeft spat in beide achterbenen en rv artrose,en in beide voorhoeven verbening. Knap kneuzig dus.

Nu is ze nog steeds hartstikke blij en vrolijk, alleen is ze ook een hele harde tante voor zichzelf.

De laatste maanden merk ik dat ze korter loopt en aan de tred te zien kan je wel concluderen dat ze niet pijnvrij is.

De laatste 2 x met bekappen viel mij op dat ze moeilijk haar voorbenen laat bekappen,simpelweg omdat ze moeite heeft om lang op 1 voorbeen te staan.

Komt bij dat ze niet de dunste is, want bewegen om haar af te laten vallen is dus best ingewikkeld, met al haar blessures.
Ze krijgt samen met haar 2shetjes, een 3 plakken hooi per dag,en onbeperkt stro. Verder momenteel 4 uurtjes weidegang,op een wei die meer kaal is als begroeid.

Vandaag ben ik ook even met de hoeven bezig geweest omdat het voor de smid best lastig is.
Ze kan ze echt maar een paar minuten geven, en dan moet ze weer met beide benen op de grond.

Omdat ze haar sparkle nog lang niet kwijt is, denk ik niet dat het tijd is om na te denken om haar te laten gaan, maar wel dat ik haar iets van pijnstillers moet gaan geven.
Maar wat is nou geschikt voor langere termijn, en bestaat daar dan niet het gevaar mee dat ze het niet meer voelt en zichzelf voorbij loopt?

Hebben jullie ervaring op dit gebied en wat hebben jullie gedaan?

Gini

Re: Ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:09

Ik zou dit met de dierenarts overleggen. Misschien kan je haar ondersteunen met een voedingssupplement, misschien is er iets in je voer en je huisvesting dat je kan aanpassen waardoor je het voor haar aangenamer kan maken, misschien kan een ijzertje haar verlichting bieden, maar persoonlijk zou ik dit willen bespreken met iemand die haar en haar medische geschiedenis kent en dat is toch meestal de dierenarts.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:11

Eens met Gini. Je zou ook een tijd eerst een sterke pijnstiller kunnen geven( bijv Bute) om te zien of het uitmaakt. Dan weet je in ieder geval dat ze echt pijn heeft en dan weet je hoe ze is zonder pijn.

Dan kun je met minder zware middelen zoeken naar dat punt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:15

Ik snap jullie hoor vwb overleg met de dierenarts. En dat ga ik ook wel doen. Maar was even opzoek naar ervaringen.

Ik heb haar overigens 24/7 buiten met een schuistal, en heb jaar al een hele poos(half jr) Glucosamine bijgegeven maar daar merkte ik geen verschil op

Vwb een ijzertje, vind ik lastig want dan moet ze echt wel een tijdje op 1 been staan, naja 3:)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:23

Overleg met je dierenarts. Ik heb er ook zo eentje staan met KS en spondylose in de rug. Staat nu een jaar op rust en krijgt veel weidegang. Ik geef daarnaast soms ook duivelsklauw bij. Ik ga hem nu terug wat in het werk zetten (gewoon stapwandelingen, mag van de DA) om hem qua bespiering terug iets beter te krijgen omdat ik merk dat hij ook weer war schraler staat in zijn rugspieren en sommige dagen stijver loopt. Wat ik ook gedaan heb en wat hierboven vernoemd wordt is pijnstillers geven voor 10-14 dagen en kijken of het beter is met pijnstillers, zie je een groot verschil denk ik dat je een keuze moet maken. Bij mijn paard (gelukkig) zagen we weinig tot geen verschil. Maar overleg het een keer goed met je dierenarts, zij hebben er vaak een betere en objectievere blik op.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:25

Als je wacht tot het lichtje/de sparkle uitgaat dan ben je zeker te laat. Prooidieren, en zeker paarden met hun will to please, zullen dat lichtje echt pas als allerlaatste uitzetten. Voor jezelf de vraag hoe ver je wil gaan met pijnstilling en op basis daarvan te kijken of je paard ook pijnvrij kan bewegen. Dat kan ik niet voor je beslissen, al hoop ik dat je gewoon nog even kunt genieten van je paard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:30

Zeker weten hilli. Ik wil haar ook niet te laat laten gaan want dat zou ik mezelf niet vergeven. Maar waar ligt die grens hé.

Ik bedoel meer met ze heeft de sparkle nog dat ze best nog gek doet af en toe op de wei(ze is van zichzelf niet heel uitbundig in vrij bewegen haha) maar er komen soms knettersessies voorbij zeg maar.
Als ze echt heel veel pijn had zou ze dat ook niet doen
En we rijden nog wel, vnl stapritten. En dan stapt ze ook lekker vlotjes door.

Maar idd, de proef op de som gaan nemen met een pijnstiller, en kijken wat ze dan aan gaat geven.

Maar ook dan, waar ligt die grens. Hoe ver ga je.
Want ja wij hebben ook wel eens pijntjes of chronisch ergens last van. Moeilijk zeg..
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 26-04-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:36

Het is ook moeilijk... Zeker bij je eigen paard, het is veel makkelijker als je er wat verder af staat :)

Een ijzer met bijvoorbeeld een zool kan wel veel verlichting bieden. Dan moet je wel een smid hebben die dat rustig doet en de tijd neemt inderdaad.

Mijn eerste stap zou zijn zoals ik al zei in overleg met DA een tijdje bute voeren :) . Dan weet je wat :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:43

Dieren zijn niet te vergelijken met de mens, die blijven totdat ze dood gaan dierengedrag zien. Dus die gekke 5 minuten die blijft ze houden, ook al ze nog op 3 benen lopen zullen ze dat doen bij wijze van spreke.
Ik zou haar ook op pijnstillers zetten, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Ik snap dat het moeilijk is, maar ze heeft pijn. Soms moet je een dier voor zichzelf beschermen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:43

Ik denk dat je goed naar je eigen gevoel moet luisteren. Jij kent je paard het beste en dan kun je aanmodderen met pijnstillers maar je kunt ook zeggen gun het dier nog een zo comfortabel mogelijk zomertje op de wei en tegen de herfst laten gaan..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:52

Het is zo ongezien echt moeilijk beoordelen. 16 is op zich niet echt oud, maar ze mankeert wel een en ander. Overgewicht is altijd wel een extra belasting.

Mijn ruin van nu 22 heeft een beetje gelijke problemen. Hij had een blessure, maar niemand kon wat vinden. Bleek oude peesblessure te zijn met artrose. Hij liep soms heel rot, maar wordt ook snel dik.
Hij heeft wel kort op ijzers met zooltjes gestaan, maar hij staat alweer jaren zonder.

Ik bekap hem zelf en op 3 benen staan is een last. Daar heb ik het met 2 vorige veeartsen over gehad. Mijn ene veearts gaf me toen hoefpads en ik zette hem tijdens het bekappen op matjes.
Hij heeft ons ook bute gegeven. Hij liep toen veel beter, dus dan is het duidelijk dat ze pijn hebben.

Ik heb de bute toen afgebouwd en daarna bleef hij eigenlijk goed lopen. Omdat ik zelf bekap langzaam wel wat aangepast en hij loopt nu al een tijd niet gevoelig of rot.

Ze fit houden is erg lastig. Hij kreeg jaren geleden luchtwegproblemen en die heeft hij met ups and downs. Als hij net iets teveel aankomt, is dat ook daarvoor echt een extra last.

We hebben al meerdere keren op het punt gestaan om te stoppen, maar hij is ook nog erg vrolijk verder. Ze lopen met 5 24/7 op een track met hooi. Wat ik van jou lees is dat hij op kort gras staat en dat is niet zo goed.
Bied het hooi en water verder uit elkaar aan zodat ie veel moet bewegen.

Kijk eens naar hoefschoenen met zooltjes voor demping en bouw wandelingen op, want stappen is 9 van de 10x goed voor alles.

Maar voor de bute test heb je wel je dierenarts nodig. Dan zie je of hij pijn heeft. De rest van de aanpassingen staan daar los van.

Duivelsklauw kun je eventueel daarna geven. Het is minder erg dan bute, maar ook niet 100% veilig en de werking is wel iets minder dan bute. Maar het is een bekend middel dat veel bij artrose en oude dag wordt gevoerd.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:56

Earth schreef:
Dieren zijn niet te vergelijken met de mens, die blijven totdat ze dood gaan dierengedrag zien. Dus die gekke 5 minuten die blijft ze houden, ook al ze nog op 3 benen lopen zullen ze dat doen bij wijze van spreke.
Ik zou haar ook op pijnstillers zetten, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Ik snap dat het moeilijk is, maar ze heeft pijn. Soms moet je een dier voor zichzelf beschermen.

Dit inderdaad!
Veel mensen zeggen bij zieke dieren "het is zo'n vechter/ doorzetter/ harde", maar dat is instinct. En dat kan je niet vermenselijken.

Je zou inderdaad je paard een maand op bute oid kunnen zetten en aan de hand daarvan beslissen of je het dier op pijnstillers wil houden of niet. Een beetje stram is niet gek met dergelijke kwalen, maar kreupel (=pijn) is wel een ander verhaal natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:57

Martje80 schreef:
Maar ook dan, waar ligt die grens. Hoe ver ga je.
Want ja wij hebben ook wel eens pijntjes of chronisch ergens last van. Moeilijk zeg..

Dat hangt ervan af. Als je nu al bijna alles doet wat mogelijk is en het paard heeft nog altijd pijn, dan zit je natuurlijk dichter tegen die grens aan als wanneer je nog maar aan het begin staat.

Voor hetzelfde geld moet je alleen maar wat glucosamine bijvoeren en is alles weer in orde bij wijze van spreken. Nu weet je het niet en daarom zou ik dit traject met een professional ingaan. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:04

Maar dat blijft de beoordelingen van mensen. Mijn ruin van 22 mankeert een en ander, maar ik ken hem inderdaad al bijna zijn hele leven en zie hem de hele dag, dus kan het echt aardig beoordelen zonder een door een roze bril te kijken. Heb in de tussentijd ook 2 andere jongere paarden laten gaan, dus ben heel realistisch wat dat betreft.

Het ligt ook aan het karakter van je paard, de groeps samenstelling etc. Mijn ruin functioneert hier nog goed in een rustige, stabiele groep.

Er zijn er nog 2 ouder die fit zijn, maar ook echt met een geberkje hier en daar oud kunnen worden zonder meteen down erbij te staan.

Mensen doen zoveel aan symptoom bestrijding. Kreupele paarden worden op ijzers gezet en lopen dan zgn goed. Maar dat blijven zonder ijzers gewoon kreupele paarden. Dus waar trek je dan de grens??

Mijn ene veearts zei ooit toen hij mijn ruin zag; als je wil, laten we hem gaan. Toen nog wat geprobeerd.
Later wilde ik opgeven en kwam hij rontgen maken etc. Toen vond hij hem nog veel te goed, dus tja........

Na de bute bleef die van mij toevallig goed, maar de gebreken komen wel en ook paarden accepteren soms een gebrek. Ook onderling.

Waar ik wol benadrukken dat pijn, afzonderen, zielig in een hoekje staan, niet willen bewegen of eten etc echt ver de grens voorbij zouden zijn bij ons.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:07

Ik heb altijd gehoord van andere dat je zelf echt wel voelt wanneer de tijd is gekomen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:14

Paarden zijn hard voor zichzelf.
Maar je kan ook heus wel zien of ze zich nog vrolijk voelen.
Niet alleen de gekke vijf minuten want dan lopen ze gewoon door de pijn heen.
Maar wel over de hele dag genomen.
Duivelsklauw is een goede optie maar het is een pijnstiller dus daar moet je wel bij na blijven denken.
Gaat het daarmee ook niet meer is het denk ik wel echt tijd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:30

Een vrolijk ogend paard is imo echt geen garantie dat een paard zich ook fijn voelt.

En nee, ik denk niet dat iedereen dat aanvoelt Calipsolover, ik heb te vaak gezien dat mensen hun paarden met heel veel pijn(op 3 benen de stal uit komen op bute, bijna niet op kunnen staan na liggen, niet weg kunnen komen als ze worden aangevallen in de weide) gewoon door laten lopen, omdat ze er zelf nog geen afscheid van kunnen nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:34

Ben het wel eens met Gini en Ruitje. Probeer met pijnstillers te kijken of dat verschil maakt.
Maar wat Barto ook zegt, paarden zijn echt hard voor zichzelf zeker als ze al langer met pijn lopen.
Dus het is goed om zelf na te denken over waar de grens ligt. Niet de grens voor jezelf maar de grens voor het paard. Dan doe je het altijd goed.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:35

Earth schreef:
Een vrolijk ogend paard is imo echt geen garantie dat een paard zich ook fijn voelt.

En nee, ik denk niet dat iedereen dat aanvoelt Calipsolover, ik heb te vaak gezien dat mensen hun paarden met heel veel pijn(op 3 benen de stal uit komen op bute, bijna niet op kunnen staan na liggen, niet weg kunnen komen als ze worden aangevallen in de weide) gewoon door laten lopen, omdat ze er zelf nog geen afscheid van kunnen nemen.

Nee, ik weet het... :\ Ergens hoop je wel gewoon dat een eigenaar dan een knoop kan doorhakken. Ben wel van mening dat je veel kan natrekken uit het gedrag van je paard. TS, hoe is je paard op de weide? Gaat die uit zichzelf nog lopen ravotten met de andere (er van uitgaande dat die met andere paarden staat) of sluit hij zich eerder af? Persoonlijk, puur vergelijkend met mijn paard, zou dat een hele grote alarmbel doen rinkelen moest dat niet meer zo zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 19:09

Op de wei vreet ze alleen :)
Fjord. Sws geen druktemaker. De 2 shets trekken regelmatig een sprintje maar daar doet zij niet aan mee. Ook eigenlijk nog nooit gedaan dus in die zin is dat niks vreemds. Type liever lui dan moe.

Ik heb 3 merries dus die spelen niet onderling. Wel kroelen maar nooit echt stoeien.ze zonderd zich niet af van de rest

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:51

Je zal toch moeten kijken hoe ze beweegt. Onze paarden zijn ook relaxt, maar een sprintje moeten ze kunnen trekken en dan wel rad lopen in principe.

Bute geven is een test die al vele jaren wordt gedaan. Ik heb het ook gedaan en had de mazzel dat hij daarna ook goed bleef.
Heeft ook weer een stevige dip gehad daarna, maar is de laatste maanden goed. Heb hem net zelfs voor een heel klein staprondje meegenomen en was verbaasd hoe goed en vlot hij liep. Ondanks dat ik dat vrij wel zag.........

Je kan gedrag alleen goed beoordelen als je je paarden veel ziet en ook wel wat te vergelijken hebt meestal. En niet alleen of een paard rent of rad is, maar kijk ook naar het hoofd en de ogen.

Heel veel mensen zijn te laat, maar we moeten allemaal iets hebben als aanleiding om te stoppen. Gezond en rad laten inslapen doet vrijwel niemand zonder reden.

Alle middeltjes, therapieën en ijzers en zooltjes etc zijn er om paarden met gebreken op de been te houden. Als je echt op alles gaat letten, zou je dat allemaal wel kunnen afschaffen.

Mijn merrie van 27 is echt nog heel goed, maar ik bekap haar zelf en trek haar benen niet meer zo hoog of ver naar achteren zoals hoefsmeden vaak doen. Dat doe ik bij de ruin die ik beschreef ook niet meer. Dat kost mij mn rug soms, maar ik vind het niet zo raar dat alles wat minder wordt. Mijn merrie is dan 27 en wil niet zo graag meer op de trailer. Tja, prima. Maar als je haar ziet rennen, bokken en gek doen..........Ze is samen met haar dochter hier nog steeds de snelste en gekste.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:10

Mijn pony had allerlei klachten na flinke val op de wei. Zij heeft lange tijd devil relief gehad.
Nu is ze inmiddels al weer een hele tijd zonder en ze is weer rad in stap, draf en galop.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:20

Ik weet hoe moeilijk dit soort beslissingen zijn. Goed dat je het overwegen niet uit de weg gaat.
Je paard heeft pijn aan alle vier benen. Een paard kan maar beperkt liggen om zijn lijf te ontlasten.
Levenslust en pijn laat zich moeilijk vergelijken/meten.
Veel wijsheid gewenst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:24

Lastig zulke dingen he?
Ik heb hier een ouwe sok van 36 die niet rad loopt door heupartrose.
Maar in galop over asfalt, en snel als de bliksem, alleen ruig spelen vind zijn lijf echt niet leuk meer.
Nu is hij goed maar ik denk ook wel eens van pony, hoe maken we de juiste keus en wanneer?
Met jou karakter?
Overigens kan deze ook slecht naar de smid.
Staan op drie benen is als je zo stokoud bent ook best lastig met twee slechte heupen.
Bekappen doen we zo min mogelijk maar ik mag met een riders rasp wel scheurtjes van hem wegvijlen.
Dat kan laag bij de grond vanuit positie hoefjes krabben, en werkt erg goed voor hem.
Dit ding is nog extreem blij, hartstikke gelukkig, maar hij is hoogbejaard, niet zo jong als jou fjord en ook niet te zwaar.
Daar letten we goed op.
Pijnstillers zijn te proberen, wat de pony in mijn post in de winter fijn helpt is de bucas recuptex.
Maar hij heeft last van zijn heupen, dus daar komt de deken ook.
Je zou als je er geld voor over hebt die deken kunnen bestellen om te kijken of het verlichting geeft.
Hier was het echt een enorm succes en hij ziet er walgelijk goed uit voor zijn leeftijd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 22:26

Super pony ik ken mijn merrie wel door en door. Heb d'r al 13 jaar en al 8 jaar in eigen beheer.
Maar ik weet dus ook dat ze heel introvert is en heel miniem aangeeft dat het niet ok is. Maar wel aangeeft.
Vanmorgen bijv tijdens bekappen, als ze haar been los trok, en weer neer zet,schudde ze met dr hoofd. En ze frummelde aan mijn broekriem toen ik net even te lang door vroeg omdat ik bijna klaar was. Weet je, en die kleine dingen maakt me dan zo onzeker van waar ligt de grens
Ze loopt niet kreupel, echt als in, hinkend, maar ze loopt kort en stijf.